duminică, 21 ianuarie 2018

Dumitru Hurubă: Poezia simbolului, simbolul poeziei... - În condiţiile arătate, ce să ne mai mire înclinaţia către simbolism a lui Ion Minulescu? Aşa cum şi în ceea ce îl priveşte pe Macedonski, cunoscutul autor al rondelurilor şi al Nopţii de mai, care a susţinut, nici mai mult nici mai puţin decât că el era iniţiatorul simbolismului în România, adevăr care reiese fără echivoc din textul/comentariu apărut în revista Literatorul/15.06.1892 şi intitulat destul de revoluţionar: „Poezia viitorului” (fragment, continuarea pe acest blog)

Continuarea  pe acest blog!

Această perioadă deplin fastă şi influentă asupra nou-sositului la Paris, s-a desăvârşit după întoarcerea în ţară (1904). Se cunoaşte: „lecţia franceză”, „predată” verbal în atmosfera cursurilor de la şcoala boemei pariziene l-a ajutat enorm pe Ion Minulescu la construcţia şi structurarea sa ca poet şi, în primul rând ca poet simbolist. Iar cei mai buni dascăli i-au fost, indiscutabil, A. Rimbaud (1854-1891), Mallarmé (1842-1898), Verlaine (1844-1896), Bertrand (Aloysius)(1807-1841) ş.a., fără a-i omite din context pe belgienii: Émile (Adolphe Gustave) Varhaeren (1855-1918), Maurice Maeterlinck (1862-1949), Charles van Lerberghe (1861-1907), oarecum mai puţin cunoscuţi publicului larg de cititori români. însă fără a-l depăşi vreunul dintre ei pe C. Baudelaire (1821-1867) al cărui volum de versuri Les Fleurs du Mal, a fost, mărturisit sau nu, una dintre cărţile relevante în acest sens şi importante, care au influenţat, în bună măsură întreaga creaţie, dar mai ales poetică a lui Minulescu. Şi, în acelaşi context, este de subliniat un lucru, iarăşi extrem de important: la Paris, Minulescu l-a cunoscut pe însuşi Jean Moréas (1856-1910), cu care s-a şi împrietenit, se spune, acesta fiind cel  considerat întemeietorul și teoreticianul simbolismului mai ales după ce a publicat în Le Figaro „Manifestul simbolismului” (1886), Jean Moréas care a scris versuri de atmosferă autumnală și crepusculară, cu rezonanţe din Baudelaire şi Verlaine, relevând preferinţa pentru cuvântul evocator, rar şi preţios. În paranteză fie spus, Minulescu nu a fost singura „victimă” în poezia românească dacă avem în vedere şi că Flori de mucigai (1931), volumul de versuri semnat de Tudor Arghezi (1880-1967), în care se simt destul de clar reminiscenţele din poezia simbolistă franceză (v. Baudelaire, de ex.).

În condiţiile arătate, ce să ne mai mire înclinaţia către simbolism a lui Ion Minulescu? Aşa cum şi în ceea ce îl priveşte pe Macedonski, cunoscutul autor al rondelurilor şi al Nopţii de mai, care a susţinut, nici mai mult nici mai puţin decât că el era iniţiatorul simbolismului în România, adevăr care reiese fără echivoc din textul/comentariu apărut în revista Literatorul/15.06.1892 şi intitulat destul de revoluţionar: „Poezia viitorului.” Constituind un fel de manifest presimbolist, autorul său, Al. Macedonski, precizează: „Prin simbolism, ca si prin instrumentalism care e «tot un simbolism, cu deosebire că sunetele joacă în instrumentalism locul imaginilor», poezia si-a creat un limbaj al ei propriu, limbaj in care se simte in largul ei»”. Dar trebuie precizat repede că această publicare se petrecea în anul 1892, adică la şase ani după  ce francezul Jean Moréas a publicat în 1886 Manifestul mișcării, în ziarul Le Figaro
Însă, având ca temă de discuţie viaţa şi opera unuia dintre principalii noştri simbolişti, se cuvine, cred, să apelăm la DEX pentru a lămuri pe deplin şi irevocabil lucrurile. Aşadar: „Simbolism s.n. (…) 2. Curent în literatura şi arta universală, constituit în Franţa la sfârşitul sec. XIX, potrivit căruia valoarea fiecărui obiect şi fenomen din lunea înconjurătoare poate fi exprimată  şi descifrată cu ajutorul simbolurilor. (…)” (cf. DEX, Ed. Univers Enciclopedic, 1998, p. 987).
În atari condiţii, respectiv într-un cadru bine definit şi impus de… francezi, lui Ion Minulescu nu i-a fost greu să-şi scrie opera lirică în acel spirit al simbolismului timpuriu de la noi, condiţie în care Călinescu nu ezită să noteze, definitoriu: „Ion Minulescu (…), a fost de la început primit ca exponentul cel mai integral al simbolismului român(G. Călinescu, în Istoria literaturii române…, Ed. Minerva, 1988, p. 691). 
 (Va continua)
Dumitru Hurubă