(Octavian Doclin, Baletul
de noapte – poeme –
Timișoara: Editura Gordian, 2015)
Octavian Doclin, discret şi adevărat, ne atrage în
jocul său, în capcanele sale lirice prin cartea Baletul de noapte – poeme - (Timişoara: Editura Gordian, 2015).
Este un volum al unui poet ajuns la maturitate, exprimând tainele vieţii,
atracţiile ei şi tristeţile inerente. Secretele vieţii sub picioarele celui
care umblă prin domeniul său cucerit prin poeme. Sunt prezentate etapele unei
vieți în lupta cu imponderabilul.
Cartea este un adevărat studiu despre viaţă, artă,
destin, Dumnezeu cel din faptele noastre cele de zi şi cele de noapte.
Structura cărţii demonstrează că poezia este şi ştiinţă exactă, sprijinită pe
doi piloni: Viaţa şi Moartea.
Reţinem acest studiu despre eternitatea poeziei: I. Baletul de noapte; II ...şi alte jocuri; III.
Vise. Viziuni. Halucinaţii; IV. Sâmburi; V. Polonjarea; VI.
Recuperări-recuperare. Revizitări-revizitare. Titlurile sunt definitorii
pentru dinamismul creației. De menţionat şi datele despre poet, opera densă,
referinţele critice, motto-ul, textul semnat de Marcel Pop-Corniş despre poezia
lui Octavian Doclin (Explorând misterele nopţii poetice...) şi mărturisirea de la începutul volumului:
„Volumul Sânge de vişin. Poeme
(Editura Marineasa, 2014) a închis un cerc de 27 de vârste (cf. Adrian Dinu
Racheru, Cercul Doclinian, eseu, Marineasa, 2015). Cu acest volum, ajuns la
borna km 65, doresc să re-fac un altfel de cerc, care să înscrie în interiorul
lui noul drum, după ce mă odihnesc puţin pe piatra Eben-Ezer”.
Fulgeră tema tristă şi optimistă: Necesitatea
baletului de noapte, activitatea poetului sub imperiul lunii, aducând lumini
pentru alte jocuri. Tabloul se completează atent cu levitaţia, desenul secret,
timpul crud, pomii, visele, profetul, sacerdotul, frica, poemul minim care pune
presiune pe balerin, testamentul scribului, poemul/poema, revelaţia, kilometrul
63, haina cerşetorului şi ieşirea din scenă: Superluna câinii mei şi imperiul alb.
Sub presiunea trecerii timpului lucrurile devin mai
dense, poetul vede altfel lumea, dialoghează altfel cu lumea, redă lumii alte
frumuseţi, alte jocuri. Responsabilitatea artistului este maximă, cuvintele îl
obligă la vigoarea baletului, efortul merită. Cartea aceasta desparte epocile, poemele vor fi altfel,
poetul este deja altfel. Sunt repere stricte, sub controlul lui Dumnezeu,
inevitabil, implacabil, baletul este ştiinţa de a învinge moartea. Sub luminile
scenei...
Şi a început să scrie toate acestea
dar cîte vor mai fi rămas
la început cu mînie
când mâna lui era tot mai verde
şi cu mâhnire acum la sfârşit
când mâna i se usucă
precum o iască (Din
„Testamentul Scribului”, p. 71).
Poetul ne atrage atenţia, ne spune cu delicateţe şi
tărie: poetul poate fi doar o păpădie bătută de vânt, sângele lui îşi schimbă
culoarea şi haina pentru noul trup, are o nouă memorie, are un somn fără vise
pe piatra Eben-Ezer (Dumnezeu a fost cu
noi până aici – Scriptura). În jocul acesta un fluture-ngheţat cade din
cer, bate clopotul ascuns, alţi îngeri te vor însoţi, subterana ca un
metalimbaj cu realitatea imediată în viaţa poetului, sunt lumini, sunt voci,
sunt revelaţii venite în locuri exacte. Profetul este acolo. La fel sacerdotul.
Scribul îşi construieşte domeniul, limitele, află tainele. Se rememorează
faptele trecute, trupurile vechi şi noi, se refac poeme pierdute, parcă le-ar
salva de la moarte. Există un joc între stăpân şi servitor, e jocul dintre
Dumnezeu şi artist, cel care mărturiseşte despre toate.
Scribul
către stăpân: cât timp îţi ia
scrierea unui cuvânt?
Răspuns: o zi.
Scribul
către stăpân: ce înseamnă un cuvânt?
Răspuns: o mie de zile.
Scribul
către stăpân: Cât valorează pentru
tine o mie de cuvinte?
Răspuns: câteva litere.
Scribul
către stăpân: dă-mi şi mie o literă.
Răspuns: aşteaptă o zi (Dialog,
p.48).
Acest dialog pune în lumină cunoscute versete din
Biblie (2 Petru 3: 8; Ps. 90: 4), poetul asumându-şi viziunea creştină asupra
existenţei, marile teme ale umanităţii, stările adevărului ultim şi implacabil.
Dumnezeu este stăpânul timpului, timpul din poeme are alte dimensiuni. Inspiraţia
lui Octavian Doclin este mereu modelată de aceste viziuni, ele dau tărie cărţii
şi umilinţă artistului care se vede fericit a dansa baletul de noapte ca pe un
ritual fără ritual, fără efort, fără plângere, pe parchet nu se vede desenul
secret... Se devoalează condiţia scribului în vremuri complicate, Octavian
Doclin are o reală răbdare de a ne explica puterea artei de a schimba oamenii,
începând cu artistul aflat la dispoziţia stăpânului...
Sub presiunea repetării, viaţa se mişcă între repere
exacte: naştere, moarte, toiagul care conduce, nuiaua care avertizează, sabia
care aplică pedeapsa, uleiul care marchează stările, vinul care releagă toate
într-o altă viziune, unii prinşi (încătuşaţi) în vise (Continua repetare, p.90). Ciclul vieţii, semnul providenţei divine.
Poemul Superluna
câinii mei şi imperiul alb este un poem al existenţei pure. Sunt evenimente
unice în viaţa omului, unul dintre acestea: Când luna se apropie periculos de
aproape de pământ. Luna este mult mai mare, o lumină alburie şi lăptoasă în
jurul ei, omul stă gol în faţa miracolului. Omul gol în faţa istoriei.
Tensiunea este maximă, ceva scapă omului, e mereu transparent în jur, s-ar
putea nota acest eveniment care este eveniment sigiliu în memoria omului. Cei
dragi sunt acolo, poate va mai fi un eveniment la fel în anul următor, ceva
scapă omului, eternitatea poate fi prinsă într-o noapte cu lună plină, condiţia
baletului de noapte... Un poem exemplar, în opoziţie cu poemul minim
caracteristic lui Octavian Doclin. Economia textului are efecte neprevăzute,
mesajul este maxim.
Semnificaţiile acestui volum sunt multiple, cititorul
va avea multe de aflat, de cunoscut, de acceptat baletul de noapte. Direcţiile
sunt pe liniile de forţă ale unui poet ancorat într-un joc fără ieşire, ar
putea abandona rigoarea lui, efectele vor fi neprevăzute. Presiunea fricii, a
morţii, a jocului în sine aduc poezia mai aproape de pământ, de cititor. Sunt
elemente de folclor, de cântece foarte vechi, de vibraţii speciale, poetul le
asimilează în poezia sa, somnul său este fără vise la piatra Eben-Ezer.
După ce porni în sunetul unui instrument străvechi,
balerinul străbătu istoria cu fiecare anotimp, într-un lanţ special, apoi: „la
sfârşit/ pe faţa lui spălată/ de lacrimi de sânge/ se puteau citi cuvinte/ nici
pînă azi înţelese” (7.porni, p. 33).
Alexandru Ruja notează despre Octavian Doclin: „Dacă
proza impune o anume rigoare şi constrângere, poezia reprezintă libertatea
totală, creaţia fără frontiere. Poetul Octavian Doclin a înţeles de mult acest
lucru, iar poezia sa este expresia unei asemenea libertăţi şi a unei
manifestări imprevizibile” (ultima copertă a cărţii).
Un volum important pentru literatura română, vine de
la un poet aşezat, aflat în limita a două imperii, de acum surprizele sunt
posibile, jocurile sunt mereu sub luna dominatoare şi captivă din poeme.
„Viaţa Poetului/
tot aşa/ cum privirea laterală/ a porumbelului (16. Poem minim, p. 69).
Constantin
Stancu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu