Poezia din
poezie la Eugen Dorcescu
Cu volumul
de versuri Agonia caniculei*, apărut
în anul 2019 la Editura Mirton din Timișoara, Eugen Dorcescu punctează
important în evoluția sa, marcând apogeul creației. Un volum dens, structurat
complex pe mai multe nivele, fără a ține seama de criteriu timp și evoluție
lirică. Poezia aceasta este partea văzută, solidă a poeziei scrijelită pe lutul
poemelor publicate/ scrise de-a lungul timpului. E poezia din poezie, mecanismul
secret care consolidează opera. Este armătura pe care se structurează întreaga
creație.
Remarcăm
din sumar:
·
Nota
asupra ediției (de Mirela-Ioana Dorcescu);
·
Prolog;
·
Orfeu;
·
Agonia
caniculei;
·
Epilog
târziu (Salcâmii sacrii);
·
Glose (de
Mirela-Ioana Dorcescu);
·
Opera
poetică a lui Eugen Dorcescu (sinteză)( de Mirela-Ioana Dorcescu).
Contribuția
de specialist adusă de doamna Mirela-Ioana Dorcescu are menirea de a sublinia
importanța poeziei lui Eugen Dorcescu în literatura română și universală. Notele
literare, comentariile și fișele legate de volum au menirea să aducă lumină asupra
temelor, ideilor, fricilor și bucuriilor unui poet care a scris mereu inspirat
de trăiri fundamentale, generate de marile paradigme ale existenței umane. Așa
cum a mărturisit-o, Eugen Dorcescu se bazează pe valorile creștine trecute prin
filtrul înalt al literaturii, teologiei, filozofiei, istoriei scrisului.
Agonia caniculei se încadrează în
spectrul mai larg al finalului de epocă în istoria lumii, și a omului, așa cum s-a
implicat el, limitat, în aceasta. Este sfârșitul lent, diluat la maxim datorită
vieții limitate a omului. Sfârșitul este prin foc, situație previzionată de
știința ultimilor ani și de textele biblice cu mult timp înainte (2 Petru 3:7; Apocalipsa, ca descoperirea lui Hristos). După cum este un început,
așa există și un sfârșit. El se derulează lent, de neoprit, apasă prezentul
prin efectele produse de un viitor bine conturat în planul divin. Omul suportă
finalul, carnea sa vibrează la marea temă, reflectă un final controlat de
trăirile ardente.
Poemele
din volumul prezent sunt poeme mai vechi, păstrate de poet pentru vremurile de
maturitate deplină, pentru perioada în care poezia sa va argumenta poezia durabilă,
esențială. În mod cert, poetul se explică prin chiar textele sale, are darul de
a ne prezenta geometria perfectă a poemului care se formează din toate poemele
scrise.
Mirela-Ioana
Dorcescu le reține și subliniază elemente de istorie literară, inclusiv
tangenta cu scriitorii din Timișoara, care au luat contact cu acest gen de
poezie. Înainte de 1989 era mult mai greu să apară un astfel de volum. Acum
literatura s-a cimentat în diverse forme libere, iar cunoscătorul lumilor
subtile le poate transmite cititorului interesat și educat.
Cu un
limbaj clar, eliberat de zgura ideilor subiective și de influențe externe,
bazat pe proporția divină a textului, poetul ne prezintă o lume văzută și
nevăzută, simultan, o lume reală, concretă, care se împletește cu lumea
oglindită de cuvinte în țesătura subtilă a lumii. Limbajul e chiar mai mult,
reprezintă materializarea gândului profund, menit să transmită receptorului
lungimea de undă pe care poate vibra și să se poată armoniza cu divinul care
împânzește materia. Cititorul este invitat la o lectură atentă, aparent
accesibilă datorită epicii din planul prim, dar din momentul în care intră în
joc, el este captat și purtat într-o lume a ideilor decantate până la aurul din
miezul lor fierbinte.
Mirela-Ioana
Dorcescu explică în Glose valoarea
manuscrisului recuperat în prezentul volum din masa de timp 1981-1982 și alte
perioade. Dânsa ne prezintă, prin ochii specialistului, temele: erotocrația, thanatocrația, aristocrația cu
sala armelor, heliocrația (centrată pe Sol invictus), proiecția chipurilor, umbra orașului celest .
Prologul volumului are un poem bazat pe erotocrație, șocant pentru un
intelectual, la prima vedere, dar corect din punct de vedere a valorilor
asumate. Bazându-se pe mitul erosului dintotdeauna, poetul pune în valoare
forța divină care animă scena omului creat. De la început, omul a fost creat ca
bărbat și femeie (iș – Ișa), după proiectul divin. Această luptă între sămânța
femeii și sămânța provocatorului se va derula de-a lungul istoriei. Printre primele
porunci (Geneza) datele omului de către Demiurg au fost: creșteți, înmulțiți-vă
și stăpâniți pământul; munciți și păziți ceea ce vi s-a dat etc.
Porunca
perpetuării speciei face parte din blocul vieții, energia divină străbate masa
istoriei și domină ființa, cu toate subtilitățile gândirii, marcate de religie,
istorie, mit, spiritualitate, magie etc. Eroii poemului sunt Trimalchio, Leda,
mireasa, ceasul, „semințele mascule”… De remarcat faptul că poetul folosește
femininul pentru elementele aparținând bărbatului fondator de colectivitate.
De-a lungul timpului a existat (Apostolul Pavel subliniază acest aspect) o
paralelă: „sămânța promisă”/ „sămânța firească”, venită pe cale naturală (vezi Galateni). Așa s-a consolidat tensiunea
în istorie, motorul care a dinamizat planurile în viața omului muritor în
trup. Mitul a fost prelucrat de-a lungul
timpului de diverși oameni de cultură, iar primul teolog rațional, Pierre
Abelard, considerat atlet al minții, a subliniat erosul ca impuls divin în istorie. Povestea de iubire, cu elemente
tragice dintre Pierre și Heloise, a
străbătut timpul și a marcat și șocat lumea Evului Mediu, inclusiv
intelectualitatea vremii căzută în ruina unei gândiri formale.
Cu alte
cuvinte, poemul Prolog reține esența
existenței umane din punct de vedere ideatic: „Trimalchio, rămas în coada
mesei/ Și întrebat, n-a mai știut să spună/ De ce, râzând, cu Leda împreună,/
Mușcaseră din pulpele miresei” (p. 17). Doamna Mirela-Ioana Dorcescu explică
aceste teme în Glosă (p.79 și
următoarele).
Poetica de
față se bazează pe forța cuvintelor, acestea sunt panere goale, ele se umplu de
rod prin culegere, strivire, prelucrare. Omul este chemat să umple de sens
existența prin energia lor: „Cuvintele, panere goale,/ Trist așteptând mireasma
pură/ De strugure zemos și moale,/ De vin strivit în bătătură…” (p. 21). Ca
elemente complementare apar: plaja,
faleza, seara, calea, marea și finalul - cetățile române. Iată, colectivitatea
care se coagulează prin activitatea omului energic: „Pe drum mă prind și
soarele, și luna,/ Cum umblu din cetate în cetate,/ Prin crenelata lor
eternitate -/ Cetățile din vis, dintotdeauna…” (p.26).
Punctul
forte al volumului îl reprezintă Agonia
caniculei, poemele fiind numerotate de la I la XXXVII, fără a avea un titlu
formal, instituind un ciclu compact, cu legături solide între poeme, cu teme
profunde și idei marcând providența divină în viața omului, apăsat de miracolul
existenței.
Poemele au
ceva de diamant în structura lor, epicul prezintă concretul, ca fundal,
legătura făcându-se prin aventura cunoașterii, după un jurnal spiritual asumat.
Eugen Dorcescu este un inițiat, este inițiat continuu și se auto-inițiază în
călătoria prin lume: cetate, câmpie, iubire, cunoaștere, prezența chipului,
cavalerul, moarte, curăție și evadare în planul suprem.
Orașul
este un fruct în câmpie, lăcomia timpului dinamizează peisajul, sudoarea
timpului scaldă lumea. Lumea se descompune sub muzica tăcută a caniculei,
rămâne nimicul fecund, cel din care Creatorul modelează lumea. Nimicul
provoacă, la fel abisul, la fel tăcerea asurzitoare etc. „Viața – cerc
hermeneutic în jurul morții…”. Apariția personajelor emblematice în zona
caniculară atrage enigmele gândirii: Schleiermarcher… Este teologul care a
fundamentat hermeneutica ca știință
a cunoașterii adevărului, el pledând pentru cunoaștere și acțiune, „simțirea”
prezenței divine fiind un atribut al celor care îndrăznesc să „pipăie” abisul.
Este părintele teologiei moderne și apare în peisajul poemului V., ca un
inițiator al mișcării într-o lume care nu face nimic…
Reflecțiile
pe marginea „existenței prăfoase” sunt profunde, se desprind numeroase idei:
„La fel de bine poți scrie-n/ neant/ cu un donjon/ sau cu vârful umbrelei./
Doar atât: să găsești/ alfabetul racordului” (p. 38).
Fericirea
sub toga caniculei este o temă căutată: „Mă număr printre cei fericiți/ sunt
conștient că exist/ și conștiința aceasta/ cade în sufletul meu/ ca o lance”
(p. 43).
Aventura
cunoașterii, pe pantele soarelui sau pe corabia blândă a morții, are misterul
ei: „Cum poți dovedi o dovadă/ cu însăși dovada?” (p.45).
Tentația necunoscutului
sfarmă coaja caniculei: „E ațâțător să te pierzi/ în noaptea din tine” (p.50).
Cunoașterea este o luptă, dincolo de zidul agoniei care captează interesul
imediat, este evadarea din oraș, spre râul montan, după peștii reali și doriți:
„Chiar și acolo, în râul montan,/ cristalin,/ fierul trecea îndelung/ (e mic
universul)/ din noapte în zi,/ din lumină în beznă/ și apoi, într-o clipă,/
până dincolo-n moarte” (p. 51).
Fiecare
poem merită o atenție specială, el transmite un mesaj profund, dincolo de
cuvinte, poetul depășește limita literară obișnuită și creează un univers
spiritual vizibil pentru inițiat, așa cum am arătat. Reținem câteva fațete: apetitul infernului; sfere de beznă;
primordialul cadran; lacrimile au culoarea amurgului; înaintând în miresme/
încet/ ca o pasăre-n zare/ ca o rază pe fluviu/ ca un chip înspre moarte;
adâncul genunii; săgeata pierdută a gândului; umerii cerului; soarele zboară,
ca o păpădie aprinsă; frânghia luminii; etc.
Efortul
eludează frica omului limitat: „Nu-ți fie teamă:/ ești pe deplin cuprins în
univers./ Lin, osmotic, întrepătruns,/ integrat,/ ca un strat de țiței,/ ca o
apă freatică…” (p.55).
Ultimul
poem final trimite spre marea curăție, se face curat în univers, se limpezește
absurdul, printre cărțile de știință, printre lucrări esențiale s-au strecurat
gândacii, insectele, praful, e o „moarte generală” care cuprinde spiritul,
lumea din biblioteca agonizează și ea: „Câteva chipuri de savanți/ privesc/ din
supracoperte/ ca din suprasicrie” (p.73). Canicula a uzat substanța istoriei,
personajele ies din scenă, intră gândacii harnici și pregătesc noua caniculă,
noua agonie, moartea este o etapă în oraș…
Rămâne
iubirea ca o pădure de salcâm, un
timp al întâlnirilor sub care agonia este învinsă, scurt, spasmodic…
Tema
cavalerului apare mereu în poezia lui Eugen Dorcescu, cavalerul este un arhetip retrograd, el subliniază dedicarea,
slujirea stăpânului, metamorfozele faptelor impuse de stăpân. Este și un simbol
al protecției, sub armuri cavalerul se simte apărat de singurătate, violență,
moarte. Asemenea stăpânului, el biruie lumea în agonie, slăbiciunile omenești,
moartea ca abis al trupului fragil: „Temutele-i deprinderi s-au pierdut./ E
fericit. E singur. Și e seară./ Doar din când în când, sub platoșă și scut,/ Un
rest de nemurire se strecoară” (Eroul,
p. 25).
Finalul
vremurilor apare ca temă în literatura română, acut și traumatizant la Bacovia,
neiertător la Aurel Pantea cu Nimicitorul
sau viața în Negru pe negru, ori
poate la Adrian Botez cu Autobuzul întârziat
într-un univers marcat de logos și tradiții fundamentale. Volumul Agonia caniculei este unul important,
care marchează cititorul și specialistul, în egală măsură, aflat în zona celor 11 elegii publicate de Nichita Stănescu
în orizontul anilor 1966.
Recuperarea
manuscrisului este o sărbătoare în pajiști de argint, sfidând orașul în agonie…
Constantin
Stancu
Septembrie
2019
*Eugen
Dorcescu, Agonia caniculei, versuri,
124 pagini, Timișoara: Editura Mirton, 2019. Ediție îngrijită. Notă asupra
ediției și Glose: Mirela-Ioana Dorcescu. Coperta a IV-a: o fotografie , din
anul 1982, a Poetului Eugen Dorcescu.
Eugen Dorcescu mulțumește, cu adâncă emoție, nobilului confrate, poetului profund și plin de har Constantin Stancu, pentru subtilul, inteligentul și generosul său comentariu.
RăspundețiȘtergere