Respiraţiile oglinzii
Toate
lucrurile îşi au vremea lor!
Pentru
Lörinczi Francisc-Mihai a venit vremea secerişului, o vreme a roadelor depline,
a abundenţei, o vreme nădăjduită, una posibilă şi adânc pasională.
În
volumul de versuri Pe vremea secerişului
poetul debordează de optimism şi pasiune, se lasă dus de valul unui anotimp
posibil, vremea roadelor... Există o rigoare şi o rânduială în viaţă, efectele
se văd doar la vremea secerişului, sub soarele necruţător, în câmpul aspru,
răstignit de oameni, pentru a aduna boabele de grâu în pumni.
Cartea
este structurată atent (Lörinczi Francisc-Mihai, Pe vremea secerişului, Sibiu: Editura CronoLogia, 2014, versuri,
161 de pagini), autorul îşi organizează poemele în patru anotimpuri:
·
Pe vremea secerişului
·
Macii dragostei
·
În lojele grădinii
·
Lebedele de cristal
Suntem, deci, în faţa unei alcătuiri speciale
în care materia poemelor se revarsă spre malul gândurilor cu vitalitate şi
discreţie în acelaşi timp, cu bucurie şi luciditate. Temele principale sunt
dragostea, miracolul naturii surprins în esenţa creaţiei divine, anotimpurile
care se schimbă şi aduc roadele mai aproape, viziunea asupra lumii şi
depărtarea de facil, speranţa într-un anotimp perfect în care poetul să
regăsească raiul aşa cum ne-a fost dat, cântecul pământului, amintirile care ne
caută. Toate au un substrat spiritual, realitatea este doar un argument pentru
a căuta şi a găsi un alt continent, un alt ţinut. Poetul nu dă titlul poemelor
sale, poemul devine un însoţitor tăcut al cititorului, o prezenţă discretă şi o
lumină specială. De reţinut esenţa, iubirea se naşte în inimă, urcă spre mintea
care o primeşte ca miracol, este o gradare de la realitate la abstract, de la
speranţă la durerea ideii. Dragostea pune în mişcare sufletul prin roşul
macilor din holdă, bărbatul priveşte din înaltul grădinii, ideile plutesc în
cerul de cristal, se fac lebede de cristal...
Densuș:Francisc-Mihai cu soția, Maria-Daniela |
Un
lan de grâu cântă în pârga lui cuptor, lângă piramida de grâu – aurul vieţii,
orchestra nevăzută începe concertul, e un cântec de glorie pentru abundenţa
roadelor, se aude rugăciunea viorii peste sat, sărutul are gust, e ca sarea în
bucate, spicele se lasă secerate cu încredere de secerător...
O
vreme apusă se revarsă în poeme, dar posibil concretă în care omul se
întâlneşte cu realitatea pentru a-şi pregăti o altă perioadă: a existenţei în
cele patru puncte cardinale, în cele patru anotimpuri, în cele patru evanghelii
ale roadelor, în cele patru mirări...
Vezi/
departe sunt luminătorii cerului/ tu eşti luminătorul sufletului meu/
discernătorul m-a dăruit cu iubirea ta/
ce cântec frumos se aude/ între pereţii sufletului/ Dumnezeu cântă la vioară/
în primă audiţie (p. 50)”. Lörinczi Francisc-Mihai are o grilă creştină de a
vedea lucrurile, atmosfera este una în care temele sunt implicite, nu explicite,
dragostea are o formă specială, se ridică din carnea putrezitoare, din sferele
joase, dragostea este ceva special pentru bărbat, îl ridică spre înaltul înalt.
Poetul
dialoghează cu natura, natura este un partener, ceva apropiat, ceva ce schimbă
sensul în această lume căzută: „ce pot să cer/ macilor din iunie/ să îmi
sporească dragostea/ să-mi fie afrodiziac natural/ în noaptea în care/
lanţurile ne vor lega/ strâns/ pentru a nu cădea/ unul din celălalt (p. 60)”.
Peisajul
suferă modificări în ochiul îndrăgostitului, e un loc unde cerul răneşte
pământul, se cern pulberi de aur din azur, noaptea ceru se-mbăiază-n stele,
lacrima zorilor gingaşi, macii - cascadă sângerie, cad de-a valma, păsări
rănite sub cerul plumburiu...
Dragostea
îşi pune amprenta pe materie, brusc, cuvintele au altă greutate, altă
dimensiune: un dor nebun face aceste cuvinte să cânte, poetul cerşeşte umil un
strop de iubire, în cântecul bărbatului ruinele se aprind, cântece albastre se
aud, iubita este amiaza deşertului, răcoarea unei oaze. Poetul are capacitatea
de a atrage imagini profunde într-o regie uşor naivă, are tehnica pictorului
naiv în care detaliile par importante, perspectivele se sugrumă în faţa
infinitului, culorile se fac aspre sau dulci, formele se schimbă sub presiunea
unui sentiment nedefinit, temele se diluează în faţa limitelor neclare ale
anotimpului. Lörinczi Francisc-Mihai are răbdarea de a pune în lumină toate
acestea, de a se descoperi şi redescoperi un alt om sub cer, cu stelele pe umăr
căutând soluţii pentru a secera, a strânge recolta, a se bucura de darul venit
în plină vară, de a spera la diamantele toamnei sau a locui lângă lebedele de
cristal... Ar fi trebuit o şi mai mare răbdare în construcţia poemelor, pentru
a condensa stările, e evita diluarea formelor.
Poetul
demonstrează că poezia poate rămâne în matca ei, nu este nevoie de un
experiment sub narcoza metaforelor forţate, de hiperbola inventată, bogăţia
recoltelor posibile este de ajuns, naivitatea îndrăgostitului este şansa sa la
miracole. Deşi renunţă la grafia obişnuită, el este atent la mesaj, acordă
mesajului o atenţie sporită, formele vin de la sine, fără eforul de a poetiza
ceea ce deja Dumnezeu a pus în lanul de grâu: cântecul întregului univers...
„Cu
degetul doar/ am atins unda de apă/ îngerul a plonjat din înalt/ şi din
vibraţiile sublime/ am renăscut din respiraţiile oglinzii/ în cuvinte mister/
pe luciul fanteziei/ lebede de cristal/ pregătite/ pentru/ vremea secerişului
(p.159)”.
Un
înger străbate poemele, le fulgeră carnea cuvintelor, luciditatea ia locul
fanteziei în magma acestora, fantezia doar mişcă versurile spre un alt anotimp,
dragostea e prezentă: mustul dulce se leagănă în ciorchini, îndrăgostiţii se
sărută în vie, locul perfect: nu se poate adăuga nimic, nu se poate scoate
nimic...
Constantin
Stancu