Ontologiile
de frontieră ale lui Dumitru Tâlvescu
Noul
volum de poezii ale scriitorului Dumitru Tâlvescu este triadic şi cuprinde
ciclurile Ancestralia, Universalia, Fractalia. În cartea-mi „Ars poetica
transversalia” am trasat deci noi cărări ce-au putut fi salutar exploatate şi
de comilitoni evident talentaţi şi inteligenţi.
Cele
trei secţiuni transversalice sunt prefaţate de „Tictissima”. Organizarea noii
cărţi se reclamă din nevoia de ordine şi aventură semantică.
Poetul
se lasă din nou sedus de binomul simplitate-profunditate. Purcede, cu program
ancorat, hermeneutic, în „gluma antică”, în cea mai tipică manieră
postmodernistă, bazată – după cum se ştie – pe reciclarea unor toposuri vechi,
încetăţenite în poeticitatea cea mai avansată azi.
În
câte un „Psalm”, evident izbutit şi autentic, se simte însă adierea unui aer de
homo transreligiosus (ca la Ştefan Augustin Doinaş, Ion Horea şi Paul Aretzu)
ce-l scoate pe autor din prizonieratul epocii sale şi-l proiectează în viitorul
model transmodernist. Căci, dacă transmodernism nu e, nimic nu e. Îmi asum
acest enunţ fără ezitare, şi prin el transgresez orice orizont al oricărui
comentariu (cum e şi cel de faţă – n.m., I.P.B.) de prin preajmă.
Dumitru
Tâlvescu devine, cu intenţie doctrinară retro. Versul curge melodios, se
modulează muzical, se eliberează de prejudecăţile preconcepute. În câte-o
„Dorinţă” cutează a rescrie o cunoscută poem Stănesciană şi nu-i iese deloc
calp şi nu poate fi acuzat decât de „arhitextualitate”.
Dar
şi, când îndrăzneşte o replică la poema capodoperială a lui Bacovia „Lacustră”,
mă dezmeticesc şi realizez că poetul îşi arată aderenţa la metamodernismul
„aplicat” a lui Lazăr Popescu. Prin urmare întregul ciclu „Ancestralia” e
realmente încununat de stileme şlefuite poliedric, brâncuşian şi ludic.
În
„Susur de ape”, ni se sugerează recopilărirea limbajului poetic. În „Start în
destin” ideea consună cu tema în superbe cadenţe ritmice şi rimate interior.
Folclorizând
– ca şi mai toţi interbelicii –, nu se pierde în reverii gratuite, ci le
(re)motivează „lucrătorilor din vie” gustul pentru dionisiace ritualuri.
„Joc”
se vrea – şi chiar este – o splendidă «ars poetica», întrucât ni se arată că
poemul e „cercul magic şi rotund” şi „sălaş pentru somn adânc”, iar poetul e un
„hoinar năuc” printreumbre
aşteptând să-i iasă iar la fereastră doamna cea plină de har.
În
ciclul „Fractalia”, Dumitru Tâlvescu se resimte, pare-se, de marea poezie
europeană (Montale, Kavafis, Pessoa) şi americană de ieri şi de azi (Bob Dylan
de pildă ori Eliot – n.m.).
Poemotextele
au substanţă magnetică şi curgere înspre emoţie şi contemplaţie, în lecturi
succesive. Metapoeticul brăzdează suprafeţele transparente lăsând „urme”
distincte uşor de depistat. Poemul e „un şarpe rău, prelung, bolborosind neutru
vorbe într-o doară”.
Într-o
„toamnă nostalgică” po(i)etul (pendinte de poiein şi de poesis) are kairotic
revelaţia capodoperei (pe cuvânt de onoare – n.m.). Sigur că unora dintre cei
de azi n-o să le convină consideraţiile mele. Ei, Şi? Să citească şi să se
autosesizeze în/pe cont propriu. Întrucât „frumoasa” pe care poetul o descrie
cu atâta inspiraţie şi patimă de îndrăgostit e starea de poezie, e chipul ei
drept între vise „descifrând tainele şi graiurile naturii” etc.
Fireşte
la întrebările au(c)torului, „răspunsurile stau în adânc, ascunse” iar „drumul
înţelegerii şerpuieşte spre necunoscut”. „Iluziile plutesc ca nişte fantasme
aurii” iar „vorbele îşi caută sensuri noi” în „lumea întoarsă spre absolut”.
Oximoronizând
cu vocaţie aletheică, Dumitru Tâlvescu afirmă că „simfonia zăpezii e dirijată
de viscol”, „noaptea ascunde stelele-n arpegii” vântul „ascunde orele-n
tăcere”… etc.
Poetul
– în fine – „taie felii din viaţă flămând”, „din cioburi reclădeşte amintiri/
plânge în sine uitat de lume/ din lacrimi îi cresc flori de argint”. „Se
joacă-n metafore şi cântă/ glasul păsărilor îl pune în vers” (trubaduresc –
n.m.)/ „iar lumii mai dăruie gratis poema”.
„Definiţiile”
îmi plac cel mai mult din noua apariţie editorială (vezi şi „Nedumiriri”, „El,
nenorocul”, „Urme în zăpadă”, „Frica”).
Fiindcă
anterior am invocat „urmele” lui Derrida, iată-le acum drept „urme pe zăpada”
scriiturii ca „ordo amoris” – întrucât e limpede că poetul joacă rolul unui
„îndrăgostit lulea”, şi-l interpretează cu o autenticitate „înfiorătoare”,
adică sacralizată şi sacrificială.
„Privirea”
pare să fie toposul/instrumentul căutării urmelor (originare) ale facerii
dintâi, iar mirarea e mai degrabă răgaz estetic decât zăgaz gnoseologic.
Stilemele
se răsfrâng în „clarobscurul din jur” în care „cuvinte buimace caută întrebări
fără răspuns” (adică cu codurile nesparte – n.m.); şi asta în pofida aspectului
că întrebările înseşi „îşi caută răspunsuri” care „stau ca la cinema, în rânduri
dese”. „Căutarea e lungă, adună temeri. / La numărătoare sunt la fel. / Un
răspuns naşte altă-ntrebare… / În goana căutării nu-i timp de stat” căci
imperativele paideice aşteaptă suspendate în aer să acţioneze scăpate de
nedumeriri şi de ezitări. De altfel timpul „e o ancoră ce se scufundă-n ocean”.
Acolo „lumina” hermeneutică soarbe „întrebări cu duiumul. / Răspunsurile stau
în adâncuri şi tac”.
În
fine, Dumitru Tâlvescu evită abstracţiunile vide şi promovează dezinvolt, sigur
pe sine şi pe opţiunile sale sintagmatice – dar şi pe viziunile-i paradigmatice
–, poezia concretă, materială, mustind în vârtejul apelor aparent adormite
deasupra cărora se văd „stânci îmbrăţişate-n spumă”.
„În
vecinătatea îngerilor” poetomului i-e dor de sine, însuşi, fiindcă sinele e
regentat de eul creator al „cuvintelor izvor de nesecate sensuri” pe care
„cititorii de semne” le ţes ca pe „mărgelele timpului” (vezi romanul lui Hesse
– n.m., I.P.B.) sau le scot din mările grele ca pe scoici urlând de suferinţa
perlelor pe care le nasc.
În
„Universalia”, Dumitru Tâlvescu se lasă sedus de forma fixă a sonetului, de
„dulcele stil clasicoromanticomodernist” înscriindu-se într-o tradiţie
respectabilă, pe alocuri chiar glorioasă. Recurge la rime rare (să risipească/
iască; se-agaţă/ spre dimineaţă; ogrăzii/ străzii; în cioc/tainic loc; umed/
şubred; ajutor/actor; să-i învie/ în sclavie; măreţe/ tandreţe; singur/
nesigur; Ulisse/ culise ş.a.m.d.) ceea ce probează suplimentar ştiinţa
literaturii, însuşită de poet atent la detalii şi la asemenea nuanţe
infinitezimale.
Drept
consecinţă – din punctul meu de vedere –, ciclul „Universalia” reprezintă
secţiunea cea mai plăcută auditiv şi vizual. Ce vreţi? Continuu încă să cred că
poezia e „spuma” unei culturi la purtător. Unor îndelungi învăţături moştenite
de la iluştri înaintaşi, mereu regenerate în contexte diferite/diferante,
„arheologiile” devenind „ontologii” de frontieră.
Ion
Popescu-Brădiceni
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu