luni, 20 mai 2019

Presa din Hunedoara, câteva note... „PRESA HUNEDOREANĂ este o istorie care a atins multe zone, a ajuns în locuri importante şi este o prezentă demnă oriunde este prezentată. Astfel cartea este în biblioteca Mănăstirii Sfânta Ecaterina de la poalele munţilor Sinai, importantă bibliotecă de natură creştină, apoi antologia presei a fost prezentată la Biblioteca Parlamentului European de la Strasbourg şi a fost apreciată la cel de al doilea Congres Internaţional de istorie a presei româneşti de la Iaşi, multe ziare serioase au găsit de cuviinţă să consemneze prezenţa acestei lucrări la evenimente locale sau internaţionale, după mersul lucrurilor la românii de astăzi”

LECŢIA DE LIBERTATE: DE LA RÂSUL LUMII LA CUVÂNTUL LIBER …


Istoria presei este una interesantă şi provocatoare. A privi în urmă la textele transmise oamenilor de ziarişti, la gândurile şi ideile specifice fiecărei perioade este o stare de recuperare a memoriei în măsura posibilului imposibil.

În cartea sa PRESA HUNEDOAREANĂ (de la origini până în prezent, mai exact anul 2007) – Stefan Nemecsek (jurnalist şi filozof) a avut curajul de a lăsa deoparte obsesiile de fiecare a zi a jurnalistului român şi de a încerca să recupereze o parte de memoriei colective a zonei numită Hunedoara. Autorul a avut răbdarea de a studia ziarele care au apărut în timpul şi netimpul nostru ca popor şi de a extrage evenimente, istorii, decizii invalidate de societate, decizii care au schimbat destine, cuvinte cu pete de sânge, evenimente care au zguduit oamenii la vremea respectivă, cuvinte care au făcut din  puterea în sine ca putere, să spargă oglinzile mişcate ale Hunedoarei.
În toată această istorie pe care autorul cărţii o prezintă, apar oameni importanţi pentru zonă: investitori, politicieni, artişti, muncitori, ţărani, scriitori, jurnalişti, formatori de opinie, laşi, afacerişti, trădători, vizionari, escroci, papagali. În spatele istoriei, până la urmă, sunt oamenii.
Spre deosebire de literatură, presa are rolul de a face legătură directă dintre oameni, locuri, evenimente, decrete şi poezii. Jurnalismul, ca fenomen, nu s-a preocupat de profunzimea conştiinţei, ci de manipularea conştiinţelor prin ştiri, articole, eseuri, puncte de vedere, realizări în domeniul economic, căderea şi mărirea partidelor la vremea potrivită, cuvinte încrucişate, bancuri şi timpul probabil. E o poezie frustă, o poezie mutilată, fără rima necesară în fiecare ziar.
Ştefan Nemecsek este jurnalist şi filozof, este analistul care a trăit din interior fenomenul numit presă despre care a scris, dar care a privit cu luciditate forfota scrisului la ziarist. A avut curajul de petrece timp lângă ziarele care au apărut de-a lungul epocilor, de a le cerceta, de a avea revelaţii şi tristeţi, de citi printre rânduri şi de a face radiografia unui organism viu, afectat de bolile secolului al XX-lea şi chiar din secolul al XIX-lea, plonjând cumva în secolul al XXI-lea. A scris istoria presei la intersecţia marilor evenimente, când presa trece de la suportul de hârtie la suportul electronic. Probabil că în viitor vor rămâne din ziarele care au apărut, din unele dintre ele, doar simple trimiteri despre evenimente dintr-o zonă neclară, afectată de nesiguranţă şi dorinţe. Migraţia aceasta spre suportul electronic determină o bătălie decisivă pentru minţile oamenilor prin presă. Nimic nu va mai fi cum a fost, iar autorul, prin curajul său, încearcă să fixeze evenimentele trecute la modul omenesc obiectiv cât mai corect.
Istoria aceasta este prinsă în două volume. Primul volum prezintă fenomenul. Volumul al doilea prezintă ziarele în ordine alfabetică, statistici.
Înainte de toate autorul plonjează în istoria locului simţind că locul are regulile lui şi misterele lui, apoi presa apare ca un fenomen palpitant având un loc aparte în cultura regiunii. Evident că efortul autorului a fost de a pune în lumină devotamentul presei faţă de interesele naţiunii, a oamenilor, a dascălilor, a muncitorilor.
Faliile care au apărut în istoria românilor în anul 1945 şi apoi în anul 1989 au generat confuzie şi contact direct la libertate, mai ales după anul 1989.
Între libertate şi libertinaj limitele au fost minime uneori. Jurnaliştii au ştiut-o cel mai bine, au fost în sfera ştirilor directe.
Autorul pune accentul pe fenomenul aşa cum a fost la Deva şi în Valea Jiului, poli de interes ai judeţului, fără să omită ceea ce s-a petrecut la Orăştie, la Haţeg, la Hunedoara. Zona a avut şi are secretele ei, oamenii, interesele lor, foamea după putere, propaganda mascată.
Cartea începe cu un cuvânt înainte semnal de Valeriu Butulescu, scriitor. Corect, prietenul presei, scriitorul, remarcă perioadele pe care le acoperă în geografia scrisului cartea, de la perioada Habsburgică a Hunedoarei, la perioada interbelică, poate cea mai înfloritoare, apoi dictatura comunistă cu amprenta specifică vremurilor şi zona de trecere spre democraţie a anului 1989, scurtă, nervoasă şi apoi, perioada mogulilor, a baronilor locali, a şmecherilor, a sindicaliştilor, a jurnaliştilor capabili să facă din presă o afacere.
Valeriu Butulescu scrie despre autor: „La Ştefan Nemecsek trebuie să apreciem în primul rând răbdarea de exeget, graţie căreia aproape două sute de publicaţii hunedorene, mai mari sau mai mici se regăsesc în premieră naţională, antologate într-o singură lucrare. Este o muncă migăloasă, dar cartea de faţă se constituie într-un document sugestiv şi imparţial, aduce în prim plan o bogată bază de date, devenind un instrument preţios de lucru pentru cei care în viitor vor dori să abordeze acest subiect, să-l actualizeze şi să-l adâncească.”
La această introducere aş mai adăuga o idee: merită studiată această istorie mai ales de oamenii politici pentru a-şi fixa mecanismele specifice ale presei prin care se acaparează, se consolidează puterea şi se eşuează în istorie.
Autorul dedică această carte tatălui său, care la data apariţiei avea 88 de ani, sugerând că presa e un fenomen de viaţă lungă şi pentru jurnalist şi pentru cititori, cu jertfa necesară impusă de cuvântul scris.
Primul volum al cărţii are o concluzie care s-a impus: libertatea, un concept încă nedefinit. Ştefan Nemecsek face o incursiune filozofică şi jurnalistică asupra conceptului, balansând între darul libertăţii şi povara ei, între avantaje şi căderile de fiecare zi, sugerând că presa are un rol important, acela de a fi informaţi ca cetăţeni, despre treburile publice şi capacitatea de a ne asuma înţelegerea fenomenului social şi de a judeca corect contextul în care trăim. Libertatea a fost un exerciţiu al limbajului de lemn dar şi al exploziei de ziare, de la drepturile omului la abuzul de libertate, de la cenzura comunistă la libertinajul neprofesionist al unor jurnalişti care caută senzaţionalul sau sunt puşi în slujba stăpânului care aduce banul, capitalul necesar afacerii prin presă.
E nevoie de libertatea presei, dar o libertate asumată, responsabilă, concluzionează autorul, după ce a parcurs fenomenul. „ Ziaristul are răspunderi faţă de echilibrul social, atât la nivel general cât şi la nivel individual, refuzând conştient să stimuleze apetitul morbid al receptorului de presă.” Capitolul despre libertate trebuie citit pentru că sunt gândurile unui jurnalist aflat în război cu sine, cu alţi jurnalişti, cu lupta de a ajunge cumva la adevărul zilnic, la foamea a sufletului după celălalt.
Cartea este interesantă pentru că aruncă o lumină asupra unor ziare: Drumul Socialismului (Deva) sau Steagul Roşu (Petroşani) aşa cum au fost şi cum s-au ratat, de la mărire la decădere, nu au rezistat testului de stres impus de libertate. Transformarea  ziarului de la Deva într-un ziar nou - „Cuvântul Liber”, a fost o experienţă interesantă pentru judeţ, pentru jurnalişti, pentru cititori. Ziarul dominant al unei epoci, nu a rezistat până la final şi incursiunea autorului în fenomen este interesantă, suficient de obiectivă şi cu amprenta de istorie a judeţului. Poate anii 1993 – 2003 au fost ani buni pentru ziar, rezistând concurenţei. Totuşi istoria acestui ziar este fixată de David Randal din care citează Ştefan Nemecsek: „Valorile celor care au controlul asupra ziarelor sunt cu totul diferite de cele ale ziariştilor. Deşi pretind că respectă concepte ca adevărul, onestitatea, virtutea, aceştia urmăresc, de fapt, să facă bani, propagandă sau altele. Acestea sunt obiectivele lor, fie că este vorba de stat, administraţie locală, partide politice, companii multinaţionale, firme mixte, întreprinderi independente, bănci, companii petroliere, bogătaşi sau sponsori.” Acest citat ne arată ce înseamnă libertatea în mişcare, libertatea ca modalitatea de a trăi zilnic experienţe noi, uneori inutile, zbucium ilar şi eroare, sau victoria celui care ştie.
Deşi autorul analizează presa ca fenomen cultural, au fost perioade, ca perioada comunistă în care presa era un organ de propagandă mai ales, dar în această zonă a fost şi o  minimă rezistenţă, aşa cum este descris suplimentul cultural-literar „Ritmuri Hunedorene” apărut sub marca ziarului judeţean comunist, care a fost uneori o adevărată revistă de cultură în care au reuşit să publice importanţi scriitori din judeţ. Aşa erau vremurile.
Pentru hunedoreanul interesat de istoria judeţului în care a trăit, volumul al doilea e un dicţionar a ziarelor din judeţ, autorul face o scurtă prezentare şi menţionează oamenii care au făcut ziarul, pasionaţii, naivii, interesaţi.
Cine a rezistat?
E o întrebare care îţi vine în minte, mai ales după anul 1989: Călăuză, Oglinda, Expres, Actual, Columna, Arena, etc.
Titluri, erori, certitudini. De remarcat faptul că în această perioadă majoritatea celor care scriau frumos, sau scriu încă, au lansat ziare, dar ziarul e o afacere, mai e nevoie şi de capital, de influenţă, de relaţii, de a face meseria de jurnalist care este altceva decât a fii scriitor sau istoric sau profesor sau om politic. De remarcat eşecul ziarelor de partid alături de cele vulgare.
Dar privind din perspectivă istorică, acum, doar 5 % din populaţie mai apelează la ziarul pe hârtie. E mult, e puţin? Lumea s-a mutat în virtual, demonstrând că ceea ce contează este gândul, ideea, meseria bine făcută, libertatea ca mod de viaţă.
Iată ce scrie Ştefan Nemecsek în Cuvântul Autorului: „Deşi recent, tabloul presei de după decembrie 1989 s-a dovedit a fi dificil de refăcut. Multe din titlurile apărute peste noapte au rezistat perioade mai scurte sau mai lungi pe piaţa media, nefiind inventariate de nicio instituţie sau bibliotecă locală. Nu cu puţine eforturi, cred că am reuşit reconstituirea şi a acestei perioade, cu sprijinul destul de evaziv al colegilor jurnalişti…” Aceasta este lecţia libertăţii: pierderea memoriei. Autorul a depus efortul de a ne reaminti ce am fost ca hunedoreni în ţinutul Hunedoarei. Pe  coperta interioară a cărţii se pot citit ideile serioase din capitolul „Ziaristul între libertatea de exprimare şi responsabilitatea cuvântului scris” din volumul „Controverse filozofice”.
Încheiem citând unele titluri de ziare: RÎSUL LUMII, CAMELEONUL, EXPLOZIA T, RELACHE, BLITZ, PAPAGALUL DE PETROŞANI, VIAŢA DE LA EST LA VEST, GAZETA DE REZERVĂ, HUNEDOARA EXPRES.
Sau titluri care lasă semne şi evenimente de presă: Cuvântul Liber, Zori Noi, Călăuza, Renaşterea Hunedoarei, Curierul Văii Jiului, Ardealul Literar şi Artistic, Nova Provincia Corvina, Servus Hunedoara …
PRESA HUNEDOREANĂ este o istorie care a atins multe inimi, a ajuns în locuri importante şi este o prezentă demnă oriunde este prezentată. Astfel cartea este în biblioteca Mănăstirii Sfânta Ecaterina de la poalele munţilor Sinai, importantă bibliotecă de natură creştină, apoi antologia presei a fost prezentată la Biblioteca Parlamentului European de la Strasbourg şi a fost apreciată la cel de al doilea Congres Internaţional de istorie a presei româneşti de la Iaşi, multe ziare serioase au găsit de cuviinţă să consemneze prezenţa acestei lucrări la evenimente locale sau internaţionale, după mersul lucrurilor la românii de astăzi.
Cartea a stârnit şi invidii, controverse, atacuri interesante şi interesate, pentru că o istorie a presei pe pâine este una greu de digerat la nivel mintal, faptele ziariştilor în vremurile din urmă lasă urme.
Această carte ne reaminteşte că prima gazetă românească a apărut la 8 aprilie 1829 purtând girul lui Ion Heliade Rădulescu  şi că de preasă au fost legaţi Mihai Eminescu, Petre Ţuţea, Mircea Eliade, Emil Cioran, Eugen Ionesco , Constantin Noica, Tudor Arghezi, mari personalităţi a culturii române, sau Păstorel Teodoreanu, cel care a dovedit că „poţi răni mortal prin cuvinte” …
Din judeţul Hunedoara, remarcăm prezenţa în media a scriitorilor: Eugen Evu, Dumitru Hurubă, Valeriu Bârgău, Valeriu Butulescu, Gligor Haşa şi alţii, dovadă că omul de literatură poate fi online cu epoca sa, pe insomniile celui care scrie şi pe mirarea celui care citeşte…

Constantin Stancu
Octombrie, 2010.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu