Dumitru Hurubă
ÎNTRE CLASIC ŞI
MODERNISM
Harnic şi cu o respectabilă putere de muncă, autorul acestui interesant roman (Judecătorul şi jurnalul ars), oferă cititorilor o naraţiune-frescă prin intermediul căreia se poate pătrunde într-o lume recuperată dintr-o ireversibilă cădere în necunoaştere. Pătrunzând dincolo de o aparentă substantivare a momentelor acţiunii, scrierii, este de apreciat efortul lui Constantin Stancu – autorul – de a salva desfăşurarea unor evenimente ca parte integrantă a istoriei noastre recente. În această ordine de idei, romanele Vadul Ars (2016) şi Migranţi fără bagaje (2019), la care trebuie adăugat, obligatoriu, recenta apariţie editorială Judecătorul şi jurnalul ars, se constituie într-o trilogie perfect mulată pe realitatea ca materie primă utilizată pentru edificiul întregii construcţii romaneşti.
Revenind la
volumul de faţă: întregul eşafodaj al cărţii este constituit dintr-un cumul de
momente, situaţii sau întâmplări care gravitează în jurul lumii economice postdecembriste
supusă unui proces de degradare aproape spectaculos. Autorul, fin observator şi
bun cunoscător al fenomenului ca atare, nu în puţine rânduri analizează situaţiile
din interiorul acestora, ceea ce creează o atmosferă de indubitabilă veridicitate.
Însă acesta nu este decât o probă perfect plauzibilă a realităţii reflectată nu
prin imaginarul sau fabulaţiile autorului, ci tocmai prin utilizarea unor prime
informaţii precum cele conţinute taman de… jurnalul
ars. Însă ar fi total greşit să credem că avem în Constantin Stancu un
simplu autor de ocazie, în ce mă priveşte mai degrabă aş risca să spun că avem
în demonstraţiile sale de prozator un experimentat narator şi foarte bun
cunoscător al temei alese pentru comentare şi disecţie inclusiv dacă, printr-o
simplă reducţie, ne vom referi la partea cu dialogurile dintre personaje. În
această ordine de idei, trebuie subliniat că Judecătorul şi jurnalul ars este unul dintre foarte puţinele romane
actuale în care domină dialogul dintre personaje, aici putem pune întrebarea nu
lipsită de logică: prin dialoguri se valorifică substanţa cărţii, sau se
întâmplă o uşoară diluare a tematicii? Stancu ştie şi a simţit acest pericol,
astfel că se transformă într-un foarte atent şi abil distribuitor de sarcini
pentru personajele implicate în discuţie şi astfel întreaga atmosferă este un
rezultat excelent al exploatării situaţiilor. Implicarea sa în problematicele
romanului nu este una formală, ci, prin manevre ideatice şi inteligente el, în
calitate autor, devine un priceput cunoscător şi co-participant la un moment
sau altul din viaţa firmei, din viaţa social-economică de la Vadu Ars. Evident,
cum era şi normal, cam toată acţiunea romanului, cu bune şi mai puţin bune, nu
este doar emanată din jurnalul judecătorului Teo Ciocan, ci întreaga lume a
romanului gravitează în jurul citatelor şi, nu o dată, este condiţionată de
substanţa acestuia. De altfel, următorul citat ne avertizează, încă de la
pagina 12: „Am decis să ţin un jurnal. Nu
pot să stau dacă nu scriu ceva, scrisul e un fel de terapie, ne informează
Teo Ciocan, dar e şi un mod de a
transmite mesaje în lumea paralelă care ne înconjoară.”, iar Stancu,
printr-un transfer de imagine, are permanent în vedere acest deziderat…
Înaintând în
lectură, se conturează subtil, dar pregnant, calitatea de prozator prin care
autorul se încadrează în comunitatea selectă a prozatorilor ardeleni. Am avut
această bănuială în timpul lecturii, iar după terminarea de citit, am fost
convins. La urma urmei exact prin această prismă trebuie citită proza lui
Constantin Stancu, autor care s-a lansat în ultimii ani ca unul dintre cei mai
meticuloşi romancieri din generaţia lui, iar testul final şi credibil din acest
punct de vedere îl constituie acest ultim roman din trilogia legată de Vadu
Ars. Pare oarecum frapant, însă, dacă privim mai atent lucrurile şi chiar
aruncându-ne privirea şi „printre rânduri”, vom descoperi un autor foarte
apropiat de personajele romanului său, rar, foarte rar şi pentru scurte
reflecţii el privind situaţiile cu clară detaşare, fiindcă implicarea sa
directă în viaţa personajelor sale îi asigură întregii desfăşurări romaneşti
autenticitate şi credibilitate. Acesta ar fi unul dintre marile câştiguri ale
scrierii, în primul rând pentru că există permanent o comunicare specială care
este şi dovada indubitabilă că romancierul participă efectiv şi afectiv la
existenţa personajelor. De fapt, are loc o perpetuă construcţie/reconstrucţie a
acestora începând cu Teo Ciocan, deţinătorul jurnalului, Dorina, Eduard Buzatu…
Şi nu pot trece mai departe fără a exemplifica, folosindu-mă de un scurt citat,
meticulozitatea cu care romancierul îşi prezintă unul dintre personaje: „Dorina îşi privea chipul în oglindă. Semnele
vremurilor erau vizibile. Totuşi, un văl special îi învelea faţa într-o lumină
blândă. Se simţea tânără încă. Lumea avea mersul ei, dar frumuseţea (avea) reguli nescrise care aveau efecte pe termen
lung. (p. 104).
Părerea mea este
că avem în Constantin Stancu unul dintre cei mai serioşi şi talentaţi prozatori
actuali, sau altfel spus: unul dintre scriitorii postdecembrişti care îşi
respectă şi statutul, dar se şi integrează în literatura nouă fără a se abate
de la regulile tradiţional-clasice ale literaturii autohtone şi, în primul
rând, cea de sorginte ardelenească. Evident că el execută un soi de
echilibristică absolut agreabilă între cele două elemente constitutive ale
literaturii clasice şi moderne-moderniste cuprinse între anii 1900, să zicem şi
1989-2021. Cu toate-acestea, atent şi meticulos, cum aminteam, şi fără a părăsi
un tipar deja fixat în spaţiu şi timp, Constantin Stancu demonstrează cu
fiecare scriere a sa că este pe drumul bine ales al construirii şi rotunjirii
zestrei sale de prozator care se debarasează treptat-treptat de tarele-tributuri
pe care nu puţini autori actuali le plătesc în detrimentul propriilor creaţii
literare. În această ordine de idei, cu romanul Judecătorul şi jurnalul ars, autorul devine un romancier solid şi
bun stăpân pe uneltele sale de lucru…
Constantin
Stancu: JUDECĂTORUL ŞI JURNALUL ARS
Editura
Universitară, 2021
Text apărut în rev. „Banchetul” 1-3/2022.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu