Dependent de metaforă. Nicolae Crepcia și domeniul
poemului
Versurile sunt preluate din volumul Exerciții de purificare/ Exercises de purification, apărut la Editura Pim în anul 2021, în colecția Biblioteca Universalis - Colecția revistei ”Orizont Literar Contemporan”, coordonată de Daniel Dragomirescu. Sunt poeme în limba română și limba franceză, traducerea a fost realizată de domnul Daniel Dragomirescu, ocazie pentru poet să iasă în alte orizonturi literare.
Cu alte cuvinte, poetul este dependent de limbajul
poeziei. Acesta îi permite să descifreze tainele, să pipăie lumea, să vadă
dincolo de cuvinte, să audă glasul pomilor și a lui Dumnezeu, să călătorească
din metaforă în metaforă, străbătând pustiul oferit la promoție.
Cartea reflectă disponibilitatea acestuia pentru
arta care face parte integrantă din ființa omului. Poezie devine, aproape la
limită, religia în care Nicolae Crepcia mai crede, face liber exerciții de
purificare. Se limpezește de contextul în care este obligat să trăiască. Este
și o rugăciune directă, brodată în cuvinte. Alături de poezie, natura are și ea
un ritual aparte, permite ființei să acceadă la înălțimea unui gând curat.
El simte miracolul, durerea care i se alătură,
acceptă suferința ca parte a exercițiului: „Fiecare dimineață îmi trage pe
trup/ o piele nouă/ Câteodată mă strânge atât de tare/ încât am senzația că va
crăpa/ și mă voi revărsa în lume/ ca un șuvoi nestăvilit” (Fiecare dimineață îmi trage pe trup o piele nouă, p.21).
Pe pielea sa vulnerabilă, mâine poetul va avea
tatuată poezia, mirajul care atenuează suferința – „păianjeni care țes pânza
spaimei”.
Stilul scriitorului este bine consolidat, este
unul original, trăgându-și sevele din țara poeților adevărați, sub umbra lui Rimbaud.
Grafia este liberă, lipsesc semnele de punctuație, o libertate asumată în
tranșeele unui modernism aparent.
Descifrăm câteva teme, idei și spaime: gândul care
zboară, are aripi, poemul ce locuiește în vis, iarba verde unde se cuibărește
versul perfect, inima, loc al metaforei, iubirea care ocupă trupuri fragile,
poemul îngenuncheat în lumină… El afirmă curat: Un cucurig forează în grosimea nopții…
Omul îmbătrânește, poetul ajunge la vârsta
trecerilor: „De moarte/ în poeme mă ascund/ în poeme moartea/ niciodată nu
caută” (Două ascunzișuri sigure, p.
81).
Poetul are un destin, Nicolae Crepcia îl acceptă ca
un dat, deși nimic nu mai este cum a fost, nici poezia, și el știe adevărul:
„că orice spune/ se poate întoarce dureros împotriva sa” (Poetul scrie despre sine, p. 91). Dar supraviețuiește, totul este
trecător, inclusiv doza lui de nebunie, mesajul lui este și al celuilalt,
aproapele necunoscut, cel cunoscut, cel absent…
Despre soarta omului, se mai notează simplu, abisal: „Întotdeauna când ieși de undeva/ știi că intri altundeva/ dar când ieși din viață/ adică din trupul tău/ adică din timpul tău/ pe poarta morții/ nu știi dacă totul s-a sfârșit de-adevăratelea/ sau/ de-abia începe” (Întotdeauna când ieși, p. 93).
Identificarea omului cu natura este necesară,
aduce liniște, armonie, echilibru, lucrurile se reașează: „Seara îmi trag pe
trup cămașa umbrei/ și ascult până târziu cum cântă/ în zăvoaiele nopții
greierii, broaștele, stelele” (Zbor
deasupra realului, p. 67).
Cu toată dedicare sa, poetul se izbește de
realitate. Acest impact este dur,
sensurile se contorsionează, existența devine aproximativă, cuvântul, ca mijloc
de transport în vremuri și vreme, are limitele și forțele sale interioare:
„Conduceam cu vitează neregulamentară cuvântul/ Nici nu știu de unde/
realitatea mi-a sărit în față/ cum o sinucigașă/ sau ca un zid/ sau așa cum
iese din valuri brusc/ în fața unei corăbii/ un imens aisberg” (Impact, p. 111).
Daniel Dragomirescu semnalează în prefață: „Dacă
ar fi să încercăm o circumscriere a acestei creații poetice din punct de vedere
ideatic, am putea identifica în compozițiile domnului Crepcia câteva idei sau
teme recurente, care nu pot scăpa cititorului atent: timpul, iubirea, relația
poetului cu cititorul, cu poezia și cu sine însuși” (Prefață, p. 5).
La finalul volumului ni se prezintă un profil cultural dedicat autorului, un
poet dedicat, activ, având drapel bunul simț și simplitatea. Titlurile
volumelor sale exprimă multe despre etapele pe care le-a ars: Scrisorile de la Brotuna (2004); Elegii provinciale (2003); Fără glorie (2013); Dozatorul de poezie (2016); Cărare prin rai – poeme haiku (2018); Uitat în țipăt (2020, antologie de
autor) etc.
Sincer și sensibil, Nicolae Crepcia ne oferă poeme
consistente din dozatorul său de poezie, unul special. Pe „scara luminii”
poetul urcă încet, curios, abrupt: „Oare cât am urcat? Treapta de jos nu se mai
vede/ nici măcar amintirea nu o mai reține/ treapta pe care mă aflu/ pare
ultima” (Pe scara luminii, p.39).
Constantin Stancu
*Nicolae Crepcia, Exerciții de purificare/ Exercises de purification, poeme, 120
pagini, Iași: Editura Pim, 2021. În BIBLIOTECA UNIVERSALIS. COLECȚIILE REVISTEI
”ORIZONT LITERAR CONTEMPORAN”
Sursa: Rev. „Boema”, nr. 152/2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu