Radu Igna
Constantin Stancu, Migranţi fără bagaje
Constantin Stancu (n.1954, Haţeg), scriitor cu multe volume, poet, prozator, critic literar,
publicist, cu o impresionantă listă bibliografică şi multe premii, excelează în scrierile sale în proză
printr-o extraordinară putere de a investiga realitatea, cu precădere cea de
toate zilele, cu implicaţii imprevizibile în conexiunile lor ulterioare.
Romanele sale sunt adevărate filme despre lumea în care trăim. Personajul central
din romanul Pe masa de operaţie (Editura Rafet, Râmnicu Sărat, premiat
la festivalul internaţional „Titel Constantinescu”, ediţia a IV-a) ne reţine prin saloanele spitalului şi
urmărim cum, în final, personajul narator învinge neprevăzutul prin puterea divină.
Şi în romanul Vadul Ars, nume simbolic, (Editura Rafet, 2016) lumea lui
Stancu este o veşnică curgere, dar aici domină neputinţa oamenilor de a
percepe, de cum a învinge neprevăzutul. Asistăm la drama unui orăşel,
localitate monoindustrială, la „înmormântarea” combinatului siderurgic
producător, timp de două secole, de fontă şi oţel. Cartea, structurată
în 32 de capitole, surprinde artistic viata acelei comunităţi între 1989-2013, (ar putea fi Călanul, Hunedoara, Reşiţa etc.)
într-un moment semnificativ, înfăptuirea tranziţiei „de la un mod de organizare al societăţii la alt mod”. În
preambulul cărţii, autorul a pus o
parabolă, povestea păsării Dodo, trăitoare pe insula Mauritius, cum aceasta a
dispărut din lumea animală urmare a nechibzuinţei străinilor aciuiţi pe acea
insulă. În roman, pasărea Dodo devine, simbolic, combinatul metalurgic de talie
europeană, apreciat pentru articolele industriale produse aici, în Vadul
Ars.
Personajele, numeroase, sunt
reprezentative pentru diferitele compartimente ale lumii industriale, ingineri,
economişti, muncitori, funcţionari. Ilie
Talan, economist, un cap limpede, directorul Ardelean Ion, Ana Nor, avocat,
ziaristul Ion Jude, Ioan Hora, Bianca
Drăguţ, ospătar la un restaurant din localitate, oamenii poliţiei, toți ocupă
locul central în derularea acţiunii.
Printre
multele încercări de a-şi afla un rost în lumea cea nouă, cu buticuri şi mici afaceri de familie, un ins cuprins de spirit divin, Ioan Hora, a deschis
un Centru Creştin, unde sufletele îndurerate vin să-şi găsească liniştea. O
experiență utopică într-o zonă marcată de drame reale. „E un mod de viaţă,
conchide personajul narator. Oamenii au nevoie de Dumnezeu… Deocamdată oamenii
sunt disperaţi, vor salarii, timpul îi presează, nu au răbdare”.
Prof. Dr.Adrian
Botez scrie despre această carte: „Constantin
Stancu a realizat prin romanul Vadul Ars cea mai valoroasă şi cea mai
convingătoare (prin profunzimea semantică şi prin polisemantism, tinzând spre infinit, al
rosturilor şi direcţiilor de interpretare ale cărţii) structură narativă parabolică din epoca postdecembristă!
Constantin
Stancu, cel puţin prin aceste două romane ( Pe masa de operaţie şi Vadul Ars)
este, deocamdată, câştigătorul cursei,
pentru afirmarea romanului parabolic
contemporan românesc. Depăşind cu multe
„lungimi de barcă”, fireşte, toate postmodernismele valahe, încă la modă”.
În anul 2019 a apărut la Editura Limes
din Florești, Cluj, volumul al doilea întitulat Migranţi fără bagaje.
Aflăm cam ce anume s-a întâmplat în oraşul fost
metalurgic în epoca capitalismului actual (ne gândim, judecând cele citite, la
istoria combinatului siderurgic din oraşul Călan sau alte zone monoindustriale
binecunoscute).
Urmare a distrugeri combinatului
siderurgic, au rămas intacte doar şirurile de blocuri cu şase etaje. Complexul
industrial a fost demolat, au dispărut chiar mormanele de zgură industrială,
grămezile de plăci de beton. Nici urmă din fosta construcţie industrială.
Viaţa îşi urmează însă cursul dominat
încă, tot mai puţin, de anii de glorie ai localităţii. „Timpurile sunt tot mai
înclinate pentru unii oameni, precizează naratorul, ceva se scurge spre alte
limite.”
Oamenii s-au adaptat noilor cerinţe
implantate subtil de forțele sociale. Specialiştii au plecat în ţările Europei,
trudind pentru a-şi asigura existenţa. Ana Nor, juristă apreciată, lucrează
într-o importantă firmă din Londra, ocupând un post de mare răspundere. Soarta
i-a surâs la acel moment.
Lumea inteligentă şi-a însuşit noile
principi, se adaptează. Ion Ardelean, fostul director al combinatului
siderurgic, acum important om de afaceri în domeniul agriculturii şi comerţului
cu produse agricole, s-a lansat în politică. Ţăranii din zonă,
păstrătorii vechilor tradiţii, nu dispun de mijloace mecanizate, nu ştiau
despre marketing, promovare, deci apelează la serviciile lui. Vremurile pentru
patron au fost bune, sunt bune, vin fonduri de susţinere, cine este deştept se
aruncă în proiecte de tot felul…” (p. 7). Colaborează cu Gigi Zugravul,
parlamentar în judeţ, amândoi candidau din partea partidului la alegerile ce se
apropiau. Gigi avea experienţă, a fost parlamentar în toate mandatele. Îl încurajează: „Nu te da sfios,
uite sunt ceva fonduri pentru curăţirea pajiştilor, un program de serie, chiar
pentru investiţii în zona rurală. Intri în sistem şi scoţi banii, nu-s
probleme”
Ion Jude, jurnalist, scriitor, a ajuns
un important om al locului, economist și practician în insolvență, lichidator,
cu alte cuvinte, facilitează afacerile
de tot felul, fiind astfel implicat în viaţa cotidiană a oraşului, mulţumit că
„Mare vad mai are şi Vadu Ars”. Se câştigă mai bine în afaceri şi politică,
decât altădată în uzină. E, însă, mereu măcinat de nelinişte, mereu
neprevăzutul îi apare la uşă. Faptele sale îl urmăreau. Îşi căuta liniştea în
întâlnirile cu Ion Hora, în stabilimentul creştin fondat de acesta. De obicei,
sta în biroul lui, preocupat de
rezolvarea problemelor curente, nu mai observa ce se întâmplă în jur.
Oamenii din „Migranţi fără bagaje” nu-şi
pot uita locurile. Ana Nor a economisit bani, vine acasă cu intenţia de a
construi o fabrică producătoare de piese auto, cu mai multe locuri de muncă.
Afacerea, sub îndrumarea lui Ilie Jude, porneşte bine, cumpără terenul, utilajele, dar istoria
locurilor are mereu ceva de spus, parcă o avertizează: nu uitaţi de noi. Săpând
fundaţia noii investiții, ies la iveală ruinele unei aşezări dacice şi
investitoarea renunţă la afacere, pleacă în Germania să îngrijească bătrâni,
afectată de evenimentul neprevăzut. „Dorea acum o altă soartă, mai luminoasă,
mai trainică. Viaţa era un dar, merită
să lupţi pentru el, să prind ceea ce-i frumos în palme…”.
Un personaj local, profesorul pensionar,
Radu Costin, toată viaţa s-a ocupat de
studierea istoriei locale, dorea să identifice străvechea cetate dacică și alte
civilizații vechi. Când miraculosul loc dă la iveală străvechile ruine, începe
cercetările, ţine conferinţe cu pasiune. În ultimul capitol este ucis pe
ruinele descoperite, crima semnificând tăcerea, uitarea a ceea ce a fost,
ieșirea de pe scena istoriei. O generație radiată de faptele noilor oameni de
afaceri.
Autorităţile locale, printre multe
altele, se ocupă şi de cultura locală, pentru a dovedi lumii cine suntem şi de
unde venim. Primarul, fostul şef al
poliţiei locale, organizează împreună cu Centrul Creştin un simpozion dedicat
istoriei scrisului, despre cărţi care au abordat memoria şi cultura din zonă,
la care a invitat, prin superiori, pe un vestit profesor universitar din
America. Acesta ţine o expunere despre scrierea veche, dar află uimit despre
tăbliţele de la Tărtăria, despre alte istorii locale, cum că, din vremuri
imemoriale, oamenii de pe aici, inventatori şi ai scrisului, au emigrat spre
alte zări, cum o fac şi astăzi. Totul era/este în mişcare, oamenii căutau să
trăiască, nu mai contează locul, ocupaţia. Contează să trăiești…
Romanul
începe cu: „Ana Nor privea pe fereastră autobuzul care străbătea Londra… Se gândea uneori la lumea din Vadu Ars, o lume pe care a părăsit-o de mult”; şi se încheie, evident
peste ani, cu: „Ana Nor era în pauza convenită cu patronii din Germania. De
data aceasta a preferat să urmărească ştirile de pe Internet. Îi era dor de acasă, de oamenii din
Vadu Ars”. Află, astfel, speriată
despre crima din ultima duminică. În
Valea Rea, din Vadu Ars, unde s-a descoperit o străveche localitate din vremea
romanilor, au fost ucişi directorul casei de cultură şi profesorul Radu Costin,
împuşcaţi de persoane necunoscute. Cică ar fi vorba de o revanşă politică, ba
chiar economică!”
Vom afla
amănunte în volumul următor întitulat Judecătorul
şi jurnalul ars, aflat în manuscris.
Prin acest roman, Migranți
fără bagaje, autorul pune pe tapet tragedia la care au fost/ sunt supuși
oamenii prin forțele sociale care-i obligă să migreze în alte locuri, să-și
câștige existența. Pe de altă parte, acțiunea care se petrece în Vadu Ars pune
în evidență cauzele care generează migrația, de la disoluția autorității la
sclavagismul modern, de la lipsa de cultură la lipsa condițiilor normale de
muncă pentru oamenii care rezistă în fața forțelor care mișcă istoria. Stilul
scriitorului este unul realist, tablourile se succed unele după altele, având o
anumită simbolistică. Frazele sunt marcate de un fior liric, cu mesaj
spiritual, marcând starea personajelor și tragedia care îi macină. Scriitorul
pune accentul pe rapiditatea evenimentelor, eroii de azi nu mai au timp să
perceapă sensul istoriei, fiind captivi într-un sistem economic care le macină
destinele: de la oamenii politici la oamenii de afaceri, de la generația
trecută la generația actuală, marcată de interese de tot felul. Credința,
cultura, tradițiile sunt abandonate, se formează noi forțe care țin captiv
individul care este obligat să migreze sau să accepte noile reguli, doar pentru
a trăi. Familia este o iluzie, credința devine un spectacol, refugiul spiritual
este asigurat de asociații utopice, după modelul occidental al anilor
șaizeci.
Migranți fără
bagaje este un roman al actualității,
un script al vremurilor pe care le-am trăit/ le trăim cu speranțe înnoite,
repetând istoria cu voioșie.
Aceasta este platforma spirituală pe care se bazează
romanul, marcând vremurile.
R Prof. Radu Igna
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu