Eternitatea în ritmuri de sonet
Camelia Ardelean este pasionată de poezie, a dobândit tehnica de a transforma experiențele personale în sonete. A fost un efort și o muncă aplicată, însoțită de speranțe și bucuria armoniilor realizate. Cu Volumul La braț cu Euterpe, apărut la Editura Pim, în anul 2024, creația sa face un pas înainte spre o coagulare a stilului propriu. Energiile sale radiază în fiecare volum publicat, alături de pasiunea pentru literatură. Adunând cu hărnicie versurile, folosindu-se de temele clasice și de mitologia greacă, sub aripile zeițelor și zeilor cu funcții specifice, atentă la evenimentele zilnice și la valul literar care o legănă în zilele de inspirație, sonetele îi dau posibilitatea să atragă cititorul în norul frumosului. Știind că zeița are puterea de a provoca plăcerea ce vine din viață, artă, iubire. Este la modă, pășind la braț cu zeița, poeta face o plimbare în labirintul poeziei, fără să țină seama de temperatura vremurilor. Sonetul îi dă posibilitatea de a se disciplina prin rigoare, reguli impuse, simetria zicerilor. Spre ieșirea din labirint se face cu fiecare sonet, este o tentativă asumată.
Chiar de la început, moto-ul propus ne avertizează că poezia are
importanța maximă, punând în mișcare mintea, speranțele spre o frumusețe
dorită, scopuri nobile: "Coroana literaturii este poezia. Poezia este finalul şi ţelul
literaturii. Ea reprezintă cea mai sublimă activitate a minţii umane;
constituie atingerea frumuseţii şi delicateţii…" William Somerset
Maugham (1874-1965).
Scrie, aparent, cu multă abilitate și ușor, dar în spatele fiecărui text
se află o dantelărie de idei. Unele vechi, altele mai noi, atentă la detalii și
simboluri, practicând un romantism evident, nedisimulat, volumul propune un
echilibru între inspirație, construcție literară, muncă și umor fin. Inspirată
din sonetele cavalerilor, ea își dedică și ne dedică, teme, idei, reflecții
asupra existenței, viața sub aripa artelor.
Există un acasă primitor, pierdut în noianul
vremurilor. Nu e nostalgie, este o ironie discretă, regret, blocaje și
refuzuri: „Aştepţi tăcut să te întorci acasă,/ Pe insula din tine, undeva…/
(Precum Ulise, cel ce se-agăţa/ În “pânza” lui Neptun, mai cazi în plasă.)/
Deguşti un şpriţ cu eul, o cafea,/Î(ţ)i îndulceşti în treacăt o grimasă;/
Descătuşat de ultima angoasă,/ Î(ţ)i retrimiţi în fugă o bezea. /Adesea cheia
se blochează-n broască,/ Iar tu rămâi afară ca un prost;” (Aștepți tăcut să te întorci acasă, p. 7).
Timpurile
ard viața, relația dintre ea și el devine rece, cuvintele, puține, descriu
anotimpul absențelor, căderea măștilor. Enumerarea pune în lumină o stare
apăsătoare, o lume în căderi subtile și definitive: „Fâşii de égo. Pauză de
viaţă./ Izvor de critici. Vid de sentimente./ Poeme arse. Vorbe ca la piaţă./
Galop de ură. Nopţi indiferente./ Pasaj în cuplu. Dragoste pe aţă./ Pustiu de
flăcări. Iarnă finalmente…” (Cenușă,
p. 9).
Dragostea
are ritmurile ei, chiar zeițele sunt captive sub pânza de frig, realul nu mai
comunică prin mituri cu lumea de sus, clipe obosite: „Observ că Afrodita e
sedată/ (Captivă pe domeniul ei, o strig);/ Fâşiile de nopţi se fac covrig/
Şi-n lună se mai stinge o sonată./ Când lira plăsmuirii a tăcut,/ Realul îşi
susţine monologul;” (În vechiul turn al
dragostei e frig, p. 12). Imaginea vechiului turn pe care flutura steagul
iubirii este una a cavalerilor, a domeniilor în care dragostea era o valoare
prețuită, merita să lupți pentru o cauză presupus nobilă… Poetul, personaj al
narațiunii lirice, este și el activ. În lumea de astăzi, el exprimă revolta
împotriva indiferenței: „Poetul e-o revoltă necesară,/ Un vultur cu privire din
oţeluri,/ O scoică preistorică şi rară,/ O cursă-alambicată prin creneluri – / Seminţele
de vis n-au cum să piară;/ Prin sânge de cuvinte curg cerneluri” (Un gol murdar ne spânzură de oase, p.
16).
Contextul
s-a schimbat, pe stradă sunt crocodili, ei au schimbat rondul rinocerilor,
nimic nu e gratis, o ferocitate pune în mișcare burgul: „Pe străzi se plimbă
liber crocodili/ (Pierit-au câinii cu covrigi în coadă),/ N-ai zice c-au ieşit
să se repeadă/ La tot ce mişcă-n faţa lor, febrili./ Îmbracă haina de actori
umili,/ De parcă şi-ar zidi o baricadă –/ Căminul lor e « teatrul de estradă »,/
Acolo unde sunt bufoni agili” (Pe străzi
se plimbă liberi crocodili, p. 30).
Atentă la detalii,
poeta ne supune atenției titlurile pe care le fixează cu atenție, ele fac
legătura cu restul textelor, cu ideile și temele care susțin poeziile. Are
această capacitate de a defini mesajul, unul după stilul publicitare, menit să
atragă atenția și să susțină meditația. Este o stea a poeziei, perfuzii cu
amor, în lanul toamnei sunt abisuri, visurile au ritmuri infernale, tăcerile
ruginesc în oase, o povestea este în orice trup trecător, este mereu o căutare
a sinelui, una bântuită de poezie și legende vechi și noi.
Când atrage
natura în jocul liric, Camelia Ardelean este atentă la pădure, la mituri, la
copacii care își caută menirea în ea, la universul sub ramuri de simboluri și
refuz: „Pădurea se dezbracă de miturile sale,/ De câte ori toporul se-nfige-n
trupu-i plin;/ Căzuţi sub neputinţa durerii ce-i conţin,/ Copacii rup din beznă
cu ramurile goale”(Pădurea se dezbracă,
p. 39).
Singurătatea
vine cu ora exactă în lume, ceva atrage spre această stare, un eden provizoriu
vine din planete depărtate: „Singurătatea noastră-i purgatoriu,/ E-o temniţă cu
rol de cal troian;/ Ne scrie timpul un rechizitoriu,/ Suntem sorbiţi în hăul
subteran./ S-a desfi’nţat Edenul provizoriu;/ În aşteptări se stinge un Vulcan”
(Singurătăți transparente, p. 44).
Poezia aduce
o lumina necesară, este cheia pentru alte anotimpuri, arta are rolul ei, zeița
își ține sub aripi comorile, flori și fantezie compun noul tărâm: „Cu paşi
timizi, din zâmbetul celest,/ Coboară diafana poezie,/ Cu-alaiul ei de flori şi
fantezie,/ Tivită pe un colţ de palimpsest./ Setată pe suspin şi reverie,/ Din
pisc de nour face-un simplu gest – Coteşte-ndemânatică spre est/ Şi cade-n cupa
mea cu abulie” (Divina poezie,
p.45).
Existența
presupune și o realitate asumată, timpurile nu iartă, fiecare este sub apăsarea
lor, eul este pus la încercare: „Când existenţa ne încătuşează/ Ca o cămaşă
strâmtă sau prea largă,/ Esenţa-i prinsă într-o parafrază/ Ajunge ca egoul să
ni-l spargă;/ Păpuşi de lut cu râsu-n metastază/ Ne împietrim, dar anii ne
aleargă” (Nu-i viața toată o alegorie,
p.59).
Pentru
poezie se luptă, între viață și moarte ea ține echilibrul fragil, ceva se poate
frânge, ceva aduce viață: „Să fie poezia doar o luptă/ Acerbă între moarte şi
cuvânt,/ Efortul de-a ne scoate din mormânt,/ Pustiul când din luturi se
înfruptă?” (Să fie poezia doar o luptă,
p. 82).
Soluțiile
vin din arta, este o zonă în care poeta se simte bine, cu un scop care
transcende realitatea imediată, oferind plăcerea, după energiile zeiței
Euterpe… Este și un mod de a se proteja de rănile zilnice în panteonul vechilor
greci.
În prefață, Conf. dr. Virgil Borcan
nuanțează: „Remarcabil la Camelia Ardelean – și aici un rol preeminent îl vor
fi avut fără îndoială studiile filologice – este că a asimilat fără rest lecția
poeziei, croindu-și un drum al ei, original fără ostentație și complet lipsit
de manieră;” (Camelia Ardelean la antipozii minimalismului postmodern, p. 2).
Un volum prin care poeta, prin sonete
sincere, lucrate cu sufletul, vine în fața cititorului să susțină energiile
subtile ale literaturii în vremuri aflate sub cenzura indiferențelor și
facilului.
Constantin Stancu
*Text publicat în revista „Plumb”, nr. 4/2025
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu