luni, 16 aprilie 2018

Dumitru Hurubă: Ion Minulescu - poezia simbolului, simbolul poeziei. „Pentru că Minulescu îşi închipuie lumea ca o scenă de teatru, el însuşi apărând ca personaj din spectacol, fiind cel care şi reabilitează lirismul comun şi pentru că romanţa devine la el un soi de program de comunicare în stil impresionist, „jovial şi expansiv, revărsat şi bonom, cu clipiri şirete şi complice”, spune, pe bună dreptate, Serban Cioculescu”


Continuare de pe acest blog

Ca să nu mai vorbim că Eugen Lovinescu îl numeşte pe Minulescu „adevăratul stegar al simbolismului”, la care trebuie adăugată precizarea un pic veselă a lui Şerban Cioculescu şi anume că poetul ar fi fost „agentul cel mai activ al simbolismului înainte de război”… Iar criticul este de părere că, în esenţă, se poate aprecia că poezia minulesciană, de o muzicalitate plastică, reuşea să capteze în mod spectaculos, mai ales prin structură. Însă ar fi total greşit să eliminăm din context faptul că încă unii dintre contemporanii lui Ion Minulescu, mai cu seamă literaţii, au apreciat umorul şi lirismul poetului, precum şi că alţii i-au contestat versurile simboliste. 

În tot acest spaţiu ideatic, este normal să avem în vedere esenţa lucrurilor, respectiv că simbolismul românesc, până să atingă faza de maturitate odată cu marele poet, a fost mai întâi precedat de câteva încercări de redefinire a lirismului cu scopul de a se personaliza în „lupta” pentru eliberarea de sub imperiul poeziei eminesciene şi din… ţinutul unui anume epigonism. Începutul şi-apoi impunerea-consolidarea acestui fenomen a avut şi s-a desfăşurat, odată sau concomitent, cu apariţia creaţiei lui Macedonski, Minulescu, Petică, Anghel, Densuşianu… Din acest punct de vedere, Macedonsski încearcă şi reuşeşte într-o oarecare măsură să impună o  transformare/transferare a creaţiei lirice în spaţiu diferit decât cel eminescian. Până la urmă, acest nou incipient curent literar, simbolismul, ajută la modul propriu şi consistent individualizarea creaţiei literare, mai ales poetice. Pentru acest ansamblu uriaş al schimbărilor, apariţia lui Minulescu în peisajul liric de-atunci, a avut un impact foarte important, pentru că se renunţă la polemicile de cenaclu şi la speculaţiile teoretice, poetul adresându-se direct publicului doritor de poezie altfel. Acest lucru se petrece tocmai fiindcă poezia sa, de o muzicalitate plastică este aptă să ademenească ascultătorul, cel mai adesea în mod spectaculos, mai ales prin structură decât prin versul în sine, astfel  cititorul este în permanenţă invitat să participe la actul de creaţie. Pentru că Minulescu îşi închipuie lumea ca o scenă de teatru, el însuşi apărând ca personaj din spectacol, fiind cel care şi reabilitează lirismul comun şi pentru că romanţa devine la el un soi de program de comunicare în stil impresionist, „jovial şi expansiv, revărsat şi bonom, cu clipiri şirete şi complice”, spune, pe bună dreptate, Serban Cioculescu. Ca un fel de aproximativă concluzie, mă voi folosi de ajutorul lui Perpesicius, care crede şi notează: „Poezia lui Minulescu biruia prin sinceritatea accentului ei. ''Romanţele'' mai ales cucerise prin palpitul acelei melancolii, acelei tristeţi care se degajează din toate sonorităţile sufletului său. Este în ''Romanţe'' o undă de adevărată şi mare poezie, care trebuie cătată mai ascuns.” (id.).


Dumitru Hurubă