joi, 11 august 2016

Remus Valeriu Giorgioni, Cei șapte... Stacomanii



Realitatea, drog perfect la nivelul betonierei…

(Remus Valeriu Giorgioni, Cei şapte morţi uriaşi, roman, 335 pagini, - Ediţia a II-a revăzută şi adăugită,  Cluj-Napoca: Editura Eikon, 2014)

Cu răbdare, cu mult realism, Giorgioni descrie viaţa departe de casă, de familie, de mediul în care a trăit până la un moment dat. Evenimentele se derulează în perioada mai liberă, din anii de după aglomeraţia din decembrie 1989 din România.
Dintre stele, autorul coboară la nivelul betonierei, este marea trecere, priveşte societatea americană în toate dimensiunile ei, oameni, obiceiuri, tradiţii.
Autorul se încumetă să descrie viaţa unor stacomani, cum îi denumeşte pe românii plecaţi după revoluţie să muncească în America. Schimbarea numelui stabileşte noua identitate. Schimbările globale îi determină să migreze într-o altă patrie, patria celor mai bune soluţii. De la vis la realitate se întâmplă multe lucruri care îi marchează pe români. Fapte din carte au fost trăite cu durere de autor şi de personajele sale. Naraţiunea se încheagă din fapte disparate care formează, în final, aventura dincolo de apele mari. Denumirea de stacomani vine de la numele firmei care i-a angajat în America, Compania Romanian Stucco.
Remus Valeriu Giorgioni plonjează în realitatea crudă cu bucurie. Viaţa este cu adevărat un dar, merită trăită, suferinţa îi dă perspectivă. În romanul Cei şapte morţi uriaşi el ne prezintă aventurarea în marele vis, secretele unei societăţi dorite în care se petrec minuni, drame, faptele moderne ale unor români în căutarea fericirii. America pare destinaţia corectă, iluzia se preface în curaj.
Naraţiunea debutează cu dorinţa de neoprit de a „merge” în America pentru a câştiga banii necesari pentru traiul unei familii obişnuite. Totul e ca o trecere dintr-o lumea în altă lume, pasarela are secretele ei. În noua patrie se intră pe o poartă de aur, apoi dimineaţa, brutal, începe aventura. E o muncă brutală, în domeniul construcţiilor, trupul suferă, mintea este afectată, reacţiile oamenilor au ceva straniu. Realitatea este un drog perfect. Munca fizică, formarea noilor deprinderi zguduie fiinţa omului. În America totul se petrece rapid, la scară mare, locul de muncă este între şapte turnuri copleşitoare, sunt cei şapte morţi uriaşi. Începutul este greu, oamenii par să nu aibă amintiri, viaţa de zi cu zi le rescrie identitatea, viitorul s-a topit, limbajul se schimbă, replicile sunt altele, amintirile au greutatea aurului curat. Giorgioni, plecat din România (Banat), caută să fixeze reperele noii lumi. Ziua a fost epuizantă, noaptea au fost vizitatori nedoriţi: prin „hotel” mişună insecte în căutarea hranei, este o invazie de „şfavi”, o lume supra realistă. Scriitorul se străduieşte să reziste într-o lume rece, notează personaje, evenimente, experienţe, fapte cu adrenalină, trăieşte dorul în toată dimensiunea, tânjeşte după cultura română, după cărţile care pot marca mintea unui om. Noua civilizaţie intră în viaţa omului cu multă agresiune, vechile obişnuinţe devin amintiri. Treptat, autorul ne prezintă o lume mai puţin obişnuită, o lume a suferinţei. Munca pe şantier este dură.
Pe de altă parte, America îi oferă ocazia să descopere o altfel de cultură: lumea studiourilor de film, muzeul rachetelor care au împins lume spre stele, aventurile capsulei Orion în spaţiu, lucruri unice pentru orice locuitor al planetei.
Sunt prezentaţi eroii în acţiune: „Cu toţii trăim în tensiune şi stres: Mitică are hernie, Nelu Mare, căzând de pe schelă, lucrează cu două coaste rupte. Viktor şi-a destrămat familia, e plecat din ţară de doi ani şi jumătate. Dimineaţa pe maşină sunt cu toţii morocănoşi, Nick are mereu câte un acces de mahmureală furibundă, ca un urs deranjat de la hibernat... El vine la muncă după trei-patru ore de somn: toată noaptea vorbeşte acasă cu Marcela sau navighează pe Internet” (p. 127).
Măreţia şi căderea Americii sunt redate cu realism şi durere în capitolul „Din pensionarii Harmony”. Oameni care au fost în putere, se menţin în faza terminală a vieţii, la o vârstă înaintată şi delicată (80-90 ani), la limită, într-o stare de neputinţă. Giorgioni prezintă cititorului portretele în alb-negru ale unor personaje stranii, energia le-a părăsit, nu au viitor, sunt în acvariu. Oamenii sunt terorizaţi de boală, singurătate, obsesii, tabieturi, neputinţă. Pentru ei nu mai există soluţii, au fost cândva puternici, au marcat colectivitatea în care au trăit, au fost bogaţi, la final nu au nimic, nici măcar sinele.
„Abuzată sexual în copilărie, Viola a mai suferit şi o mare decepţie amoroasă în adolescenţă. Acum, la 86 de ani, se îngrijesc de ea trei nepoţi, în mod deosebit una din nepoate, care o vizitează săptămânal” (p. 239).
Giorgioni ne prezintă un spectacol admirabil în capitolul Muzeul Stucco – galeria cu tablouri de Stacomani. Sunt prezentaţi colegii de muncă, fiecare personaj are parte de o descriere specială, caracterele sunt bine schiţate, ele fac legătura dintre cele două lumi, România şi America. E o punte spirituală specială, dramele nu sunt doar poveste, sunt destin pe o boabă de piper. Galeria este dominată de personajul Rake, tipic pentru cei care lucrează la companie. E stacomanul standard, vârful civilizaţiei de helperi.
 „Ajunge Rake în America, prin Guatemala, stă câteva săptămâni în jail, de unde evadează împreună cu câţiva ex-iugoslavi. Străbate Mexicul în 18 ore cu autobuzul fără să-i aibă cineva treaba, dar la El Paso, trecând în state, dă nas în nas cu patrula poliţiei de frontieră şi se predă. Rake e tipul de timid agresiv, foarte vioi în deplasare, dar foarte cuminte acasă. (...) Pe şantier se ţinea numai de şotii: deşuruba balamalele uşilor proaspăt montate, ca primul om care le-ar deschide să pice în nas, băga drilul în găleata de material şi accelera la maximum...” (p.154).
Sunt şi alte personaje pitoreşti şi tragice: Nea Kostikă de Haţeg, Nea Puiu (Scriitorul), Nelul Mic de Oradea (John The Little), Marius Borşanu, Alexandru cel Mare Basarabeanu, Dorinel Fârţală „dă la Cimişoara”, etc. Acestor personaje în carne şi oase le este dedicat romanul, eroi care marchează vremurile. Faptele lor sunt soluţii pentru iluziile omului modern în căutarea unei patrii de vis.
<<Omul-stucco>>, stacomanul, e un simplu robot umanoid, o maşină de muncit, mâncat, dormit, defecat. Maşină de tocat timp şi de făcut bani. Iar în timp ce fabrici nimicul zi după zi, gândul oboseşte la un moment dat şi el: renunţă să mai ridice capul, ca înecatul care încearcă să iasă la suprafaţă şi cineva îl tot apasă la loc” (p. 125).
Deşi acţiunea cărţii se petrece în America, Giorgioni, un stacoman special, revine mereu cu amintiri despre România, sunt redate personaje, fapte, locuri, cărţi, reviste, istoria ţării.
Centrului Spaţial Kennedy, muzeul navelor spaţiale, îi corespunde Muzeul Locomotivelor cu Abur de la Reşiţa, paralela este bine temperată, istoria vitezei omului în spaţiu şi timp este potenţată cu multă pasiune. Primele locomotive cu abur au sugerat ideea de zbor, viteza lor de deplasare părea impresionantă pe la 1872, ele anticipau viitorul. Scriitorul notează: „Fără a fi greoaie ca primele locomotive (oricum, de câteva sute de ori mai grele), primele rachete cosmice în trepte păstrează ceva din principiul de zbor iniţial, care anima în secret acele <<rachete pe roţi>>” (p. 69).
Jurnalul lui Giorgioni ţine să fixeze o lume aparte. La Sacramento funcţionează Centrol Olimpic de Antrenament fondat în anul 1982 de Geza Poszar, acolo gimnastica românească are ambasadori extraordinari. Gimnastica a marcat istoria Americii şi datorită sportivilor români care au muncit peste ocean. Emilia Eberle, cunoscuta gimnastă a avut ceva de spus: „Aş pune Aradul pe roţi şi l-aş aduce aici în America”.
Remus Veleriu Giorgioni se străduieşte să pună cititorul în pielea unui personaj important al naraţiunii. Fraza curge firesc, cuvintele româneşti şi americane se împletesc, limbajul este unul special, nu blochează firul poveştii, personajele sunt vii. Vizibilul şi invizibilul formează scriptul unei epopei speciale, timpul este modelat după poveste, arta amăgeşte cititorul cu o realitate din irealitate, stresul cotidian este acoperit de aventura unor personaje care sar peste reguli, norme, convenienţe. Autorul a depus efortul să prindă mişcarea şi sufletul unei epoci, să dea viaţă. Grila de valori la care apelează  este una creştină. Personajele sunt frământate de scopul vieţii, sunt trimiteri evidente şi pertinente la Apocalipsa, la Împărăţia lui Dumnezeu, la Numele Tainic, la multe aspecte care ar putea lămuri enigmele care macină lumea modernă.
Luat de valul naraţiunii, scriitorul defineşte timpul: „Timpul e un perete de cărţi clădit pe marginea unei prăpastii – cărţi din care se pierde mereu câte o filă, filă volantă peste prăpastie... Iar o zi din calendar (orice zi de la Dumnezeu) este cartea lăsată de un cititor uituc pe-o bancă în parc – carte care se tot deschide şi se închide la o pagină anume în adierea vântului...”(p.258). Eroii cărţii au fost prizonieri în burta timpului, este un timp special - ACUM, apoi autorul descriere cu atenţie zborul de întoarcere acasă, la familie, evadează din poveste ca un erou.
Destinaţia finală a omului este Ierusalimul ceresc, un loc ideal, acolo suferinţa se va topi. „Împărăţia” este o rachetă în trei trepte: domeniul moral-spiritual nevăzut, Mileniul de Pace, Ierusalimul ceresc. Credinţa portă personajele în această aventură.
Numele lui Dumnezeu pare secretul care mişcă planurile în roman, un nume special: Dumnezeu-care-stă-lângă-mine-la-betonieră. De reflectat, de contemplat. Cititorul intră în secretele vieţii de stacoman.
Unii oameni au aripi, şopteşte cititorul la final…

Constantin Stancu