joi, 8 decembrie 2016

Dumitru Hurubă: Jerome K. Jerome, umor și viață (fragment, continuarea pe acest blog)



…Evident, şi o recunosc până şi criticii literari, Jerome K. Jerome a rămas peste ani celebru în primul rând ca autor al capodoperei sale supraîncărcată de umor „Trei bărbați într-o barcă”, roman care, într-un timp record a făcut din Jerome unul dintre cei mai populari autori din Anglia acelor ani, dar şi în străinătate. Această clasificare  nu a fost decât consecinţa uriaşelor vânzări ale volumului, situaţie de-a dreptul inexplicabilă pentru teoria, critica şi istoria literară care, niciodată şi niciunde  nu a fost sinceră în aprecieri corecte în ceea ce priveşte literatura satirico-umoristică. Acest succes, a şi dus la o anume exasperare constatându-se discrepanţa dintre părerea lor moderată şi tirajele enorme pentru acea vreme. Repet: discrepanţa dintre judecata literară și bucuria cititorilor niciodată până atunci nu a fost atât de mare. Adică era pur şi simplu greu de crezut că un autor, abia în jurul vârstei de 30 de ani să aibă un asemenea succes de public, alături de contemporanii J. M. Barrie sau/și George Bernard Shaw. Astfel, ca o măsură de prevedere, în următorii ani, şi chiar decenii, scrierile lui Jerome au fost privite şi comentate mai degrabă cu reticenţă decât cu realism, însuşi autorul constatând la un moment dat, ca o reflecţie amară, deşi glumind: „La urma urmelor, am fost acela mai abuzat autor din Anglia.” Glumind, am spune că doar un umor de calitate superioară a rezistat prin timp făcându-ne să râdem şi după trecerea a 130 de ani… Aceasta în condiţiile în care romanul Trei într-o barcă… a fost considerat de critici o suită de însăilări lipsite de umor, în acelaşi fel fiind analizate şi comentate şi Gândurile trândave… – de fapt, o colecţie de nişte eseuri doar ici-colo amuzante.
He is best known for his humorous and comic masterpiece “Three Men in a Boat”, apart from his other notable works of literatu
Fără a mai intra şi în alte detalii, se constată uşor că literatura umoristică, încă în urmă cu aproape un secol şi jumătate, era privită cu o reticenţă asemănătoare celei de azi, mergându-se până acolo încât să fie considerată pur şi simplu o literatură neserioasă. Conştient  de  toate neajunsurile şi problemele social-existenţiale pe care era nevoit să le suporte omul de rând, condiţia sa umană, adesea mizerabilă, Jerome a considerat că datoria sa de scriitor este de a încerca să creeze prin artă optimism, voie bună şi râsete, drept ajutor/consolare pentru o supravieţuire rezonabilă în societate. În acest sens, eseurile sale constituie argumente solide împotriva realităţilor imediate, împotriva „jocurilor” neprieteneşti ale celor care le au faţă de clasa socială de jos. Jerome este pe deplin conştient că nu poate schimba situaţia în bine, dar, prin umorul său luminos ameliorează suferinţa oamenilor săraci. Procentul nu ştiu câte este de mare, dar el există şi contribuie cât de cât la schimbarea în mai bine a ordinei lucrurilor! Practicarea comicului de situaţie, coroborat uneori cu cel de limbaj, este, între altele, atuul scririlor umoristice ale lui Jerome. El, de regulă, prezintă cadrul şi-abia după-aceea introduce personajele care vor evolua sub bagheta regizoral-comică al umoristului-profesionist. În acest fel, când există un… scenariu prestabilit, desfăşurarea „ostilităţilor umoristice” devine o simplă formalitate, în timp ce efectul poate fi chiar o explozie de voie bună şi râs. Toate-acestea nu sunt altceva decât aplicarea unei metode deja bine cunoscute, iar aplicarea ei se finalizează cu un succes iminent. Jerome nu se… entuziasmează aprioric, ci pregăteşte terenul pentru acţiune păstrând un aer de sobrietate aproape neverosimil. De cele mai multe ori cititorul nu cutează să se aştepte la un deznodământ vesel în cutare sau cutare poveste, ci participă la o desfăşurare de forţe doar cu interes, în timp ce Jerome este un ghid perfect, însoţitor aparent la fel de curios. Acesta e stilul său: plăcut, suportabil, surprinzător şi, în final, recompensator. 
O precizare
În romanul Trei într-o barcă, soția lui, Georgina, a fost „înlocuită” cu prietenii săi vechi: George Wingrave (George) și Carl Hentschel (Harris). Acest lucru i-a permis să creeze situații comice (și non-sentimentale), care au fost, împletite cu istoria regiunii Tamisa. Cartea, publicată în 1889, a devenit repede un adevărat succes de public, iar popularitatea sa a fost atât de mare, încât a făcut să crească numărul de bărci de pe Tamisa cu cincizeci la sută în anul 1890, contribuind astfel, semnificativ,  la valorificarea superioară a turismului pe Tamisa. Apoi, să ţinem seama că romanul Trei într-o barcă s-a vândut în primii douăzeci de ani după publicarea primei ediţii în peste un milion de exemplare în întreaga lume şi că a fost adaptat ca scenariu de film pentru televiziune; au urmat emisiuni de radio, scenariu de teatru, muzicaluri. Şi să uităm că satira şi umorul din scrierile lui Jerome K. Jerome au influențat și pe mulţi umoriști nu numai din Anglia...
Astăzi, când ne apropiem  de comemorarea a 90 de ani de la moartea sa, Jerome K. Jerome se află amplasat prin opera sa în loja de onoare a literaturii satirico-umoristice universale. Însă, mai aproape este aniversarea a 130 de ani de la apariţia primei sale scrieri, cartea Idle Thoughts of an Idle Fellow Gândurile trândave ale unui pierde-vară (1886). Această uriaşă popularitate a lui Jerome nu este absolut deloc întâmplătoare. Ea se datorează, cum e şi normal, unui gen de creaţie literară nu agreat şi comentat de critica literară, care a privit cu destulă reticenţă această apariţie, chiar dacă în rândul cititorilor, ea a avut un impact cu totul special.