Alb de Ierusalim
Nicolae Băciuţ este un important
scriitor român, poet, preocupat de istoria literară, făcător de reviste,
editor, bun organizator de manifestări literare. Cu alte cuvinte, un om al
cetăţii literare!
Prin volumul de versuri LA TACLALE CU DUMNEZEU (Târgu Mureş: Editura
Vatra Veche, 2016), poezia sa a căpătat o dimensiune profundă, acceptarea
sinelui într-o lume căzută.
De la început el stabileşte
cadrul: întoarcerea la cuvintele încărcate de lumină, la zicerile Scripturii. Are
drept motto cuvinte din Apostolul Petru, din Ioan Alexandru. Direcţia este
stabilită exact, cu rigoare: Poezia creştină oferă multe dimensiuni de
comunicare, Evanghelia are o deschidere universală evidentă. Creştinismul este
efectul unei unirii înţelepciunii vechi ebraice, a filozofiei greceşti
autentice şi profunde, a rigorii romane, fixate în modul de gândire a unui mare
imperiu preocupat de stabilitate. Învierea lui Iisus, spune Ioan Alexandru,
poetul naţional citat, face toate lucrurile posibile, schimbă paradigma în
istorie cu toate componente ei. Vestea bună deschide lumea spre eternitate,
spre infinit, dincolo de doctrine. Adevărul este o persoană specială!
În argumentele sale de la
începutul cărţii de poeme, Nicolae Băciuţ arată clar ce înseamnă să vorbeşti cu
Dumnezeu: Cuvintele omul faţă de Cuvânt, sunt simple afirmaţii, naraţiuni, mituri,
legende. Cuvântul divin are energie necreată şi este etern, irepetabil, cu
putere de schimbare. Omul vede cuvinte simple, zicerile lui Dumnezeu prin
oamenii său declanşează ineranţa, adică exactitatea la modul absolut. El te
vrea aşa cum eşti…
Volumul începe cu un poem pecete:
Alb de Ierusalim, aparent o ninsoare
în Ierusalim. Poetul ne prezintă de fapt Ierusalimul ceresc, ninsoarea este
simbolul prezenţei lui Dumnezeu. Scopul final al creştinului este Cetatea lui
Dumnezeu (Sfântul Augustin), acolo Sus! Cele pământene sunt trecătoare, lumea
se va sfârşi. Un poem de forţă: „A nins
şi la Ierusalim,/ Şi seara asta nu e seară,/ E dimineaţa unei lumi,/ care din nou
în noi coboară./ A nins, dar nu pentru-a fi iarnă,/ Ci doar lumina-n noi s-aştearnă”. (Alb de Ierusalim). Albul nu e albul oamenilor, este albul absolut,
simbolul prezenţei divine (Apocalipsa). Cu alte cuvinte, poetul ne introduce
într-o altă dimensiune, atent, discret, cu suflet. Da, există o altă dimensiune
a lumii, una spirituală, trebuie să ai ochi spirituali pentru a percepe albul…
Nicolae Băciuţ ne prezintă o
persoană specială, o face prin mijloacele artistului atins de albul absolut,
sub inspiraţie:
Ştiu, acesta e ultimul semn,
ultimul desen,
făcut pe o margine de zare,
pe un colţ de cer;
cu mâna mea
voi desena din cuvinte
copacul stingher,
copacul acela dintâi,
sub care şezum
şi plânsem,
sub care-n păcat
luminii i-am pus vatră,
sub care ierbii
i-am pus nume,
i-am pus piatră
să nu încapă
în nicio clepsidră;
sub lacrimi
am pus lacră
şi malurilor
le-am pus apă,
le-am pus corăbii.
Ştiu, acesta e ultimul desen
al meu,
ştiu,
îl voi desena pe Dumnezeu (Dumnezeu).
Simbolurile sunt relevante, se
vede un Creator activ în istorie, preocupat de poporul său, atent să nu se
piardă miracolul Genezei! Fiecare poem merită o analiză separată, trimiterile,
sensurile, limbajul este unul special, poezia se suprapune peste viziunea
corectă. Suntem în prezenţa unul metalimbaj, poetul creştin are şansa de a
exprima nevăzutul prezent prin efecte sale.
Evident, Dumnezeu este o prezenţă
copleşitoare: „Pe-aici a trecut Dumnezeu/ şi le-a uitat toate la/ vedere,/ ici-colo
câte-o urmă de zbor,/ ici-colo câte-o cădere./ Pe-aici ai trecut şi tu/ şi n-ai
lăsat nicio dimineaţă –/ ici-colo o urmă de zi,/ ici-colo o Schimbare la Faţă./
Pe-aici trec şi eu,/ ca o secundă/ uitată,/ ca lacrima lui Dumnezeu” (Şi eu).
Atracţia
divină este absolută, abia la maturitate omul o înţelege, o acceptă, o doreşte.
Tânjeşte după ea, este întoarcerea în Eden, întoarcerea la cele primordiale: „Aş vrea să fiu/ în fiecare loc –/
acolo unde sunt urme/ de lumină,/ acolo unde/ n-ai fost niciodată/ rădăcină” (Arborele vieţii). Arborele din Rai nu este
într-un loc anume, nu trebuie să îngenunchem într-o geografie în mişcare, este
în noi, pus acolo de Dumnezeu!
Nicolae Băciuţ se întoarce la
cele reale, consistente, puse la dispoziţia omului limba în care zice, adică pune stăpânire pe materia
dură, impenetrabilă. Pentru poet limba română este un miracol, exprimă tainele,
bucuria, viaţa. Un imn adus limbii române:
Nu am crezut că o să ai o zi,
când ale tale-s toate,
cuvânt care ne eşti în nume
şi pentru tine toate ne sunt
date.
Tu eşti pământ, cum eşti şi cer,
tu eşti izvor, cum eşti şi mare,
tu, limba-n care m-am născut
ca rugăciune şi-nchinare.
E ziua ta în fiecare zi,
te naşti în noi, cu fiecare,
noi nu vom fi, dar tu vei fi
mereu o binecuvântare.
Nu am crezut să ai o zi,
dar, fie,
căci ziua ta e cât un an
şi anul tău e cât o veşnicie. (Întâmpinare, de Ziua Limbii Române).
Temele abordate în volum sunt la
îndemâna omului: viaţa, anotimpurile, rugăciunea, marile sărbători care
marchează schimbarea vremii şi vremurilor, omul legat de creaţie, integrat în
creaţie, iubirea, speranţa, credinţa, atracţia divinului, dinamica spre o lume
perfectă, capacitatea de racordare la eternitate. „Toamna mea a rătăcit în vii,/
lăcrimând sub streaşină de brumă –/ îşi adună frunza-n colivii,/ în lumina
serilor de humă” (Toamna, în trecere).
Anotimpul preferat al poetului este toamna, mereu invocată. Semnul roadelor,
semnul împlinirii, a maturităţii în lumină, în alb. De fapt omul prinde ştiinţa
înaltă a trăirilor în paradigma divină. „Şi niciodată n-o să fie luni/ şi nici
duminică n-o fi/
şi
niciodată n-o fi sărbătoare/ decât când viaţa-i arta de-a muri” (Niciodată).
O relaţie cu Dumnezeu este scopul
vieţii, una vie, a unui om integru, atins de ninsori:
Nu voi mai fi când înc-asculţi
prin ierburi greierii cei mulţi
sub tălpile de curcubeie
ce se îneacă-n mări Egee,
ce-şi risipesc argintu-n valuri,
ca să te-mbrace iar în şaluri,
măcar aşa să mai apară
iarna pierdută într-o vară,
când eram tu, când erai eu,
ţinând de mâini pe Dumnezeu (Cândva).
Relaţia cu femeia iubită este o
relaţie perfectă de întregirea fiinţei, partea trupească se uneşte cu
dimensiunea spirituală, partea devine întreg prin iubirea aproapelui, femeia
este departele aproape, soluţia întregirii: „Femeia de zăpadă/ Ah, îngerul meu,/
cum ningea, cum mai ningea –/ atunci ai venit tu,/ femeie de zăpadă/ prin aerul
care sclipea,/ ca Dumnezeu să ne vadă”(Femeia
de zăpadă). Poemul este un răspuns dat celor care se rătăcesc în norme
inventate de om, în experienţe limitate, orgolii umane în faţa unui Dumnezeu
iubitor, întregitor.
Nicolae Băciuţ îşi defineşte
poezia aceasta cu simplitate, cu măreţie, cu bucurie. Poezia nu este doar o
experienţă, o artă a existenţei, încercări venind dintr-un nihilism cu
diamante, a unui absurd spectaculos, a trăirilor sub aripa frumosului fabricat.
Arta este modul prin care poetul experimentează frumosul lăsat de Dumnezeu
oamenilor: „Iată, îmi zic, acesta e poemul,/ un muşuroi de cuvinte/ din care
furnicile-au plecat –/ un muşuroi/ cât un munte Ararat” (Poemul muşuroi). Arta nu este o gratuitate, este căutarea asiduă,
perseverenţa după reguli speciale, cunoaşterea frumosului şi redarea lui
oamenilor, muntele Ararat.
Din acest punct de vedere,
Nicolae Băciuţ se alătură poeţilor din literatura română care au dat poeme
exemplare, poate nu atât de mediatizaţi, poate nu atât de spectaculoşi, dar,
evident, poeţi ai suferinţei… Paul Aretzu, Eugen Dorcescu, Adrian Botez,
Nichita Danilov, Adrian Popescu, etc. poeţi preocupaţi de a reda frumuseţea
ascunsă a lumii de azi vizibile, impregnată de adrenalină, şi nu de alb de
Ierusalim. Albul acela este după aripa îngerului… Fiecare poem este fixat
într-un moment anume, are o dată fixă, e punctul de sprijin pentru saltul în
etern. Starea poetică nu este la îndemna poetului, ea vine la timpul exact,
fixat de Dumnezeu cu Mâna lui diafană. Poetul nu este stăpânul jocului, poetul
este doar agentul prin care vin cuvintele în muşuroi, este inspiraţia specială,
ca revelaţie specială. Un poem este dedicat lui Nichita Stănescu, o recunoaştere
a poetului care scrie sub inspiraţie, învăluit în mantia de zăpadă!
Nicolae Băciuţ ne propune o
revenire la poezia cu mesaj, scrisă cu sângele prezenţei absolute a divinului.
A fost sincer, a stat sub ninsori, s-a spălat în alb. Nimic spectaculos sub
raportul literaturii la modă. Ne propune ieşirea în plină ninsoare, sub
colinzi:
Îţi scriu doar cu ninsori,
îţi scriu cu iarna,
cu fulgi uşori,
ca un colind,
îţi scriu în alb,
să nu-nţelegi ce scriu,
până zăpada la fereastră
o să ştiu
că-ţi bate -
nu să-i deschizi,
ci doar s-asculţi
cum ninge cu colinzi (Ninge cu colinzi).
Constantin Stancu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu