Poezia religioasă, un gând…
Moto:
„Te laud Tată, Doamne al cerului şi al pământului, pentru că ai ascuns
aceste lucruri de cei înţelepţi şi pricepuţi, şi le-ai descoperit pruncilor„. (Biblia,
Matei 11 : 2 )
Lui Eugen Dorcescu
În
Revista „ Reflex „ numerele 7-9 din 2006, pe lunile iulie-septembrie, artistul
complex care este Eugen Dorcescu publică un eseu important intitulat POEZIA MISTICO – RELIGIOASĂ STRUCTURĂ ŞI INTERPRETARE. Eseul este
unul dintre cele mai importante din ultima vreme din cultura română iar
autorul, dar şi redactorul şef al revistei, poetul Octavian Doclin, au avut o
iniţiativă esenţială pentru lumea scriitorilor. Meritoriu, eseul se adresează „poeţilor
tineri, care îmi sunt prieteni„ - după cum menţionează, lucid, Eugen
Dorcescu, pentru că acest domeniu nu poate fi lăsat în ruină, ci este unul
mereu nou.
Problemele
spirituale puse de artistul Eugen Dorcescu în faţa poetului sunt rezolvate cu
mult har, profesionalism şi din poziţia cea mai corectă, din interiorul poeziei
mistico-religioase, pentru că astfel de poezie este una vie, una în care ar
trebui şi trebuie să existe multă viaţă, adevăr, o poezie care luminează şi
arată Calea…
Domeniul
este constant trecut cu vederea de importanţii critici din ţară preocupaţi de
imaginea proprie şi lucrători la un sistem critic propriu care să scoată în
evidenţă opera scrisă în timp real, care până la urmă se dovedeşte a fi în timp
ireal…
În
România este o criză a valorilor, iar aceasta se manifestă şi în lumea
scriitorilor, creatorii încă nu s-au trezit cu adevărat, valorile umaniste par
tot mai mult instabile şi provoacă plictis sau nu duc nicăieri pentru public,
nu mai sunt cei care comandă opere literare pentru un anumit scop de partid,
fondurile care vin de la stat sunt direcţionate politic după criterii care nu
sunt favorizante pentru marea creaţie… Din acest motiv valorile creştine pot da
sens unei culturi, pot revitaliza lumea literară şi pot atrage dorul după o
carte bună a unui cititor abrutizat şi manipulat prin alte mijloace de
comunicare.
În
mod evident Eugen Dorcescu abordează valorile creştine ferm convins că de acolo
poate veni un nou suflu în lumea creatorilor adevăraţi de poezie, de cultură.
Fiind
cu toţii într-un areal creştin, pentru scriitorii români, mai ales, acest eseu
lămureşte multe şi arată direcţia… Trebuie să recunoaştem că toţi marii
creatori au simţit nevoia ca la un moment dat să scrie o operă importantă
pornind de la Hristos şi de la Evanghelie pentru că altfel viaţa lor, ca
artişti mari, nu s-ar fi justificat, în final.
Desigur,
tema fiind atât de profundă, provoacă şi incintă, iar asupra domeniului trebuie
ca fiecare artist să mediteze în adevăr, să nu se mintă pentru că adevărata
operă a unui scriitor, poet sau chiar prozator, este viaţa sa, opera scrisă
fiind efectul vizibil a unei dimensiuni nevăzute…
Premisa
de la care putem porni este că poetul, poet care scrie poezie mistico-religioasă,
trebuie să simtă şi să fie convins de şansa extraordinară de a fi o fiinţă
nouă, altfel decât în lume, născut din nou, altfel scrisul său nu mai este al
unui filozof sau literat care abordează o anumită zonă interesantă şi de multe
ori cu multe lucruri senzaţionale, scrisul său este scrierea cu trupul.
Naşterea
din nou este premisa pentru că este de natură spirituală, iar carnea este neputincioasă,
omul, ca fiinţă, nu are putere doar trăitor în carne, limitat la carne (sarx).
Dar şi carnea are regulile ei, trebuie să rămână curată, pentru că trupul
poetului este, evident, Templul, un Templu pus la dispoziţia unei trăiri
directe.
Cel
care scrie poezia de genul acesta trebuie să umble cu Dumnezeu, precum altădată
Enoh sau Noe, precum oamenii chemaţi la Cină… Acest lucru înseamnă un fel de
renunţare la lume, fiind în lume, în mijlocul neamului tău care dintr-o dată
este un altul… Intri în arcă, o arcă spirituală care poate salva de la potop.
Ceea
ce este important este că Biblia, pentru că de acolo vin toate, de la Cuvânt,
arată spre un lucru important: cuvântul lui Dumnezeu este unul viu care
lucrează asupra fiinţei în adâncul ei, în structura ei intimă, poate curăţa,
poate da energie, poate deschide calea spre cer a omului, locuind în poem în
acelaşi timp. Biblia este singura carte care îl cuprinde pe om, dar mai ales pe
artist, în şcoala superioară lui Dumnezeu şi cel ce studiază este studiat de
cuvânt, un fenomen real, altfel decât la universităţile autorizate de minister…
În oglinda acestui cuvânt devenim
fără apărare, descoperiţi, nu ne mai putem minţi, nu mai putem trişa cu
talentul nostru folosit după ureche, după regulile lumii… Goliciunea pe care
începe să o vadă poetul creştin este una care îi marchează fiinţa şi îşi vede
clar destinul ca ratarea ţintei, ca eşec… De la această recunoaştere şi
cunoaştere începe vălul să se ridice, poemul ţâşneşte din inima celui care
scrie …
Ceea
ce este important pentru poet este ca prin opera sa să-L poată cunoaşte pe
Dumnezeu la nivelul umil al poemului, al scrisului şi pentru a transmite
această Cunoaştere a Lumii de Sus, pentru care nu există cuvinte de exprimare
în mod concret, doar limbajul pur spiritual (duhovnicesc) îl poate rezolva,
într-o anumită măsură, însă. Când ajungi să realizezi acest lucru important,
lumina devine orbitoare, iar cuvintele nu mai transportă lumea spre lume, ci,
iată, cerul spre om şi creează posibilitatea traseului om cer. Cunoaşterea lui
Dumnezeu cutremură fiinţa poetului şi-l face o altă fiinţă, totul este
interactiv pentru că adevărul eliberează, ne face liberi în mod existenţial,
iar asta ne cheamă să redescoperim că patria în care am putea locui altfel este
chiar inima noastră, mintea noastră, ca în locul Prea-Sfânt, Dumnezeu s-a
semnat chiar în interiorul omului, semnătura Lui ESTE acolo …
Lucrurile
la care ajunge poetul care scrie despre credinţa în Dumnezeu sunt unele care
depăşesc limitele cunoaşterii, dar prin revelaţia particulară totul capătă
sens, pentru restul e nebunie, chiar dacă eşti academician sau profesor
universitar, premiant…
Oare
poate renunţa poetul tânăr la ceea ce crede că a ajuns să cunoască pentru a
descoperi Cunoaşterea, poate el considera totul ca neînsemnat pentru a ajunge
să se cutremure cu adevărat şi să ia totul de la capăt?
E
marea încercare, dar experienţa aceasta este un adevărat prag pe care va trebui
să-l treacă …
Apostolul
Pavel scria că a trebuit să considere totul ca pe un gunoi pentru a ajunge să-L
cunoască pe Hristos, în final, iar apostolul a fost, trebuie să reliefăm, şi o
mare personalitate a vremurilor antice, om de cultură, cunoscător al filozofiei
antice, a marilor cărţi ale evreilor, a lumii, a Europei şi Asiei, a Imperiului
Roman dar şi a celor din Atena cea veche…
Învierea
este reală pentru că este posibilitatea de a continua să exişti într-o altă
dimensiune prin graţia lui Dumnezeu şi asta dă putere… Trecerea dintr-o lume în
alta, dintr-un veac în altul, se poate trăi şi realiza numai prin poezie şi
credinţă, prin ştiinţa înaltă de a te lăsa desăvârşit de Cuvânt …
Existenţa
întru mântuire este mesajul poeziei mistico-religioase scrie Eugen Dorcescu şi
are dreptate, dar cuvântul acesta aşa cum sună în limba română este totuşi
altfel în limba veche grecească (Koine) sau în ebraica veche, sensurile sunt
mai profunde iar poetul tânăr va trebuie să redescopere că de fapt este
posibilitatea omului să fie dus „la loc larg„ - dincolo de spaţiul acesta
strâmt din secunda trăită, e libertate nelimitată, eliberarea, salvarea
spirituală a omului…
A
fi dus „la loc larg„…
O
analiză semantică a unor termeni din Evanghelie şi din tot Noul Testament ar da
posibilitatea poetului să descopere ce înseamnă „loc larg„…
Artistul
Eugen Dorcescu a intuit că e nevoie de multă aplecare pentru a realiza esenţa
poeziei mistico-religioase când a apelat la variantele versetelor biblice din
perspectiva a mai multor limbi străine…
Darul
de a scrie poezie religioasă şi mistică este un dar care depinde de Dumnezeu
exclusiv, pentru că prin Duhul Sfânt vin toate darurile, dar asta înseamnă
multă smerenie pentru că darul este dat după voinţa divină, este dat pentru
altul întru zidire, nimic din gloria terestră la care ar putea visa un poet…
Apostolul
Pavel scria că omul este poemul lui Dumnezeu, opera Lui de artă...
Artistul
Eugen Dorcescu, sublinia în eseul său că spiritul este primordial în relaţia
lui cu materia, dar întruparea lui Hristos este o realitate materială,
(kenoză), altfel nu se poate … de aceea poezia mistico-religioasă nu se scrie,
se întrupează…
Tema
nu poate fi preluată din mers, e o temă care nu este o joacă literară, ci una
de stare, iar lumea nu înţelege din primul moment. Fantezia intră în joc, dar
este cenzurată de viziunea creştină, paradoxal, fantezia capătă dimensiune
nelimitată, dar mereu este limitată de termenii teologici, duhovniceşti.
Repetarea unor stări în diferite forme nu reprezintă neapărat monotonie, ci
cenzurarea impusă de textul biblic, necesară în timpul concret în care scrie
poetul poemul său religios.
Documentarea
poetului care abordează o astfel de poezie necesită efortul de ajunge la
adevăr, adevărul lui Dumnezeu. Lucrurile se complică în momentul în care sensul
textului biblic te trimite la sensul limbii în care a fost scris, la limbajul
din vremea în care a fost scris: ebraica veche, limba greacă veche, aramaica…
Din acest punct de vedere, scribul modern, scriitorul, este un martor al
lucrărilor lui Dumnezeu, conform versetului din cartea Faptele Apostolilor[i].
Privind din punctul de vedere al pragmatismului, literatura
creştină pare a fi în stagnare. O anumită atitudine a oamenilor care slujesc în
culte autorizate sau în Biserică, gripează fenomenul lansării unor opere bazate
pe valorile creştine şi a unor scriitori care au ca temă a preocupărilor lor
valorile creştine.
Este o teamă ca dogma să nu fie afectată. În aparenţă teologii au
dreptate, până unde poate un simplu scriitor să interpreteze Scriptura şi să
scrie în lumina Duhului Sfânt? Iată paradoxul!
Teologii şi-au rezervat o anumită libertate de a interpreta
faptele, oamenii, mesajul divin. Consideră că au autoritatea să o facă.
Problema nu este nouă în peisajul literaturii în general. Se ştie
că literatura creştină este un mijloc de îmblânzire a lumii, o metodă de a transmite
mesajul corect...
Analizând fenomenul, putem să apreciem câteva situaţii:
-
Există
autori care de la bun început scriu după moda teologică punând accentul pe
mesajul educativ, scriu într-un fel la comandă, pe teme date, frust, fără
talent, inventând povestiri aparent simple, pentru a ajunge la cititorul
obişnuit, dornic de semne… Aceşti autori pot fi subvenţionaţi de biserici,
asociaţii creştine, au vânzarea asigurată, editurilor de genul acesta le merge
bine, cărţile se vând în biserici, la adunări, etc. Metoda este aplicabilă şi
la propaganda oficială şi până la un punct este utilă, dar există un punct unde
kich-ul este prezent, diletantismul e la modă, superficialitatea primează.
-
Există
şi scriitori care sunt sinceri, Scriptura e un loc spiritual important, le
marchează viaţa, iar temele pe care le abordează în operele lor sunt bazate pe
valori creştine, pe idei corecte, pe principii morale adânci. Luându-şi
libertatea de a crea o operă literară bazată de valori creştine în mod original
nu intră neapărat în sfera de interes a bisericii, munca lor este privită ca o
toană, ca o pasiune secundară, idei singulare şi depărtate de viaţa bisericii.
Apoi mai este o problemă, preoţii ori pastorii, după cum este organizată
biserica respectivă, nu au capacitatea de a administra spiritual oameni cu
astfel de daruri, îi obosesc artiştii, mai mult, îi contrariază, apoi apar ca
duşmani ai adunărilor pentru că darurile lor aduc ceva nou, ceva care sună
ciudat.
-
Există
mari scriitori care au scris cărţi curajoase, pe teme controversate sau teme
solide, plecând de la textul Biblic. Au scris la o vârstă matură, când numele
lor era deja cunoscut, stabilizat şi reprezentau o voce. Au considerat că e de
datoria lor să-şi dea zeciuiala în modul acesta, ofrandă pentru Dumnezeu,
sincer, direct, cutremurător.
Scriptura oferă teme interesante pentru scriitor, pentru artist,
în general.
În cartea Osea este scrisă o interesantă
povestire, actuală şi dureros de reală. Un om a lui Dumnezeu, având o credinţă
sinceră, va trebui să trăiască şi să convieţuiască alături de Gomera, o femeie
păcătoasă, să o iubească până la sfârşit, cu toate consecinţele. Sfinţenia şi
curvia alăturate. Care biserica va accepta o operă literară în care un preot
sau pastor ar fi personajul principal al unui roman având soţie o femeie cu
pasiuni extreme şi trebuind să o iubească până la capăt, fără să o poată
părăsi. Şi totuşi Dumnezeu i-a cerut lui Osea să aibă de soţie pe Gomera,
pentru a transmite un mesaj poporului păcătos despre dragostea nemărginită şi
neînţeleasă a lui Dumnezeu pentru om.
În Cartea Ezechiel autorul aseamănă pe Israel
cu o fată abandonată crescută cu drag, ajunsă femeie frumoasă şi ajungând să păcătuiască
şi, încă pe bani, cu alţi străini, cu bărbaţi din lume, uitând pe Dumnezeu.
Metafora este relevantă, imaginea e dură, dar reală. Totuşi care preot sau
pastor ar accepta un roman actual scris în modul acesta, cu trimiteri clare
având ca fundal Biserica?
Exemplele ar putea continua. Scriptura e plină de viaţă, iar un
scriitor va găsit mereu teme actuale, luând ca reper naraţiunile cărţilor
sfinte.
Majoritatea teologilor scriu în studiile lor că biserica are
nevoie de revigorare, că oamenii au nevoie de un mesaj pertinent care să le
consolideze viaţa. De înviorare. Oamenii care acceptă să se transforme, lucraţi
de Cuvântul divin pot aduce ceva interesant, nou.
Dumnezeu
însă a arătat omului soluţia: „Psa. 36:9
Căci la Tine este izvorul vieţii; prin lumina Ta vedem lumina. – Psalmul 36 din Scriptură.
toamna,
2006.
[i] Act 1:8, Biblia.
(CEV) „But the Holy Spirit will come upon you and
give you power. Then you will tell everyone about me in Jerusalem, in all
Judea, in Samaria, and everywhere in the world".
(ESV) „But you will receive power when the Holy
Spirit has come upon you, and you will be my witnesses in Jerusalem and in all
Judea and Samaria, and to the end of the earth".
(KJV) „But ye shall receive power, after that the
Holy Ghost is come upon you: and ye shall be witnesses unto me both in
Jerusalem, and in all Judaea, and in Samaria, and unto the uttermost part of
the earth”.
(KJV+) „ButG235 ye shall receiveG2983
power,G1411 after that theG3588 HolyG40 GhostG4151
is comeG1904 uponG1909 you:G5209 andG2532
ye shall beG2071 witnessesG3144 unto meG3427
bothG5037 inG1722 Jerusalem,G2419 andG2532
inG1722 allG3956 Judaea,G2449 andG2532
in Samaria,G4540 andG2532 untoG2193 the
uttermost partG2078 of theG3588 earth.G1093”.
(RDCT) „Ci voi veţi primi o
putere, cînd Se va pogorî Duhul Sfînt peste voi, şi-Mi veţi fi martori în
Ierusalim, în toată Iudea, în Samaria, şi pînă la marginile pămîntului”.
(ROB) „Ci veţi lua putere, venind Duhul Sfânt peste
voi, şi Îmi veţi fi Mie martori în Ierusalim şi în toată Iudeea şi în Samaria
şi până la marginea pământului”.
https://constantinstancuscrib.wordpress.com/credo/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu