„Vrei, nu
vrei, America te schimbă!”
Jurnalul
Marinei Almășan din „inima” Americii
Marina
Almășan ne provoacă în cartea sa Și eu am
descoperit America* la o călătorie prin fascinanta lume nouă, desenată de
societatea informațională și industrială până la nivelul de mit. Este mitul
modern al oamenilor în căutarea noului, a unei aventuri fără egal. Cartea este
un jurnal de călătorie la New York
și autoarea îl dedică celor care doresc să „descopere” sau să redescopere
America. În acest jurnal Marina este dominată de prezența metropolei, de
civilizația americană menită să impresioneze lumea. Dacă în jurnalul de
călătorie la Tokyo autoarea era stăpânită de o curiozitate aparte, aici ea
transmite sentimentul total al cuceritorului care capturează vizitatorul. Este
o lume în care brandurile comerciale controlează totul, se impun prin nume,
capital, afacere la limita suportabilului. America are brandurile ei și s-a
construit în jurul unor industrii și servicii care sunt necesare în societatea
de azi: IT și tehnologie, producția și vânzarea bunurilor de larg consum,
serviciile financiare care pătrund în toate celulele unei colectivități și
controlează viața. Din carte avem o panoramă a acestor branduri, o definiție
comună, larg acceptată, în așa manieră încât lumea să înțeleagă ce înseamnă
puterea numelui comercial. Din o sută de branduri care influențează istoria, 46
sunt americane. De la Apple la Google, de la Coca-Cola la Microsoft, lumea este
modelată în stil american. Dar sunt și alte lucruri care au pătruns pe
celelalte continente: industria gogoșilor de toate felurile, a
fast-food-urilor, a pantalonilor blue-jeans. Toate se remarcă prin cantitate,
prin agresiunea tehnologică și pragmatism.
Călătoria
are ceva magnetic, autoarea pășește cu îndrăzneală prin acea lume și are
curajul s-o redescopere pentru că multe tablouri sunt cunoscute din filme,
documentare, cărți, narațiuni moderne, marketingul agresiv al companiilor
americane, muzica amestecată cu adrenalina sonoră, curiozitatea celor de
periferie, Internet. Citim pe ultima copertă: „Americanii, într-un fel sau
altul, sunt demult aici. Pentru NOI e mai greu să ajungem la ei. Chestiune de
bani, vize, motive, concedii, frici, <<cu cine lăsăm copiii>> etc.
De aceea o călătorie virtuală, văzută prin ochii unui om de televiziune care
pretinde că nu-i scapă niciodată nimic și care e gata să vă împărtășească
emoțiile sale, fie pozitive, sau… pozitive!, pare soluția cea mai comodă”.
Ce
descoperim în jurnal? Călătoria presupune o imaginație bogată și
disponibilitatea de a vede dincolo de cuvintele obișnuite ale celui care scrie
cu pasiune… Facem o incursiune în inima Americii, străbatem pe jos cele mai
importante edificii, parcuri, muzee, clădiri impozante, gări, bulevarde și…
cimitire. Lipsa de prejudecăți, curajul, ineditul și tehnologiile fac lumea
fascinantă, dominată de spații imense, lumini pătrunzătoare, sunete care
marchează trecătorul și-l țin captiv. Suntem invitați pe Tărâmul Făgăduinței,
ni se explică New York-ul ca o mașină de măcinat cafeaua, suntem purtați pe
marile bulevarde și ni se expune logica mișcării pe acestea, străbatem „Central
Park” etc. Descoperim un muzeu imens, încape toată planeta în el, inclusiv
piramidele egiptene, „savurăm” o cafea specială, care a făcut istorie –
Starbucks etc. Suntem încurajați să trecem pe vestitul Pod Brooklin, să pășim
prin gara imensă, capăt de călătoriei și vise, să glumim alături de americani
sau să gustăm mâncărurile diverse, tip fast-food, plus să vedem sexul dintr-o
altă perspectivă, așa cum este în realitatea lumea pe care ne străduim s-o eludăm.
Impresionată
este vizita pe Insula Ellis, locul
unde soseau imigranții, locul unde speranțele căpătau forme dure și reale, până
la sânge. Iată ce notează jurnalista: „Clădirea, devenită Muzeu al Imigrației,
îți relatează istoria devenirii poporului american. Fotografii și filme de
arhive legate de viața imigranților, dar mai ales de prima lor respirație pe
Ellis Island, te infioară…” (p. 84). Locul impresionează turiștii, americanii
care retrăiesc fragmente din trecutul propriilor familii, punctul unde istoria
arde și marchează ființa celor care au venit aici să-și construiască o patrie a
lor.
Marina ne
conduce pe locul unde au fost Turnurile
Gemene, numit simplu 9/11, un
loc al timpului brutal, de ciment și sânge. Există un muzeu, el reface
momentele tragice ale evenimentului care a zguduit lumea, vizitatorul poate
vedea și trăi frica. Iată un fragment din capitolul dedicat istoriei recente:
„Într-o vitrină – un bolovan uriaș. Nu este un meteorit, cum ai fi tentat să
crezi, ci un <<compozit>>, un amestec am morții, care adună
laolaltă metal, piatră, sticlă, hârtie, material textil și… fragmente de corp
omenesc. Lumea trece într-o tăcere deplină dintr-o sală în alta, oprindu-se din
loc în loc, pentru a citi explicațiile fiecărui exponat, ale fiecărei
fotografii” (p.120).
Există un
cimitir al personalităților care au trăit la New York, Cimitir Green Wood, un spectacol fastuos al celor care au marcat
destinul altor oameni: politicieni, avocați, actori, guvernatori, oameni de
afaceri etc. Moartea i-a egalizat pe
toți, faptele lor păstrează, însă, efectele în istoria orașului, a
continentului, a lumii…
În Muzeul Body Word`s Pulse se află
corpuri umane plastifiate, ele marchează ființa care echilibrează universul,
omul cu slăbiciunile și puterile lui. Reținem o frază: „Scopul uimitoarei
expoziții este acela de a-i determina pe vizitatori să-și respecte și să-și
îngrijească organismul, acordând atenție felului în care aleg să trăiască” (p.
141). Vizitatorul își vede interiorul, admiră miracolul vieții pe cadavre
nerevendicate care au fost supuse tehnologiei plastinației, o mumificare
modernă, sugerând „nemurirea”.
Cum totul
este afacere la New York, observăm că: „Faimosul cotidian The Economist însuși a propus, la un moment dat, utilizarea
<<Big Mac Index>> – un indicator economic prin care prețul unui
sandvici Big Mac din diferitele țări ale lumii poate indica, prin comparație,
puterea de cumpărare din țările respective” (p. 178).
Călătoria
propusă cititorului are și părți care evidențiază aspectele mai puțin plăcute
ale vieții la New York, există numeroși „homless”, oameni fără adăpost, sunt un
popor în popor, fără resurse, la limita de jos, minus casă și minus destin.
Fiecare poartă un mesaj cu tragedia lui, un bilet, un gest, o melodie la
muzicuță, o haină uzată, un semn modern și tocit până la epuizare. De asemenea,
pe Hart Island există peste un
milion de morți nerevendicați în cimitir, marii anonimi pe care societatea i-a
împins la liman, i-a scos din evidențe.
În paralel
există un spectacol al străzii, tinere frumoase acceptând nuditatea ca mod de
viață în Times Square, pictate cu
steagul american peste sânii grei și frumoși, ca mesaj al purității duse în extrem,
un fel de Capela Sixtină răsturnată în piața centrală, plasată orizontal, ca o
lume alunecată în prezent dintr-un trecut abandonat.
Arta este
prezentă prin muzee, expoziții, artiștii nu au limite estetice, scara valorilor
este forțată la maxim. Alături de mari capodopere sau obiective preluate din
toată lumea apar artiști care recompun cosmosul prin tehnici diverse. Un român,
Sasha Meret, compune opere de artă din… furculițe, are succes și este unic.
A fi un newyokez real înseamnă a respecta multe
condiții, de la starea financiară la folclorul urban, sunt definiții clare,
acceptate de locuitori, este o grilă de valori autohtone… Un astfel de individ
a reușit să numere pe cer cel mult doisprezece stele, poartă haine negre,
frecventează localurile de noapte, ia un taxi până la sala de sport, înjură în
mai multe limbi străine și se declară multilingv, în momentul în care cineva intră
în el, verifică dacă mai are portofelul în buzunar etc.
Pentru
străini, deci și pentru români, a vizita metropola presupune work and travel, a munci și a călători. Iată
câteva idei despre acest program: „Prin programele oferite de American
Experience, ei pot lua contact cu stilul de viață american „din interior”, nu
doar ca simpli turiști. După ce devin parte a unui astfel de program, după ce
respiră, o bună bucată de vreme, aer american, cei mai mulți tineri se întorc
la fel, dar de fapt… deloc de fel! Vrei, nu vrei, America te schimbă! Devii mai
responsabil, înveți să te descurci singur și, cel mai important, dobândești o
experiență de viață” (pp.200-201).
Autoarea
jurnalului reține o serie de impresii ale unor tineri români legate de această
experiență, din acest contact direct cu o altă civilizație. Mărturiile lor sunt
relevante și luminează cititorul în legătură cu viața americană pe viu: „Pentru
mine, America este locul unde m-am trezit la realitate. Am văzut ce înseamnă să
te descurci singur și a fost greu la început, dar după ce m-am obișnuit, am
putut să mă bucur și de New York. Este un oraș superb: oameni dezinvolți,
locuri minunate” (Ramona Bâlă, Craiova, p. 203).
Jurnalul
cuprinde episoade interesante, cititorul poate „pipăi” lumea americană din
această carte și se poate recalibra în ceea ce privește capitalismul globalist
și energic. Marina Almășan folosește un limbaj accesibil, dinamic, se
străduiește să transmită informații pertinente, emoții de la fața locului, face
legături între New York și restul lumii, își amintește de frumusețea vieții. Are
umor, este puțin ludică și ironică, acestea atrage receptorul spre o lectură
agreabilă. Pe unele locuri folosește termeni americani, termeni consolidați în
viața de zi cu zi și în civilizația de azi. Ei s-au impus prin exercițiul mundan
al mirării. Cartea are înserate mai multe fotografii expresive care sugerează
cititorului atmosfera americană. Este un stil care îmbină dinamismul expunerii
jurnalistului cu responsabilitatea unui scriitor martor la evenimente.
Experiența din televiziune, de viață, empatia pentru cititor, toate conduc spre
o lectură care stârnește curiozitatea, pe alte locuri revolta bunul simț, în
final ritmul mesajului se impune în mintea celui care dorește și el să
„cucerească” America.
Sunt mai
multe persoane care au scris note în prefața cărții, au sugerat importanța
„călătoriei” prin lectură. Nicolae Melinescu, jurnalist cu experiență, subliniază:
„Acest jurnal de bord are ritm; prin succesiunea de planuri și de locații,
devine cu fiecare paragraf și cu fiecare pagină o călătorie imaginară
captivantă. Alternanța dintre impresia imediată în fața unui reper faimos și
retrospecția pe care acesta o declanșează face ca întregul conținut să poarte
în el atât valoare literară, prin transmiterile emoționale, cât și o valoare
instructivă prin datele documentare atent drămuite cât să ne informeze, dar să
nu ne copleșească” (p. 13).
Lectura
cărții permite cititorului să „viziteze” New Yorkul cu ochii minții, imaginația
fiind stimulată de stilul autoarei. Ea ne-a invitat la un spectacol special,
dinamic, atractiv bazat pe imagini în cascadă. Este un jurnal cu adrenalină,
mulți își vor recunoaște visele, alții vor retrăi o călătorie realizată cândva.
Umorul presărat în carte dă o notă de comunicare pe „viu”, de trăiri epice și
lirice care merită remarcate. Stilul de viață american a ajutat-o pe Marina
Almășan să fie o cuceritoare a lumii americane și să ne cucerească prin
empatie.
Statuia
Libertății domină fundalul aventurii și gustul libertății…
Constantin
Stancu
Octombrie
2019
*Almășan,
Marina, Și eu am descoperit America! Jurnal de călătorie la New York, 205
pagini, București: Corint Books, 2016; pref: Alex. Ștefănescu, Ovidiu Folcuț,
Nicolae Melinescu, Alice Năstase Buciuta, Constantin Chiurciu, Octavian
Andronic; fotografii interior și copertă Victor Socaciu jr.; o carte sprijinită
de Ministerul Afacerilor Externe al României, Consulatul General al României la
New York, Oficiul de Turism al României la New York, Ambasada SUA la București,
NYC & Company.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu