luni, 19 septembrie 2016

PRESA HUNEDOREANĂ ÎN SCRIERILE LUI Ștefan Nemecsek



Istoria presei este una interesantă şi provocatoare. A privi
în urmă la textele transmise oamenilor de ziarişti, la gândurile
şi ideile specifi ce fi ecărei perioade este o stare de recuperare a
memoriei în măsura posibilului imposibil.
În cartea sa PRESA HUNEDOAREANĂ (de la origini
până în prezent, mai exact anul 2007)1 – Stefan Nemecsek
(jurnalist şi filozof) a avut curajul de a lăsa deoparte obsesiile
de fiecare a zi a jurnalistului român şi de a încerca să
recupereze o parte de memoriei colective a zonei numită
Hunedoara. Autorul a avut răbdarea de a studia ziarele care
au apărut în timpul şi netimpul nostru ca popor şi de a extrage
evenimente, istorii, decizii invalidate de societate, decizii care
au schimbat destine, cuvinte cu pete de sânge, evenimente care
au zguduit oamenii la vremea respectivă, cuvinte care au făcut
din puterea în sine ca putere, să spargă oglinzile mişcate ale
Hunedoarei.
În toată această istorie pe care autorul cărţii o prezintă,
apar oameni importanţi pentru zonă: investitori, politicieni,
artişti, muncitori, ţărani, scriitori, jurnalişti, formatori de
opinie, laşi, afacerişti, trădători, vizionari, escroci, papagali.
În spatele istoriei, până la urmă, sunt oamenii.
Spre deosebire de literatură, presa are rolul de a face
legătură directă dintre oameni, locuri, evenimente, decrete
şi poezii. Jurnalismul, ca fenomen, nu s-a preocupat de
profunzimea conştiinţei, ci de manipularea conştiinţelor prin
ştiri, articole, eseuri, puncte de vedere, realizări în domeniul
economic, căderea şi mărirea partidelor la vremea potrivită,
cuvinte încrucişate, bancuri şi timpul probabil. E o poezie
frustă, o poezie mutilată, fără rima necesară în fi ecare ziar.
Ştefan Nemecsek este jurnalist şi fi lozof, este analistul
care a trăit din interior fenomenul numit presă despre care a
scris, dar care a privit cu luciditate forfota scrisului la ziarist.
A avut curajul de petrece timp lângă ziarele care au apărut de-a
lungul epocilor, de a le cerceta, de a avea revelaţii şi tristeţi,
de citi printre rânduri şi de a face radiografii ale unui organism
viu, afectat de bolile secolului al XX-lea şi chiar din secolul al
XIX-lea, plonjând cumva în secolul al XXI-lea. A scris istoria
presei la intersecţia marilor evenimente, când presa trece de la
suportul de hârtie la suportul electronic. Probabil că în viitor
vor rămâne din ziarele care au apărut, din unele dintre ele,
doar simple trimiteri despre evenimente dintr-o zonă neclară,
afectată de nesiguranţă şi dorinţe. Migraţia aceasta spre
suportul electronic determină o bătălie decisivă pentru minţile
oamenilor prin presă. Nimic nu va mai fi cum a fost, iar autorul,
prin curajul său, încearcă să fixeze evenimentele trecute la
modul omenesc obiectiv cât mai corect. Istoria aceasta este
prinsă în două volume. Primul volum prezintă fenomenul.
Volumul al doilea prezintă ziarele în ordine alfabetică, statistici.
Înainte de toate autorul plonjează în istoria locului
simţind că locul are regulile lui şi misterele lui, apoi presa
apare ca un fenomen palpitant având un loc aparte în cultura
regiunii. Evident că efortul autorului a fost de a pune în lumină
devotamentul presei faţă de interesele naţiunii, a oamenilor, a
dascălilor, a muncitorilor.
Faliile care au apărut în istoria românilor în anul 1945 şi
apoi în anul 1989 au generat confuzie şi contact direct la libertate,
mai ales după anul 1989.
Între libertate şi libertinaj limitele au fost minime uneori.
Jurnaliştii au ştiut-o cel mai bine, au fost în sfera ştirilor directe.
Autorul pune accentul pe fenomenul aşa cum a fost la Deva
şi în Valea Jiului, poli de interes ai judeţului, fără să omită ceea
ce s-a petrecut la Orăştie, la Haţeg, la Hunedoara. Zona a avut
şi are secretele ei, oamenii, interesele lor, foamea după putere,
propaganda mascată. Cartea începe cu un cuvânt înainte semnat
de Valeriu Butulescu, scriitor. Corect, prietenul presei, scriitorul,
remarcă perioadele pe care le acoperă în geografi a scrisului cartea,
de la perioada Habsburgică a Hunedoarei, la perioada interbelică,
poate cea mai înfloritoare, apoi dictatura comunistă cu amprenta
specifică vremurilor şi zona de trecere spre democraţie a anului
1989, scurtă, nervoasă şi apoi, perioada mogulilor, a baronilor
locali, a şmecherilor, a sindicaliştilor, a jurnaliştilor capabili să facă
din presă o afacere.
Valeriu Butulescu scrie despre autor:
„La Ştefan Nemecsek trebuie să apreciem în primul
rând răbdarea de exeget, graţie căreia aproape două sute de
publicaţii hunedorene, mai mari sau mai mici se regăsesc în
premieră naţională, antologate într-o singură lucrare. Este
o muncă migăloasă, dar cartea de faţă se constituie într-un
document sugestiv şi imparţial, aduce în prim plan o bogată
bază de date, devenind un instrument preţios de lucru pentru
cei care în viitor vor dori să abordeze acest subiect, să-l
actualizeze şi să-l adâncească.”
La această introducere aş mai adăuga o idee: merită
studiată această istorie mai ales de oamenii politici pentru a-şi
fixa mecanismele specifice presei prin care se acaparează, se
consolidează puterea şi se eşuează în istorie.
Autorul dedică această carte tatălui său, care la data
apariţiei avea 88 de ani, sugerând că presa e un fenomen
de viaţă lungă şi pentru jurnalist şi pentru cititori, cu jertfa
necesară impusă de cuvântul scris.
Primul volum al cărţii are o concluzie care s-a impus:
libertatea, un concept încă nedefinit. Ştefan Nemecsek face
o incursiune filozofică şi jurnalistică asupra conceptului,
balansând între darul libertăţii şi povara ei, între avantaje şi
căderile de fiecare zi, sugerând că presa are un rol important,
acela de a fi informaţi ca cetăţeni, despre treburile publice
şi capacitatea de a ne asuma înţelegerea fenomenului social
şi de a judeca corect contextul în care trăim. Libertatea a fost
un exerciţiu al limbajului de lemn dar şi al exploziei de ziare,
de la drepturile omului la abuzul de libertate, de la cenzura
comunistă la libertinajul neprofesionist al unor jurnalişti care
caută senzaţionalul sau sunt puşi în slujba stăpânului care aduce
banul, capitalul necesar afacerii prin presă.
E nevoie de libertatea presei, dar o libertate asumată,
responsabilă, concluzionează autorul, după ce a parcurs fenomenul
„Ziaristul are răspunderi faţă de echilibrul social, atât la nivel
general cât şi la nivel individual, refuzând conştient să stimuleze
apetitul morbid al receptorului de presă.” Capitolul despre libertate
trebuie citit pentru că sunt gândurile unui jurnalist aflat în război
cu sine, cu alţi jurnalişti, cu lupta de a ajunge cumva la adevărul
zilnic, la foamea sufletului după celălalt suflet.
Cartea este interesantă pentru că aruncă o lumină asupra
unor ziare: Drumul Socialismului (Deva) sau Steagul Roşu
 (Petroşani) aşa cum au fost şi cum s-au ratat, de la mărire la
decădere, nu au rezistat testului de stres impus de libertate.
Transformarea ziarului de la Deva într-un ziar nou - „Cuvântul
Liber”, a fost o experienţă interesantă pentru judeţ, pentru
jurnalişti, pentru cititori. Ziarul dominant al unei epoci, nu a
rezistat până la final şi incursiunea autorului în fenomen este
interesantă, suficient de obiectivă şi cu amprenta de istorie a
judeţului. Poate anii 1993 – 2003 au fost ani buni pentru ziar,
rezistând concurenţei. Totuşi istoria acestui ziar este fixată de
David Randal din care citează Ştefan Nemecsek:
„Valorile celor care au controlul asupra ziarelor sunt
cu totul diferite de cele ale ziariştilor. Deşi pretind că respectă
concepte ca adevărul, onestitatea, virtutea, aceştia urmăresc,
de fapt, să facă bani, propagandă sau altele. Acestea sunt
obiectivele lor, fi e că este vorba de stat, administraţie locală,
partide politice, companii multinaţionale, firme mixte, întreprinderi
independente, bănci, companii petroliere, bogătaşi sau
sponsori.”
Acest citat ne arată ce înseamnă libertatea în mişcare,
libertatea ca modalitatea de a trăi zilnic experienţe noi, uneori
inutile, zbucium ilar şi eroare, sau victoria celui care ştie.
Deşi autorul analizează presa ca fenomen cultural, au fost
perioade, ca perioada comunistă în care presa era un organ de
propagandă mai ales, dar în această zonă a fost şi o minimă
rezistenţă, aşa cum este descris suplimentul cultural-literar
Ritmuri Hunedorene” apărut sub marca ziarului judeţean
comunist, care a fost uneori o adevărată revistă de cultură în
care au reuşit să publice importanţi scriitori din judeţ.
Aşa erau vremurile.
Pentru hunedoreanul interesat de istoria judeţului în care
a trăit, volumul al doilea e un dicţionar a ziarelor din judeţ,
autorul face o scurtă prezentare şi menţionează oamenii care au
făcut ziarul, pasionaţii, naivii, interesaţi.
Cine a rezistat?
E o întrebare care îţi vine în minte, mai ales după anul
1989: Călăuză, Oglinda, Expres, Actual, Columna, Arena, etc.
Titluri, erori, certitudini. De remarcat faptul că în această
perioadă majoritatea celor care scriau frumos, sau scriu încă, au
lansat ziare, dar ziarul e o afacere, mai e nevoie şi de capital, de
influenţă, de relaţii, de a face meseria de jurnalist care este altceva
decât a fi i scriitor sau istoric sau profesor sau om politic. De
remarcat eşecul ziarelor de partid alături de cele vulgare.
Dar privind din perspectivă istorică, acum, doar 5 % din
populaţie mai apelează la ziarul pe hârtie. E mult, e puţin? Lumea
s-a mutat în virtual, demonstrând că ceea ce contează este gândul,
ideea, meseria bine făcută, libertatea ca mod de viaţă.
Iată ce scrie Ştefan Nemecsek în Cuvântul Autorului:
„Deşi recent, tabloul presei de după decembrie 1989 s-a
dovedit a fi dificil de refăcut. Multe din titlurile apărute peste
noapte au rezistat perioade mai scurte sau mai lungi pe piaţa
media, nefiind inventariate de nicio instituţie sau bibliotecă locală.
Nu cu puţine eforturi, cred că am reuşit reconstituirea şi a acestei
perioade, cu sprijinul destul de evaziv al colegilor jurnalişti…”.
Aceasta este lecţia libertăţii: pierderea memoriei. Autorul
a depus efortul de a ne reaminti ce am fost ca hunedoreni în
ţinutul Hunedoarei. Pe coperta interioară a cărţii se pot citit
ideile serioase din capitolul „Ziaristul între libertatea de
exprimare şi responsabilitatea cuvântului scris” din volumul
Controverse filozofice.
Încheiem citând unele titluri de ziare: RÎSUL LUMII,
CAME LEONUL, EXPLOZIA T, RELACHE, BLITZ,
PAGALUL DE PETROŞANI, VIAŢA DE LA EST LA VEST,
GAZETA DE REZERVĂ, HUNEDOARA EXPRES.
Sau titluri care lasă semne şi evenimente de presă: Cuvântul
Liber, Zori Noi, Călăuza, Renaşterea Hunedoarei, Curierul Văii
Jiului, Ardealul Literar şi Artistic, Nova Provincia Corvina, Servus
Hunedoara …
PRESA HUNEDOREANĂ este o istorie care a atins multe
inimi, a ajuns în locuri importante şi este o prezentă demnă oriunde
este lansată. Astfel cartea este în biblioteca Mănăstirii Sfânta
Ecaterina de la poalele munţilor Sinai, importantă bibliotecă de
natură creştină, apoi antologia presei a fost prezentată la Biblioteca
Parlamentului European de la Strasbourg şi a fost apreciată la cel
de al doilea Congres Internaţional de Istorie a presei româneşti
de la Iaşi, multe ziare serioase au găsit de cuviinţă să consemneze
prezenţa acestei lucrări la evenimente locale sau internaţionale,
după mersul lucrurilor la românii de astăzi. Cartea a stârnit şi
invidii, controverse, atacuri interesante şi interesate, pentru că o
istorie a presei pe pâine este una greu de digerat la nivel mintal,
faptele ziariştilor în vremurile din urmă lasă urme.
Această carte ne reaminteşte că prima gazetă românească
a apărut la 8 aprilie 1829 purtând girul lui Ion Heliade Rădulescu
şi că de presă au fost legaţi Mihai Eminescu, Petre Ţuţea, Mircea
Eliade, Emil Cioran, Eugen Ionesco , Constantin Noica, Tudor
Arghezi, mari personalităţi a culturii române, sau Păstorel
Teodoreanu, cel care a dovedit că „poţi răni mortal prin cuvinte”
… Din judeţul Hunedoara, remarcăm prezenţa în media a
scriitorilor: Eugen Evu, Dumitru Hurubă, Valeriu Bârgău, Valeriu
Butulescu, Gligor Haşa, şi alţii, dovadă că omul de literatură poate
fi online cu epoca sa, pe insomniile celui care scrie şi pe mirarea
celui care citeşte…

Octombrie, 2010

1 Ştefan Nemecsek, Presa Hunedoareană (de la începuturi până în prezent), Editura ”Realitatea Românească”, Vulcan, 2007.