marți, 23 mai 2023

Camera cu pereți de oglinzi... Convorbiri elective cu Dumitru Velea. Cultura ca putere!

 

 

PIETRELE NU DORM NICIODATĂ…

 

(Dumitru Velea, Camera cu pereți de oglinzi (Vol.II),

convorbiri elective, 262 pagini, Editura Sitech, 2022)

 

Oglinzile ne arată chipul, realitatea așa cum apare în timp și spațiu. O cameră cu pereți de oglinzi ne arată chipurile multiple ale vremii. Sau poate fețele nebănuite ale artei. Aceste imagini virtuale, prinse în capcana de argint de pe pereții imponderabili, comunică, se întretaie, indică spre o istorie abruptă, născută din culori, forme, perspective, lumini și umbre, îngeri care fac semne cu mâna dreaptă. Un secret bine tăinuit iese la iveală, o persoană cunoscută își arată identitatea.


În cartea de interviuri Camera cu pereți de oglinzi (Vol.II), având ca autor pe Dumitru Velea, apărută la Editura Sitech în anul 2022, intrăm la un banchet de idei, teme, absențe și valori.

Dialogurile au dinamism, cel care întreabă știe lecțiile curente și abisale ale artelor, este documentat și flămând de o relație pe un pod de cuvinte. Asta dă perspectivă și valoare cărții, cititorul va afla multe date despre arta românească, despre pictură, sculptură, cărți, despre țesătura fină a ideilor, a credințelor, despre muzee și expoziții ad-hoc. Ies la lumină noile mituri, noile chipuri. Lumea este grăbită, cel care întreabă se grăbește încet…


Dumitru Velea întreabă, au răspuns cu seriozitate și profunzime: Pictorul și scriitorul Gabriel Stan, pictorul și scriitorul Petru Birău, Arhim. Ioachim Pârvulescu de la Mănăstirea Lainici, omul de cultură Cristian Sergiu Lanza, scriitorul Lucian Avramescu, dedicat cuvântului până la disoluție, scriitorul și pictorul Aldyn Alexander, sculptorul Ioan Medruț, Tatiana Carapostol, artistă îndrăgostită de pictură, artista Diana Brăescu, pictorița de la Conac, scriitoarea Andreea Maftei. La final, Dumitru Velea răspunde întrebărilor puse de Rodica Lăzărescu, răspunsurile sale luminează întrebările puse interlocutorilor domniei sale și lămurește fenomenul „Banchetul”, revista unde este redactor șef, constructor de sisteme culturale. Principiul său, exprimat tranșant: „Cultura este puterea popoarelor”… Nimic în plus, nimic în minus.

Inspirată, Rodica Lăzărescu declanșează interviul cu un poem de Dumitru Velea, intitulat „Fâșii de pânză”. Poemul reflectă esența cărții de față: „Cine cioplește o piatră,/ se eliberează de piatră;// cine se eliberează de piatră/ devine copil;// cine devine copil se joacă cu pietrele/ le citește semnele;// cine le citește semnele/ se preface într-o carte;// cine se preface într-o carte/ este viu, fără de moarte” (p.252).

Versurile ne indică puterea transformatoare a artei, capacitatea omului de a vedea dincolo de limitele zilnice, frumusețea ca argument pentru eternitate, istoria omului de la copil la creator, imitând pe Celălalt Creator. Poemul are forță și ne arată că lumea poate fi un loc agreabil, luminos, armonios, bazat pe revelații și iubire.   

Majoritatea celor care răspund întrebărilor au o pasiune aparte pentru domeniul pe care-l iubesc necondiționat, pentru muncă. Au avut un maestru pe care l-au urmat o vreme, apoi au avut drumul lor în viață, unic, profund. Locul unde s-au născut sau au trăit, părinții, profesorii au lăsat amprente în viața lor. Sunt evenimente pe care nu le pot uita și a căror fulger se convertește în opere pe măsură. Oglinzile din viața de zi cu zi se transferă în oglinzile artei, sublimându-se mesajul, durerea, frustrările, bucuriile, viziunea…

Gabriel Stan afirmă, depășind limitele obișnuite ale vieții: „Eu cred că dormim aproape jumătate din viață și visăm spre a fi pregătiți pentru marea trecere. Poate că Eminescu avea dreptate când scria despre umbra unui vis și visul unei umbre. Cert este că transcendentul ia legătura cu noi doar în starea de vis” (p.16).

Petru Birău are amintiri de viață puternice, cu impact. Ne spune despre întâmplări care    l-au maturizat, inclusiv crima asupra celor din familia lui, una cinică, brutală. Apoi despre experiența din mină, când a trebui să intre în tuburile de fier din coloana de aeraj pentru măsurători de specialitate. A fost o experiență care l-a maturizat brusc, putând să moară în acea acțiune (p.35). Drumul în viață s-a materializat cu o lucrare de doctorat: Arhetip și expresie artistică în costumul popular românesc – surse în creația proprie.  Din ținutul momârlanilor, din bazinul Văii Jiului, Cimpa, Jieț, Răscoala, apar reprezentări ale dacilor, asemenea celor de pe Columna lui Traian, ceea ce atestă continuitatea tipologiei protodacice, în zonele subalpine din Județul Hunedoara. Participă, în viața sa, și la numeroase expoziții, de la Muzeul Satului – București, în Franța sau Germania. Cărțile sale au titluri expresive, rod a frământărilor spirituale adânci: Pântecele chitului (2002); Păianjenul din fântână (2005) etc. Lumea momârlanilor revine mereu în creațiile lui Petru Ilie Birău, prin forță și forme evadate din istorie.

Cristian Sergiu Ianza a fost un perseverent. A dat examen la Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” de cinci ori, secția ceramică. A rămas pasionat de ceramică toată viața: „Este formă și culoare, decorativ și figurativ, utilitar-estetic și pur artistic, miniatură și artă monumentală, chimie, trecere prin proba focului care îi dă finalitate, trăinicie, tărie, și chiar ca material, îți oferă foarte multe posibilități. (…) Arta ceramică aș putea s-o compar cu o femeie ideală” (p. 80).

A rămas un idealist, a înființat o fundație prin care a dus mesajul artei românești în lume, atrăgând în circuitul expozițional alți artiști, ca o ieșire din normalitatea mundană. Activitatea i-a pricinuit numeroase suferințe financiare, spirituale, existențiale, dar a răzbit și a putut să arate lumii frumusețea ascunsă a sufletului omenesc.

Alexander Aldyn a gândit tablourile în alb-negru, ca soluție de impact, simplă, ideea aceasta poate străbate cenzura privitorului și poate ajunge la mintea omului. Alb-negru poate veni ca o revelație, renunțarea la culoare împinge iubitorul de frumos la o decizie, culorile, de multe ori, pot determina acel glissando spre altceva (p.141). Tot el, dezvăluie ideea creației, Dumnezeu s-a folosit de o parte a întregului, coasta bărbatului, pentru a modela femeia, ruptura a dus la o reîntregire a întregului sub altă formă complementară. Artistul poate și el da naștere la noi forme, coasta primordială îi stă la dispoziție (p.140)… Sunt idei profunde care influențează arta și aduc noi stări privitoare la viață.

Tatiana Carapostol s-a născut în Republica Moldova. S-a realizat ca pictor în Italia, destinul a purtat-o în locuri unde contextul era pregătit s-o asimileze și să-i dea pașaport spre patria culorii. De la zugrăvirea pereților casei la tablouri moderne cu impact. Frumusețea se ivește din faptele fiecăruia.

Aflată la Rimini, în Italia, Tatiana pictează continuu, atrasă de mirajul formelor și culorilor, cazată la un hotel, noaptea a lăsat tablourile să se usuce. Proprietarul hotelului, iubitor de artă, i-a propus să organizeze o expoziție personală pe cheltuiala lui, i-au plăcut acele tablouri (p. 176). Așa a început epopeea. Iată ce afirmă ea: „Frumosul nu este numai o creație, ci și o descoperire ce nu apare prin libertate, ci prin necesitate, nu este o funcție, ci o formă a adevărului, și nu este subiectiv, ci obiectiv. Frumosul în artă ne trimite la ceva invizibil” (p.195).


Fiecare artist are calea lui în viață, Dumitru Velea are capacitatea de a provoca, prin întrebările pertinente puse, la răspunsuri abisale, ca formă de spiritualitate maximă, atingând religiosul din fiecare om.

Cartea, prin răspunsurile oferite, dezvăluie concepții de viață, tratate de artă, ieșiri din timpul concret, evadări în forme, culori, civilizație înaltă.

În dialogul cu starețul Mănăstirii Lainici, arhim. Ioachim Pârvulescu, descoperim rezistența omului, la foamea timpului carnivor, prin credință, una bazată pe o tradiție asimilată cu sufletul, influențată de Cuvântul divin, în relație cu Dumnezeu și energizată de suferință, răbdare, pasiune. Sunt evocate fapte, oameni ai credinței, minuni apărute din iubire. Este evocată istoria locului, marcat de lumină, unul afectat de războaie, ideologii, agresiuni ale unei lumi alunecate pe panta unei realități cinice.

În anul 1994, la mănăstire a avut loc un accident mortal, un zidar foarte bun a căzut de pe schelă. A fost jertfa omenească pentru acel locaș de închinare, la fel ca la toate construcțiile cu scop religios, dar prezente și-n arta populară și cultă, precum în Miorița sau Meșterul Manole 

Nimic nu este întâmplător, omul trebuie să plătească prețul, la fel cum Dumnezeu a plătit prețul, a dat pe Fiul Său, Iisus, pentru păcatele omenirii…

În Primul Război Mondial, în vara anului 1916, militarii români s-au împărtășit la Mănăstirea Lainici, unii pentru ultima dată în viață. Au fost lupte grele pe Valea Jiului, Dumnezeu a oferit ocazia fiecărui soldat să-și îndrepte privirile spre Cer…Pentru Generalul Dragalina mănăstirea a fost ultimul loc sfânt unde s-a întâlnit cu veșnicia în forma brută, cea de pe Pământ (p. 67).

Despre unicitatea mănăstirii vorbesc și picturile sacre, realizate de Grigore Popescu-Muscel, poate cel mai important pictor al ortodoxiei europene. Mihail Diaconescu prezintă profund faptele în cartea Lainici capodoperă a artei românești și europene (Ed. Evanghelimos, 2011); (p. 73).  

Arta sacră are locul ei și reprezintă o necesitate care marchează locul ca un focar al credinței profunde, provocând artistul în fiecare zi la noi orizonturi.

Întorcându-ne la ideea de început, la piatra de fundament, scriitorul Lucian Avramescu a dăruit României un Muzeu al Pietrei, făcut pe cheltuiala sa, ca expresie a rezistenței artei în fața timpului atroce, alături de poezia sa din cuvinte de granit.

Lucian Avramescu afirma, referindu-se la pietre: „Nu le-am trezit din somn, fiindcă pietrele, fie ele de hotar sau de temelie de cetate, nu dorm niciodată, așa cum vrednicele hotare și zidurile castelelor de apărare au fost și ar trebui să fie treze mereu” (p.118).

Unii dintre cei întrebați vor continua să răspundă în cer, timpul are hotarele sale, invizibile, de granit. Dumitru Velea ne-a oferit un strop de artă, istorie, suferință prin cartea de față, semn că există numeroase deschideri în cultura și identitatea românească.

 

 

Constantin Stancu

Text apărut în Revista Banchetul, nr. 1/2023 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu