Istoria literară de mâine, pagini cu energie
radiantă din cuvânt
(Ion
Pachia-Tatomirescu, Pagini de istorie
literară valahă de mâine, vol. I-II-III, Timişoara: Editura Waldpress,
2015)
Ion
Pachia-Tatomirescu are curajul să ne propună o vizitare a literaturii române
dintr-o altă perspectivă decât cea uzitată de cronicari vremurilor, dându-se
înapoi în moarte pentru a avea perspectivă şi viziune. Poet, scriitor incomod
şi cu multă imaginaţie, mereu ancorat în valul din partea dreaptă a corăbiei cu
scribi, lasă pentru distinsul receptor, o istorie dinamică a literaturii
române. E pentru viitor, prezentul, prin oamenii săi, e preocupat cu altceva...
Autorul valah a muncit mult la această carte, monumentală în felul ei,
destinată profesioniştilor, iubitorilor de literatură, scriitorilor preocupaţi
de fenomen, pasionaţilor de artă, distinsului receptor (cum îl numeşte pe
cititor), erudiţilor. Volumele pot foarte bine să stea la dispoziţia
istoricului serios, de serviciu, pentru a înţelege ce se poate petrece cu poporul
român aşezat în Valahia cea pusă sub curcubeu. Operele scriitorilor reflectă
viaţa oamenilor, datele sunt pertinente, stările profunde. Acolo unde nu ajunge
sociologul, psihologul, magistratul, preotul şi funcţionarul public, ajunge
scriitorul, face semne cu mâna şi zice: am fost şi noi aici, am învins!
Ion
Pachia-Tatomirescu priveşte fenomenul în dinamica lui, ceva viu, împins de
vânturile istoriei, în echilibru cu lumea, cu Dumnezeu şi cu artistul ca
personaj de excepţie în faptele românilor. Volumele au un index în care sunt
prezentaţi scriitorii, artiştii români şi străini, cei dinamici prin opere, cei
care au influenţat opere, cei care au aclamat învingătorul şi care au plâns pe
umerii învinsului. Lista e lungă, semn că istoricul a dat atenţie fiecărui
scriitor care a ieşit în perimetrul literaturii, care a avut ceva de zis.
Responsabilitatea autorului este cu atât mai mare cu cât a redactat monografia
imensă într-un stil academic ireproşabil, răspunzând astfel unor întrebări care
se pun în dosul draperiilor: literatura este importantă!
Probabil
că istoria aceasta va isca multe discuţii, poate va fi lăsată abandonată de
specialişti, tăcerea fiind forma perfectă de a omorî ceva viu şi real. Sau
poate nu va fi aşa, dar viitorul va avea alte reguli, interesele personale,
spiritul de echipă, limitele acceptate prin cutumă, proiectele editurilor,
criticii cu detentă, istoricii prinşi între mandibulele istoriei recente, vor
trece, va fi nevoie de armonie şi echilibru într-o Europă a europenilor, de o
Românie puternică inclusiv cultural. Cultura va face diferenţele. Literatura va
demonstra ceea ce este de demonstrat, viitorul va fi altfel, platforma de beton
armat se va schimba cu spinarea peştelui cel mare care l-a înghiţit de Iona şi peisajul va fi altul.
Spre
deosebire de istoria literară „oficială”, distinsul receptor va înţelege de ce,
Ion Pachia-Tatomirescu a deschis orizontul de analiză, a stabilit câteva
direcţii, a depăşit limitele şi s-a pliat pe unda albastră a timpului.
Deschizând frontierele, viitorul va arta altfel.
Ion
Pachia-Tatomirescu porneşte de la o viziune a unui curent necesar în
modernitate: paradoxismul, reacţie la
paradoxurile sociale de tot felul, reacţie la limite puse şi autoimpuse în
istorie. Cad şabloanele, cad măştile. Sunt paradoxuri esenţiale pentru
umanitate, ele vin din necesitatea rezolvării problemelor de fiecare zi.
Miturile sunt dinamice, afectează istoria literară oficială şi dinamizează
artistul. Istoricul a avut tactul de a face diferenţa dintre semnificant şi
semnificat, a redus tensiunile, cuvântul a fost pus la locul lui în codul
genetic al literaturii. Limitele au dus la necuvânt, la antimaterie, la starea
nedefinită a operei literare în câmpul gravitaţional al creaţiei în mişcarea de din
naştere. Depăşirea limitelor a
declanşat o nouă geografie literară, necesară în evoluţia istorică,
universalitatea se întrepătrunde cu valorile „republicii” valahe. Logosul
ridică nivelul de maturitate al operei scrise şi citite, prinsă pe orice fel de
suport, fie hârtie, fie electronic. Limba maternă ne duce în patria noastră de
logos, nu de vorbe. Scriitor şi el, Ion Pachia-Tatomirescu pune în evidenţă
sfera de cunoaştere poetică şi de cunoaştere artistică: universul, cu
macrocosmos şi microcosmos; este aria de desfăşurare a personajului literar cu
frac şi papion, având în mâna dreaptă un
şoim sugrumat. Abordarea se face în limitele fără de limite, literatura de
la origini până la data scrierii istoriei, stilurile se întrepătrund şi se
completează. Tangajul între versul liber şi poezia cu formă fixă se rezolvă
prin întoarcerea la esenţe, dinamica este întru catharsis. Cunoaşterea metaforică se dezlănţuie sub impulsul
cunoaşterii ştiinţifice. Opera de artă este expresia unui orgasm abisal al materiei înflorite din cuvinte. Sunt doar câteva direcţii abordate,
analizate, cenzurate la modul sublim, şi turnate în texte pentru generaţiile
care vin şi cele care mai acceptă paradoxul literar ca expiere şi energie
specială.
Au
mai rămas platouri literare neanalizate de Ion Pachia-Tatomirescu, demersul ar
fi trebuit să fie realizat de un colectiv, dacă ar fi existat un interes serios.
Istoricul, însă, şi-a făcut datoria, a depăşit marginea de aur a literaturii
prin resurse proprii. Probabil, cartea va fi premiată şi dacă nu - un zâmbet auriu dintr-un aprilie luminos!
În aprilie sărbătorim Învierea...
Mai
putem indica spre bucuria cu energia radiantă din cuvânt, spre graţioase
ninsori, limbajul piramidelor sub fulgere albastre, rugăciunea poetului pentru
înflorirea livezii, spre azurul seminţei, spre Golgota scribului, enigmele
regatului ascuns, universul dintr-un vers, labirintul cosmic, înfloritorul praf
galactic, fereastra înaltă a poeziei sau timpul din ramă, de la galaxia de
uraniu la rugăciuni, cuvintele înflorind.
Paradoxul îl putem defini ca acel fenomen unic şi divin prin
care viitorul determină trecutul, modelând prezentul, după cum ne relevă
profeţii (mari şi mici) de multă vreme.
Ion
Pachia-Tatomirescu afirmă: profesionistul este în arenă şi profanul face jocul
şi arbitrează. Am putea reţine de la poetul şi istoricul literar: „Sintagma –
des vehiculată – poezie tânără atrage
după sine şi cea de poezie bătrână;
ori poezia este starea de aur a Spiritului / Logosului, este stratul de ozon
protector al planetei-suflet împotriva radiaţiilor ucigaşe; ori ozon tânăr,
ozon bătrân nu există. Nu există decât Poezie”
(p.528-529, Vol. II).
Ion
Pachia-Tatomirescu a răspuns la multe întrebări în cartea sa, direct sau
indirect, cu tact sau abrupt, la final
ne va ridica spre salut o mână cu şapte degete ca cea din Autoportret cu şapte degete, de Chagall, (p. 523, Vol. II).
A
consemnat Constantin Stancu