vineri, 16 septembrie 2016

Dumitru Hurubă: Mihai Sin, un mare scriitor (fragment)



MIHAI SIN
unul dintre marii scriitori români ai sfârşitului de secol XX

Despre MIHAI SIN, unul dintre marii prozatori ai ultimului sfert de secol XX, se vorbeşte tot mai puţin sau deloc, deşi plecarea sa dintre noi în eternitate e destul de proaspătă – 6 mai 2014. Însă este şi adevărat că, din mulţimea de iconoclaşti-reconsideratori (se poate citi chiar “detractori”) actuali, este foarte probabil ca mulţi să nu ştie mare lucru despre autorul care, în anii ’80, alcătuia un trio de forţă în proza românească postbelică împreună cu Marin Preda şi Augustin Buzura. Opera sa, publicată între anii 1973-1996, îi justifică un loc important în literatura română, după cum se poate observa din simpla enumerare a cărţilor publicate sau/și din multele comentarii de specialitate. Fără a intra în alte amănunte, dar e de crezut că locul său post-mortem ar fi în Academia Română, după activitatea pe care a desfășurat-o în cultura şi literatura naţională: prozator, publicist, fondator și redactor de revistă, director de editură, ataşat cultural la o ambasadă, romancier, membru al Uniunii Scriitorilor din România, profesor universitar-doctor, sunt, toate, probatoare ale unei personalități distincte și distinse.  
…Scriitorul, prozatorul, eseistul și  publicistul Mihai Sin, s-a născut la 5 noiembrie 1942, în Făgăraş, fiul lui Dănilă Sin, maistru mecanic şi al Eugeniei Sin, născută Bruda, casnică. Amintesc numele de familie al mamei sale, fiindcă scriitorul a semnat adesea şi cu pseudonimul Mihai Bruda.
…Abia împlinise vârsta de 15 ani când tatăl său a fost exclus din Partidul Comunist (1957), iar un an mai târziu, în 1958, a și  murit lăsând în urmă o familie compusă din mama viitorului scriitor, Eugenia, şi 4 copii fără posibilităţi de existenţă sigure. În această situaţie extrem de grea, apărută brusc în familie, Eugenia Sin a trebuit să se angajeze ca vânzătoare pentru a face faţă greutăţilor, materiale în primul rând. Astfel stând lucrurile, viitorul scriitor, aflat încă la studii, pentru a contribui la rezolvarea unor probleme ţinând de familie, s-a angajat, pe timpul vacanţelor de vară la  Combinatul Chimic din oraşul natal – Făgăraş – în calitate de muncitor necalificat având program de lucru inclusiv în schimbul de noapte.
Să ne oprim puţin aici pentru a nota că Mihai Sin a urmat cursurile gimnaziale şi liceale în Făgăraş, la liceul „Radu Negru” absolvindu-le în anul 1960.  Între anii 1960-1965, scriitorul a fost student la Facultatea de filologie a Universitatii Babes-Bolyai din Cluj, iar după absolvire, a funcţionat ca profesor de limba română la şcoala generală din localitatea Nazna, în apropiere de municipiul Târgu-Mures, continuând apoi, tot ca profesor, între anii 1967-1971, la Liceul „Bolyai Farkas” din același oraș.
Cum se întâmplă, mai ales în anii postdecembrişti, Mihai Sin nu a fost un scriitor precoce, ci, a dovedit-o prin publicarea întregii sale opere, unul care şi-a pregătit cu răbdare intrarea în literatură. În consecinţă, debutul său într-o revistă literară a avut loc la vârsta de 24 de ani, chiar şi atunci a făcut-o, în 1966, numai încurajat de D. R. Popescu, publicând o schiţă în prestigioasa revistă Steaua din Cluj-Napoca. După aceea, într-un firesc al lucrurilor, Sin a continuat să colaboreze la principalele reviste de cultură din acea vreme: Tribuna, România literară, Viața Românească, Transilvania, Luceafărul ş. a.
…După etapa profesor la Liceul „Bolyai Farkas”, în existenţa lui Mihai Sin a avut loc un eveniment – poate unul dintre cele mai importante, şi care îi va marca viaţa pentru totdeauna: începând cu anul 1971, devine redactor, apoi secretar de redacţie al revistei Vatra, numărându-se printre membrii fondatori ai noii serii alături de Romulus Guga, Dan Culcer şi Atanasie Popa. „Era un om al revistei „Vatra” – aşa cum arăta ea pe vremea lui Romulus Guga, Dan Culcer, Mihai Sin, Cornel Moraru, Anton Cosma – revistă de curaj şi de iniţiative publicistice excepţionale, de solidarizări cu cei mari ai scrisului. Era format acolo.” (Cornel Ungureanu, în România literară nr. 22 din 2014). Va consemna sau nu în cronografia sa, istoria literară va trebui să ţină seama de adevărul aproape neverosimil că, în condiţiile politico-ideologice din acea vreme, la Tg.-Mureş – nu în altă parte! – a apărut seria nouă a uneia dintre cele mai importante reviste de cultură de la noi, de fapt, cea mai importantă publicaţie de gen din provincie şi, adesea, chiar din toată revuistica românească de după cel de-al doilea război mondial. Din acest punct de vedere, revista Vatra s-a dovedit a fi, în scurtă vreme, una dintre cele mai puternice reprezentante a noului val de publicaţii de cultură permise de partidul comunist ceauşist: Argeş, Familia, Ateneu, Tomis, Transilvania, Astra, Ramuri… Meritul grupului Guga-Culcer-Sin-Popa, a fost cu atât mai mare cu cât că noua serie a revistei îşi reîncepuse apariţia, simbolic, tocmai la… Tg.-Mureş. Ştiu de la regretatul Mihai Sin că fiecare număr trebuia văzut, adesea revăzut de pretinşii competenţi, dar activişti de partid!, de propaganda de partid, de cenzura care hotăra totul. Încerc să-mi imaginez cât de greu o fi fost, dar Vatra a rezistat, eroic, aş zice, fiind, cel puţin sub conducerea altui mare scriitor şi regretat, Romulus Guga, până la moartea sa nedrept de timpurie, la numai 44 de ani. (R. Guga: 02.06.1939-17.10.1983). Şi cine ar putea, sau ar avea dreptul, să nu recunoască un adevăr indubitabil şi anume, că revista Vatra nu a făcut niciodată rabat de la valoare, doar abia-abia când i s-au impus de către propaganda de partid anumite materiale semnate de anumiţi autori… Ani de zile cei patru temerari, Guga, Culcer, Sin, Popa, au avut grijă ca în paginile revistei să apară doar creaţii de valoare, să lanseze pe piaţa literaturii nume care, în majoritatea lor, şi-au dovedit prin timp însemnătatea, individualitatea şi un loc de prestigiu în literatură. Este de la sine înţeles că redactorii, erau deplin conştienţi că îşi asumaseră o mare responsabilitate, iar orice pas greşit putea să-i coste cel puțin suspendarea publicaţiei. Nu e cazul să dau nume, dar doritorii pot să afle urmărind arhiva publicaţiei… Datorită şi acestui fapt, în scurtă vreme după fondarea Vetrei, o mare parte dintre colaboratori au contribuit la construcţia unui edificiu valoric lipsit de echivoc aducând o contribuţie importantă la creşterea prestigiului şi menţinerii verticalităţii coloanei sale vertebrale, fapt care i-a creat revistei o prestanţă indiscutabilă în epocă: Anton Cosma, Cornel Moraru, Gavril Şedran, Ştefan Borbely, Nicolae Băciuţ, Ioan Radin, Anton Cosma, Cornel Moraru, Grigore Ploeşteanu, Ioan Muşlea, Gheorghe Perian ş. a. Dar este evident că, toate materialele care-au văzut lumina tiparului în paginile Vetrei de-a lungul anilor, au fost atent „cenzurate”…
În 1990, Mihai Sin părăseşte redacţia, iar până în septembrie 1991 va funcţiona ca director al Editurii Albatros, apoi, până în martie 1992, ca director de publicaţii la Fundaţia Culturală Română, după care devine atașat cultural la Ambasada României în Israel (aprilie-decembrie 1992). Mihai Sin a fost membru al Uniunii Scriitorilor din România din 1974, al P.E.N. Club, secția română. Din anul 1994 va fi cadru didactic asociat la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu şi cadru didactic la Universitatea de Arte din Târgu-Mureş, unde, începând cu anul 2004 până la pensionare, va funcţiona ca profesor universitar şi şef de catedră al Secţiei Române a Universității târgmureșene.
Ajuns aici cu acest succint comentariu, consider oportun să-mi exprim cel puţin nedumerirea în legătură cu un aspect din viaţa lui Mihai Sin: după marea schimbare socio-politică şi ideologică(?) din ’89, singurul rămas din vechea gardă vetristă, după părerea mea ar fi trebuit să ocupe automat funcţia de conducător al revistei – director sau redactor-şef. Mihai Sin merita! Din nefericire, iar aceasta, ştiu sigur, a fost o lovitură grea pentru sufletul său, fiind perioada marilor epurări – unele nu tocmai sau cât de cât motivate, Sin a fost găsit, probabil, în postura de… nomenclaturist. Dar cum în 1990 şi în continuare, nu se mai mira nimeni de o atare situaţie, nedreptatea a fost trecută cu vederea de către autorităţile de-atunci…
    Doctoratul îl susţine în anul 2003.
    Spuneam ceva mai înainte că, despre Mihai Sin, unul dintre marii prozatori ai ultimului sfert de secol XX, se vorbeşte tot mai puţin sau deloc, deşi plecarea sa dintre noi e destul de proaspătă. Sau, poate, de-aceea? Însă este şi adevărat că, din mulţimea de iconoclaşti-reconsideratori actuali, este foarte probabil ca mulţi să nu ştie mare lucru despre autorul care, în anii ’80, alcătuia un trio de forţă în proza românească postbelică împreună cu Marin Preda şi Augustin Buzura. Opera sa, publicată între anii 1973-1996, nu doar îi justifică, ci îi şi asigură un loc important în literatura română, după cum se poate observa, cu obiectivitate, din simpla enumerare a cărţilor pe care le-a publicat: Aşteptând în linişte (povestiri), Editura Dacia, 1973; Viaţa la o margine de şosea (roman), Editura Cartea românească, 1975; Bate şi ţi se va deschide (roman), Editura Cartea românească, 1978, Premiul Uniunii Scriitorilor, roman reeditat la Editura Dacia XXI, 2010; Terasa (povestiri), Editura Eminescu, 1979;  Ierarhii, Editura Eminescu, 1981; Cestiuni secundare, chestiuni principale (publicistică), Editura Eminescu, 1983); Schimbarea la faţă (roman, 1985), roman premiat de Uniunea Scriitorilor, dar, în urma unui articol nesemnat, din ziarul Scânteia, extrem de dur apropo de conţinutul cărţii, premiul nu va fi validat de secţia de presă a CC al PCR şi de Consiliul Culturii şi Educaţiei Socialiste (iată două dovezi incontestabile ale amestecului cenzurii şi propagandei de partid în treburile literaturii!); Rame și destin (povestiri şi nuvele), Editura Cartea Românească, 1989; Quo Vadis, Domine? (roman), Editura Nemira, vol. I, 1993, vol. II, 1996, reeditat: 2007; Quo Vadis, Domine?, este unul dintre foarte puţinele romane postdecembriste în a cărei construcţie se regăseşte întreaga scenă politico-economică, administrativă şi social-politicianistă a societăţii româneşti în toată măreţia unei ideologii comuniste din perioada fostul sistem dictatorial-ceauşist. În acest sens, este de reţinut faptul că, în 1993, publicarea primului volum al romanului,  a declanşat reacţii dintre cele mai neaşteptate, unele chiar sub atacuri furibunde cărora li s-a ascuns agresivitatea sub simpaticul şi inocentul generic  polemici, în realitate înţelegându-se limpede că era vorba despre reacţiile unor personaje din, sau legate ombilical de mentalitatea traversată cu… bine peste Revoluţia din 89’. După care: Reşedinţa, 1996; Marea Miză, teme și obsesii ale romancierului român contemporan, 2003, Editura Nemira, 2008 (reeditare); Ispita izbăvirii (roman).
Pentru creația sa literară, Mihai Sin a obținut câteva importante premii literare, astfel: Premiul Uniunii Scriitorilor pentru romanul Bate și ți se va deschide (1978); Premiul Uniunii Scriitorilor pentru romanul Schimbarea la față (1985); Premiul pentru proză al revistei „Flacăra” (1990) ș. a.







Sursa textului: Dumitru Hurubă 
Foto: C S