marți, 6 decembrie 2016

Dumitru Hurubă: Cenzura, dragostea mea! Câte ceva despre literatură...



DE LA POEZIA NAIVĂ LA POEZIA 
MODERNIST-ERMETICĂ

Nu cu multă vreme în urmă, cineva afirma cu seriozitate, responsabilă cred, că, la noi, raportat la numărul de locuitori, se scrie şi se publică mult prea puţină literatură beletristică. Mai ales poezie! I-auzi!, mi-am zis convins fiind că a tresărit până şi scutul de la Deveselu depistând o asemenea năstruşnicie… Adică, da, cineva, lovit brusc şi ferm de o atare iresponsabilitate, dublată de-o sămânţă amnezică, poate avea şansa şi posibilitatea reală a integrării într-un afront deosebit de grav adus autorilor, fără a mai ţine seama şi de valoarea creaţiei acestora. Pentru că, desigur şi firesc, o parte dintre ei sunt chiar valoroşi, contrar multor aşteptări, ba aş zice, cu un pic de maliţiozitate , chiar surprinzător...
Însă, dimpotrivă, a nu conştientiza că, zi de zi şi oră de oră, se deversează uriaşe cantităţi de producţii literar-lirice spre ochii, mintea şi sufletul cititorului român, înseamnă că destinatarul n-are ochi să le vadă, minte să le priceapă şi suflet să şi le apropie. Motivele sunt multiple, şi ar fi total greşit să nu invocăm aici însăşi… democraţia ajustată „patriotic” şi solidar de către sfânta şi, poate, mult prea generoasa libertate lirico-postdecembristă… Astfel, cu voioşie, forţă de muncă şi ici-colo talent, suficient de mulţi autori şi-au amintit brusc, dar cu ajutorul lu’ herr Google!, de Horaţiu, care se adresează robului său Davus cu celebra formulă: „Age, libertate decembri… utere, şi aşa a început uriaşa producţie beletristică. Adevăr care a şi fost executat pe loc de inspiraţia de-a dreptul debordantă şi nu mai puţin fabulo0asă a unor poeţi, mă rog, ceva mai…  poetaştri!, dând apă la… nu: declanşând averse de tsunami-apă la moara acestui gen de autori.
Dar aceasta fiind o cu totul altă poveste.
Şi nu pot trece mai departe fără a „mă ajuta” cu un citat fix pe… problemă: „Fane, «fostul copil al străzii», devine Etienne, «copil al cetăţii», revoluţionar (cu carnet) al poeziei, postmodern, autenticist, oho!, tremiist (…). Ce dacă-i gângav şi diftongul ie îi rămâne străin? Exact: personajul se aliniază şi se integrează perfect în contextul nostru, pentru că el este cel „care confundă troheii cu traheii”(…). (Magda Ursache: Noi vrem cuvânt!, sau alte feluri de cenzură, Editura Eikon, 2015, p. 244).
Dixit!
Paradoxul(?) este că, de fapt, cu cât se scrie mai mult, cu atât se citeşte mai puţin. Întrebarea care se naşte rapid este: se scrie prea mult şi fără valoare, sau, tocmai din această cauză, se citeşte prea puţin? Este foarte adevărat, să o recunoaştem, că, în general după 1989 numărul celor care mai simt chemare către lectură a scăzut şi scade direct proporţional cu trecerea timpului, ca să nu spun că scade vertiginos. Realitatea este că, doritorul de informaţii de orice fel, inclusiv literar-poetice, găseşte tot ce-l interesează, pe Google – la un clic distanţă, cum se spune cu optimism infantil, însă aproape exacerbat – în timp ce producătorul de literatură are la îndemână cea mai primitoare şi cu cel mai uriaş tiraj, „revista” Facebook în ediţie cotidiană şi tiraj nelimitat. În „paginile” sale se dezlănţuie o producţie literară în cantităţi aproape greu de imaginat, în special dacă vorbim despre poezie.
Cu proza e ceva mai greu...
Din fericire? Din nefericire?
Partea cea mai interesantă din acest spectacol nu o dată trist, este că Facebook-ul nu comentează, nu are limitare de spaţiu tipografic, nu cenzurează şi este mai binefăcător/primitor pentru poeţime decât orice altă „ieşire în lume” cu produse lirice sub formă de literă tipărită. În plus, nu are nici măcar o… „Poşta redacţiei”!
Oarecum, într-un spaţiu mai… restrâns, sau, adesea, cu mai multă discernere – mă refer aici la autorii cât de cât mai responsabili aflaţi faţă în faţă cu actul de creaţie –, altfel stau lucrurile când este vorba despre litera tipărită. Oarecum, spuneam, fiindcă miile de edituri naţionale produc zi de zi tone de  maculatură cu pretenţie de creaţie literară. Nimeni nu mai cenzurează nimic: cenzura nu mai există – uraaa! – iar autocenzura e blocată de înalta şi aroganta cunoaştere de sine, de fapt, a harului şi a minunii de a fi… poet. Concret: nu o dată am auzit sintagma ameninţătoare, ca o culme a infatuării şi a prostiei supreme: „Eu sunt poet român!”, calitate care se dovedeşte prin fapta scrisului, a valorii creaţiei, dacă aceasta există, iar dacă nu… Expresivul şi liniştitorul dicton lansat de Descartes la apa memoriei universale cogito ergo sum a fost repede „înfiat” şi obligat să sune cogito ergo… scriptio. Astfel, pe terenul proaspăt defrişat de mangrovele subculturii, sau cât de cât defrişat, a încolţit şi s-au dezvoltat rapid germenii poeziei naive evoluând spectaculos prin unele locuri şi zone geografice spre poezia postmodernă, modernistă şi chiar ultramodernistă, hălăduind viguros-alambicat sub acoperişul hangarului pe care scria, primejdios pentru cititori, dar salvator pentru creatori: poezie ermetico-filozofică. Unii cititori mai cu sânge de strămoşi în vene şi chiar comentatori zămisliţi din plămădeala postdecembristă, şi-au vârât tentaculele degustătoare în noile produse lirice, au dat de unele poeme-ghiveci cam în formă primar-naivă şi, aplicând verdicte mai mult aiuristice decât corecte, mai cu voie, mai fără voie, mai cuminţi sau mai recalcitranţi, au etichetat creaţiile ca fiind o etapă intermediară între naivitate şi ermetism încifrat, conchizând că, din atare creaţie, adesea, autorii înşişi nu mai pricepeau mare lucru… Dar era creaţie lirică? Era! Vers clasic? Nuuu, Doamne-fereşte! Vers alb, modern, fără cine ştie ce încorsetări gramaticale şi fără cine ştie ce nivel de cultură generală, cea poetică fiind o chestie numindu-se conspirativ talent/inspiraţie… În acest fel, saltul de la poezia naivă, care nu e cea oral-populară, să ne înţelegem! (multe dintre textele folclorului actual fiind o altă castrofă…), ci una încuscrită cu însăilările prosteşti la aşa-zisa, dar pretinsa poezie filozofică, nu ne mai apare atât de spectaculos când reducem referirea la „producătorii” nu la creatorii de poezie adevărată. Vreo câţiva comentatori au cutezat să fie categorici spunând/scriind: „Din moment ce există pictură naivă, de ce n-ar exista şi poezie naivă? Sigur, întrebarea este doar în parte retorică, dar suntem nevoiţi să ţinem seama că, în vreme ce „pictura naivă” s-a instalat de-a lungul timpului într-un fotoliu important din zona artei, poezia naivă a fost şi rămâne, cel puţin deocamdată, o (de)cădere grav-compromiţătoare în interiorul creaţiei lirice autohtone, cel puţin. Din nefericire. Pentru că, în realitate, de cele mai multe ori, poezia naivă nu respectă, totuşi, nişte canoane, altfel normal de rigide, ci le încalcă şi le terfeleşte cu o dexteritate de-a dreptul fermecătoare, dacă n-ar fi neraţională din partea mulţimii fabricanţilor de… poezie.
          
                                       Dumitru Hurubă

Sursa: Dumitru Hurubă