miercuri, 1 noiembrie 2023

Consumul cultural în economia de piață. Un barometru despre foamea de cultură. Mai avem ceva cultură prin țară...

 

„Barometrul de Consum Cultural 2022. Participare culturală şi perspective democratice” a fost lansat, duminică, 29 octombrie 2023, de Institutul Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală (INCFC),. Studiul a fost lansat în cadrul celei de-a XXXIII-a ediţii a Festivalului Naţional de Teatru (FNT), pune în evidență relația democrației cu foamea de cultură și direcțiile din societate raportat la nevoia de cultură, civilizație și cunoașterea vremurilor în vremea consumului cultural.

La nivelul consumului cultural în spaţiul public, efectele pandemiei se resimt considerabil, singura creştere înregistrată fiind de 14 puncte procentuale pentru vizitarea monumentelor istorice sau a siturilor arheologice, cel puţin o dată pe an (59% dintre respondenţi în 2022, faţă de 45% în 2019).

Scăderile semnalate în consumul cultural public sunt: participarea la spectacole de teatru de la 29% în 2019, la 20% în 2022, vizionarea de filme la cinematograf de la 35% în 2019, la 26% în 2022, mersul la bibliotecă pentru a citi/ împrumuta cărţi de la 28% în 2019, la 17% în 2022, vizitarea muzeelor, expoziţiilor sau galeriilor de artă de la 38% în anul 2019, la 30% în anul 2022.



Barierele culturale: „Barierele identificate ca fiind în creştere în ultimii ani şi accentuate după perioada pandemiei sunt barierele de receptare a culturii, iar soluţiile de înlăturare a acestora includ creşterea interesului pentru cultură şi a înţelegerii produselor culturale şi a creaţiilor artistice, printr-o educare susţinută a copiilor şi tinerilor, dar şi a adulţilor”, se reține în actul publicat.

Studiul Barometrul de Consum Cultural 2022 se bazează pe un sondaj de opinie realizat de operatorul Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES), în perioada septembrie – octombrie 2022, pe un eşantion reprezentativ naţional.

Volumul aproximativ al eşantionului este de 1.035 de persoane, cu o eroare maximă de +/ -3,1%, la un nivel de încredere de 95%. Aplicarea chestionarelor s-a realizat prin metoda CATI, pe un eşantion simplu, aleatoriu, prin generarea de numere de telefon cu format valid pe teritoriul României, prin metoda RDD (Random Digit Dialing).

Barometrul de Consum Cultural 2022 este disponibil în format digital pe site-ul www.culturadata.ro.


Foto: Un pack-up vechi, pentru discuri de vinil... Aceeași melodie în alte spații sonore

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu