joi, 13 martie 2025

Dumitru Augustin Doman, ZIDUL DE CEAȚĂ... Câteva semne, tehnica lucidă a morții... „Vine o vreme/ când deja e târziu în lume și/ omul se îmbracă în întuneric/ ca-ntr-o cămașă neagră și/ pleacă uitându-se numai înainte” (p. 116). Toate sub „notele vesele ale viorii și acordurile de coțofană ale saxofonului”

 

Moartea și acordurile de coțofană ale saxofonului

 

Tema morții este una acută pentru un scriitor. Ea a generat, alături de tema iubirii, numeroase cărți de poezie, proză, eseuri etc. Dumitru Augustin Doman „inspirându-se” din realitatea crudă, ne oferă volumul de poeme ZIDUL DE CEAȚĂ, apărut la Editura Limes, în anul 2023, 131 pagini de poezie implicată. Scriitorul a abordat această temă în cartea  anterioară Moartea de după moarte (Ed. Junimea, 2019), eseurile sale fiind complexe și tratează tema democrației morții la individul din secolul al XX-lea și din secolul al XXI-lea, cumva relaxat și reflexiv.


Eliberat de angoasa povestirii în sine, autorul scria: „Să murim frumos. Noi murim în fiecare zi, odată cu privirea și cu mintea unui prieten, unui cunoscut, unuia care te-a reținut pe retină pentru zece secunde. În fiecare zi moare unul din aceștia. Să fim așadar buni, pentru a muri frumos în privirea și în mintea tuturor celor cu care ne-am intersectat pentru o sută de ani, cincizeci, zece, șapte zile, trei, cinci secunde, una…” (p.111).

În cartea de poeme, temele sunt fixate în ultimul text: Introducere în epilog. Acolo face o sinteză a ideilor, poetul mascându-și temerile în spatele unor gânduri care dinamizează mișcarea individului de la vizibil la invizibil, o existență în două tablouri inedite și separate, legate între ele prin speranță, credință, gravitație. „Trăiești în casa ta, în orașul tău, trăiești singur în lumea/ largă/ mai mult sau mai puțin a ta,/ dar ești cu gândul la lumea morții pe care,/ pe de o parte, vrei să știi,/ pe de alta, vrei s-o ții la distanță cât mai mult de teama/ de necunoscut” (p.123). În acest poem el vizitează pe rând ideile unor personalități care au avut ceva de mărturisit despre moartea din moarte, cu viața pe umeri: Michel Cazeneve, Emil Cioran, Max Scheler,  Angelus Silesius, Jean Bies, Lama Denys, Ungaretti, Krishnamurti etc.

Acest poem lămurește poemele anterioare, le dă perspective și aduce argumente pentru un mesaj literar, cu accente existențiale și postmoderne.

Limita dintre a fi și a nu fi, una subțire, este și nu este transparentă, este vizibilă sau nu, poemul Zidul de ceață definește confuzia, vedenia reală: „În mijlocul orașului - / un zid uriaș de ceață./ Unii îl văd, alții îl presimt doar,/ cei mai mulți, neștiutori, trec/ pe lângă el ca printr-un aer călduț” (p. 37).  Zidul își ia ofrandele de la toți, fără deosebire de sex sau vârstă. Unul al tragediei de a nu înțelege, proprietarul zidului, însă, este acolo…

La nivel personal, presiunea trecerii este fixată în poemul Pe ici, pe colea… Unul care, în cuvinte simple, puține, redă atmosfera în care este învăluit omul: „E vineri seara și/ sunt mai palid decât Iisus/ pe cruce. Dar,/ beau vin cu cana de lut și-mi fac/ iluzii că moartea e departe./ Amurgul e la fel de/ roșu precum vinul din cană./ Și o voce de nu știu unde/ îmi spune că moartea nu e / prea departe,/ nici foarte aproape,/ dar pe ici, pe colea…” (p. 49). Elementele sugerează poziția omului în timp și spațiu: prezența lui Iisus care a gustat moartea, paloarea, vinul ca simbol al sângelui, roșu ca sentință, prezența lui Dumnezeu, vocea care vine, vine, vine… Incapabil, inconștient, inocent, omul nu poate fixa în timp și spațiu locul de unde curge mesajul… Plus ideea că el poate petrece liniștit, în timp ce se pregătesc marile proceduri.  

Tablourile, ipostazele, se derulează după o regie interioară prin care autorul se mișcă la construcția fiecărui text. În limbaj simplu, expresiv, cu impact literar, simbolic, religios pe ici pe acolo, aflăm că există o apocalipsă roșie, un semn roz, o carte a veșniciei, timpul ca o ploaie acidă. Apoi temele se desfășoară acut, vine războiul cuvintelor, norul negru de fluturi, un strigăt cosmic, oase de sticlă, muntele de hârtie, cartonul ca materie de rezistență împotriva morții! Recuzita mortuară este fixată în această materie reciclabilă, care vine dintr-o altă reciclare.

Poetul își construiește poeme din tablouri accesibile, aparent la îndemână, dar mesajul este fulgerat de o logică lirică aparte, o eludarea a prezenței morții, a fricii, a durerilor. Are o abilitate aparte de a explica cum stă problema aceasta de democrație absolută. Moartea ca o pisică se freacă de piciorul omului, torcând timpul… Joia, la nouă dimineața se întâmplă atâtea evenimente: o balenă moare, supraomul moare pe un vârf de munte, o turturea amărât se sinucide, cam atunci se dă stingerea… Nimeni nu aude strigătul, poate cel a lui Edvard Munch, toți sunt ocupați cu strângea recoltei de rapiță… Omul se uită în sine ca-ntr-o fântână secată. Gerul care vine din est și-ți face oasele de sticlă. Un neant fecund, singurătatea de o sută de ani. Sicrie de carton plutesc deasupra orașului. Omul se îmbracă în întuneric, e deja târziu în lume… Sunt cuvinte care se țes în memoria cititorului, atrăgând atenția că ea, cucoana ce mare, este foarte aproape, sau foarte departe, dar imposibil de ocolit. „Un sicriu de carton/ pe un catafalc de carton./ Pantofii locatarului sunt/ de carton presat,/ cureaua pantalonilor/ de carton…/ Mortul, încă înainte/ de a fi așezat în groapă,/ începe a se destrăma/ în foi subțiri,/ aproape transparente,/ de carton” (Carton, p. 114). Omul trecut la timpul trecut, iată imaginea, la fel ca o carte veche, coperți uzate, gata să se destrame sub talpa grea a vremurilor. Plus mercantilismul întregii afaceri cu cel mort, cei vii se țin de el ca de o bună oportunitate de a ambala ultimul produs al clipei.

Forța care ține în echilibru cele două chipuri ale existenței este Dumnezeu, poetul, revoltat întreabă: „Nu există Dumnezeu, zici?” Răspunsul vine, fără să arate sursa, unul tranșant, verificat în istorie: „Atunci,/ fă tu din stânca aceasta/ o floare de colț/ curgând din piatră seacă/ precum apa izvorând/ din bătaia de toiag/ a lui Moise în pustiu” (Edelweiss, p. 24). Iată biletul de trecere, birocrația morții și a vieții, el depinde cel care are semnul autorității și puterea de a transforma.

Începutul volumului pune în fața cititorului cele două fotografii publice: poetul mort trecând pe bulevard, după el convoiul, adunarea cea tristă, pe trotuar poetul cel viu, el privește și se revoltă: „Eu nu,/ pe mine n-o să mă vedeți vreodată/ așa umilit!” (Poetul viu și poetul mort, p. 5). Dar soarele luminează pe cei doi, realitatea, ca să afirmăm, îi ține în viață pe amândoi, negația negației celui viu are puterea de a elibera lumina…  

În lipsa unor certitudini reglate după normele umane, după procedurile sociale, Dumitru Augustin Doman ne oferă alternativa poeziei manifest. În joc sunt moartea de pe pământ, moartea din ceruri, moartea din mintea noastră, fie sănătoasă, fie bolnavă. „Cuget, deci exist!”, ar putea replica distinsul cititor…

Adrian Alui Gheorghe afirmă, pe ultima copertă: „Cartea de poezie de față este o probă de cum cuvântul pus la muncile inspirației se ia atât de mult și de bine în serios, încât mulți poeți vor simți respirația fierbinte a celui care vine cu mult aplomb din urmă”. Afirmația se susține în sensul că autorul s-a evidențiat ca un bun prozator, activ în lumea literară de la noi, cu o imaginație bogată și dinamică.

Date despre scriitor primim chiar de la început, prima contra copertă, născut la 29 august 1953, a fost redactor-șef al mai multor reviste din Argeș, a publicat mai multe povestiri, printre altele: Meseria de a muri (2001); Concetățenii lui Urmuz (2008); Cititorul de roman ( 2010); Zbateri facile, strădanii futile (2017); Moartea de după moarte (2019); Omul cu drujba roșie (2023) etc. Așadar, este prozator, eseist, jurnalist, poet, fiind premiat de Filiala Alba-Hunedoara a Uniunii Scriitorilor cu Premiul Opera Omnia în anul 2019.

De remarcat în ultimul poem citat mai sus, cum a lăsat o pagină albă, ea face parte integrantă din mesaj: „Vine o vreme/ când deja e târziu în lume și/ omul se îmbracă în întuneric/ ca-ntr-o cămașă neagră și/ pleacă uitându-se numai înainte” (p. 116). Toate sub „notele vesele ale viorii și acordurile de coțofană ale saxofonului” (p. 125).

 

Constantin Stancu

*Text publicat în revista „Acolada”, nr. 2/2025

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu