joi, 28 mai 2020

Eugen Dorecescu: Intelectualii și Scriptura... Un jurnal din adânc - „Cine nu știe Scriptura nu știe, de fapt, nimic, indiferent ce pretinde că știe, ce crede că știe și ce își imaginează că știe”

Sunt numeroși, întristător de numeroși, intelectualii ce nu au lecturi esenţiale. Id est: n‐au citit, nu citesc Scriptura. Mă întreb cum pot trăi așa, în această barbarie, idolatrizând fără încetare, închinându‐se unor făcături omeneşti. Cine nu știe Scriptura nu știe, de fapt, nimic, indiferent ce pretinde că știe, ce crede că știe și ce își imaginează că știe. Să nu ne amăgim: cel care stă departe de Dumnezeu, în cele din urmă, îşi pierde minţile, înnebuneşte. Drumul misticii e lung, apropierea de Dumnezeu cere perseverenţă și răbdare. Și, mai ales, o sete imposibil de numit, un elan calm, dar impetuos, irezistibil, o rodnică singurătate.

Descopăr acum că mă leagă de Cel Veșnic o facultate de care nu aveam cunoștinţă și pe care n‐o pot numi în niciun fel. Nu e nici inteligenţa, nici afectivitatea, nici voinţa. E o stare lăuntrică durativă, calmă și totuși plină de fervoare, punctată, din când în când, relansată, de fulgerătoare revelaţii. O imensă desfătare îmi inundă fiinţa. Nu am nevoie de nimic și de nimeni. Între mine și ceilalţi, între mine și mine, e o distanţă enormă. Nici nu îndrăznesc s‐o gândesc, cu atât mai mult s‐o spun sau s‐o scriu, dar, uneori, mă simt plin de cunoștinţa Domnului, ca albia mării de apele care‐o acoperă (după superba formulare a lui Isaia).157


Eugen Dorcescu

Fragment din Îngerul adâncului (Jurnal), 2020

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu