luni, 1 iulie 2024

Raul Constantinescu, ATHANOR, Editura Limes, 2021... „Temele sale sunt alese din valorile solide ale culturii: călătoria în univers împreună cu Pământul, singurătatea individului, salvarea prin iubire, cultură, onestitate, natura cu punctele ei de sprijin – muntele și marea. Cu ochi spirituali, câștigați prin exercițiul auto-inițiatic, el vede scara continuă, pasărea mov, un nou punct în mișcare, duhul focului, râul de lumini, tandrele ninsori, zborul, necunoscutul care oferă noi aventuri spirituale etc.”

 

Constantinia - țara poetului și duhul focului

 

 

Viața unui poet este complicată, el trebuie să se lupte cu sine, cu lumea, cu spațiul nevăzut din jurul său, cu imaginarul generat chiar de sine. Este o luptă dură, ardentă. Dacă poetul se ia în serios și nu-i pasă de mode, curente, stiluri promovate la promoții, se refugiază în poezie cu noblețea celui care suferă.


Pentru Raul Constantinescu volumul Athanor, publicat în anul 2021 la Editura Limes, reprezintă un jurnal liric, punctat prin poeme, așa cum le-a scris un om la o maturitate deplină, când simte pe buze „amarul mierii”. Cuvintele dulci, altădată, i se par amare, au greutatea plumbului, îi apasă memoria.

Din acest jurnal descoperim un poet dispus să lupte până la capăt pentru porția de revelație personală. Este un drog asumat, unul care îi acoperă ființa ca o pelerină. El își asumă damnarea, chiar refuzul din lumea literară convențională, se aventurează pe căi abrupte. Cultura îi permite să filtreze capcanele peste care dă, să evite abisul, să pășească peste limitele sale. Slăbiciunea sa este generată de efortul de a-și depăși limitele. Asta îl face vulnerabil și ca om și ca scriitor. Dincolo de dincolo - există poezia… Taina este descifrată - și nu… Este un joc din care poetul arde asumat.

Titlul cărții este semnificativ. Athanor este vasul în care se captau esențele din materia oarbă, la un foc continuu, presant, după regulile misticilor care mereu căutau lumea nevăzută, expunându-se. Acceptând miturile, poetul își creează mituri personale, generate de marile aventuri ale cunoașterii. Deși declară că ființa este absorbită de un Dumnezeu, Unicul, arderile sale decantează miturile esențiale ale lumii. Acolo se află, in nuce, o lume rătăcită, dar atinsă de miracolul de a fi om, de a fi rănit.

Trupul este vasul de ritual, athanor, unul de pământ viu, de pământ ivit din miracol: „Ulciorul de corund porfiriu lut în fiori/ cu vinișoare de sânge,/ cu fină harfă de nervi,/ulciorul în care,-n arderi latente, secret alchimic renaștem,/ ulciorul de toate cel mai dur,/ mai fragil,/ adânc athanor vecheat dăinat – olul neștiut”… (Straniul, fragilul urcior, p. 137).    

Recurgerea la motive de ev mediu este o strategie poetică, Raul Constantinescu nu este insul care regretă vechile stări, el vede individul singur, captiv în lupta sa cu eternitatea. Se simt fire romantice într-o țesătură veche, cu motive moderne, modelate de teoriile acceptate în ultimii ani. Trupul este fragil și neputincios. Mintea îi oferă o gură de oxigen din eternitatea pregătită omului.

Temele sale sunt alese din valorile solide ale culturii: călătoria în univers împreună cu Pământul, singurătatea individului, salvarea prin iubire, cultură, onestitate, natura cu punctele ei de sprijin – muntele și marea. Cu ochi spirituali, câștigați prin exercițiul auto-inițiatic, el vede scara continuă, pasărea mov, un nou punct în mișcare, duhul focului, râul de lumini, tandrele ninsori, zborul, necunoscutul care oferă noi aventuri spirituale etc.

Sunt abordate temele artei, ale poeziei, ca forme de evadare din captivitatea trupului, atins de flăcările cunoașterii, acceptarea singurătății în prezența lui Dumnezeu cel din mediații, din cuvinte…  

De cele mai multe ori, poetul recurge la cuvinte compuse, un stil deja acceptat în creația sa, permanentizat, pentru a prezenta cititorului unirea celor potrivnice, mirajul care le atrage: viațamoartea, apăaerfocpământ, zinoapte, spațiotimpul, gnâdcuvântul etc.

Structura volumului este complexă: I. Calea regală; II. Duhul focului; III. Dauritul drum. Cele trei părți sunt simbolice, se leagă între ele și dau sens vieții poetului. Avem și un testament liric al poetului, imbricat în jurnalul spiritual.

Motto-ul preluat din temele biblice, actualizat sub umbrela poetului dedicat și vulnerabil, decodează mesajul: „La început a fost iubirea întrupată-n poem/ și poemul era Dumnezeu/ și Dumnezeu era poemul/ și trăiau și se iubeau cu toții în poem/ se hrăneau toți din poem și erau cu toții Poem” (Evanghelia după Ioan). Aceste fraze sunt la limita dintre divin și idolatrie, cum întreaga Creație este opera de artă a lui Dumnezeu (poemul), poetul are circumstanțe atenuante, el speculând tema cu delicatețe.

Cultura îi oferă poetului ocazia de a arde intens etapele sale, armonizate cu etapele cunoașterii universale. El dorește să ofere TOTUL, depune efortul de sintetiza elementele limbajului pentru a exprima maximum posibil. Este și un egoist generos, se vrea pe vârfurile muntelui, dar, acolo, descoperă singurătatea atroce, acolo se izbește de limitele sale. Deși există puncte de orientare: steaua polară, suferința, moartea, noaptea etc. Elementele culturii sunt marile mituri indestructibile, cele care dau identitatea omului: Biblia, temele lansate de Nietzsche, Marele Unu, anotimpul continuu, Lethe, Euridice, Pegas, Vălul Maya, Phoenix, Byzanțul, minotauri, Dao etc.  Aceste experiențe depășite, învinse, îl țin pe poet în brațele poemului - și se salvează…

Descoperim versuri care prind esențele: întreg univers o pasăre în zbor; plonjon prin oceanul memoriei strămoșilor; mintea se caută-n cercuri; sub pliscul păsării mov; simboluri scrise-n cele patru vânturi; tot bântuie lumi din craniu în craniu; sub ninsori de lumină mireasa lumii-nflorită; trec prin gândul laser ușor; misterul întreg se citește în rază; drum de timp uciși; prin plisc de mierle negre trece-ntrebare; o hieroglifă în amurg de sânge; ecou de cocori în ultimul amurg etc.

Cititorul este inițiat într-o lume complexă, este solicitat să accepte cultura ca un dat, ca un mod de a transmite experiențe astrale, de a căuta să fie activ, să vadă și el, la fel ca poetul, la fel și martorul…

O temă abruptă, atins de autor, este moartea, inevitabilă, implacabilă, experiență maximă, cenușă din care se va citit duhul focului

„Când voi trece puntea, vă rog, nu plângeți,/ nu voi pleca departe, fi-voi cu voi/ prin iarbă, păpădii, frunze de trifoi…/ Cu moartea valsăm zinoapte de mult…” (Când voi pleca, prieteni, p. 102). El nu este singur, de dincolo de lume, vin semnele celor plecați: „libere aripi de fluturi în zbor,/ de dincolo vin suave semnele celor plecați… (Cei dincolo plecați…, p. 103).  Poetul s-a împăcat cu starea: „Cu mine însumi în pace/ cu cerul și lumea; nimic nu mai aștept/ de la nimeni;/ mă citesc continuu între față și revers/ singur -/ palimpsest interior,/ mereu altul/ sub fiecare alt strat, alt cuvânt,/ același totuși…” (Între față și revers, p. 124).

Raul Constantinescu s-a spovedit public prin cărțile sale: Aventurare în marele refuz (2001), Neantia (2002), Neviața lumii (2003), Rostirea lui Zalmoxis (2005), Heralzii tăcerii (2007), Periplu prin neant, antologie (2014), Vivisecții (2015), Spre Aleph (2016) etc. Titlurile îl definesc și demonstrează legătura dintre aceste cărți, presanta căutare a Marelui Refuz…

Cu siguranță, poetul este unul incomod, cărțile sale atacă frontal lumea în care trăiește, critică ritmul, spațiul și timpul în ruină, nu acceptă jocul zeilor de fiecare zi. Pe unele locuri, apelează la teme cunoscute, livrești, seci, aride, construite sub forța absențelor. El le asamblează sub viziunea sa, le scoate din mundan sau le duce în zona gri a suferinței, ori activează agenda proprie. Pentru ritualul zilei de azi, aceste teme uzate, ar părea desuete, lucrurile aceste s-au mai spus, dar poetul are curajul de a arde pe piele proprie adevărul crud al omului. Îl interesează mărturia ca sens în viață. Drumul poetului ca și drumul creștinului, ca și călătoriile evreului rătăcitor, ca și ale arabului plecat spre Mecca, precum drumul cavalerului spre marea Cruciadă… Este drumul tuturor, chiar și al celor care vor alte căi… O decantare a discursului liric, renunțarea la enumerări persistente, ar limpezi mult poemele, le-ar face mai solide. Unele poeme preiau atmosfera imediată, din Țara Hațegului, chiar și limbajul provine din folclorul local… Descoperim Castelul, hățișul, desișul (Hațeg), muntele etc. Toate se metamorfozează într-o țară unică, Constantinia: „Din neant în neantia/ mă petrec prin constantinia -/ a punctului fix țară/ mă-nfășoară/ desfășoară, / de la viață la alta,/ din zi în zi mai înaltă,/ cu faste ore și rele,/ scrise-n vârfuri de andrele…” (p. 131).   

Pentru poet fiecare poem este important, lectura volumului ne descoperă o lume unică, creată de autor cu pasiune și dragoste pentru cititor și cultură. Limbajul relaxat vine să compenseze temele tensionat, dense.

Cititorul este aproapele, cel care devine martorul: „Cine, sub vremi, singur,/ nu s-a rugat, n-a plâns/ și pâinea cu lacrimi amare/ n-a udat/ cine n-a vegheat cu/ sufletul-n sine strâns/ și-ntre semeni suferinți/ n-a arătat,/ cine n-a căutat în noapte adăpost/ și pe-o claie de fân/ sub cer n-a dormit…(?)” (ultima copertă).

 

 

Constantin Stancu


 

*Costantinescu, Raul, Athanor, (poeme), 141 pagini, Florești: Editura Limes, 2021. Colecția Magister. Editor: Mircea Petean. Coperta: Oana Stepan.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu