sâmbătă, 9 iunie 2018

Literatura ca salt în cartea viitorului. O scurtă analiză - „Megatendințele își vor face efectele în societatea românească, vor readuce literatura la punctul de tensiune în care lucrurile se vor limpezi”


Literatura de azi...

(Fragment din cartea De vorbă cu scriitori de azi - Maria-Daniela Pănăzan și Monica Grosu


Întrebarea: 
Cum s-ar defini, in opinia Dmv., literatura de azi și relația ei cu publicul cititor?


Răspuns - Constantin Stancu 




Sunt mai multe planuri.

Sunt pasionați de literatură și depun eforturi pentru a se manifesta în spațiul public și au merite evidente. Daniel Corbu la Iași, Geo Galetaru la Timișoara (Dudeștii Noi), Nicolae Băciuț la Târgu Mureș, Petre Rău la Galați etc.

Un alt plan este cel al revistelor USR, un sistem compact, care ține la nivelul academic al scrierilor, ermetic și sustenabil prin nume. Uneori se depărtează de viața reală, planând într-o lume iluzorie, artificial construită. Este suspect pentru că nu apreciază suferința

Există un plan al grupurilor organizate pe lângă o editură, revistă, a unei persoane. Editurile pentru a rezista, în ciuda numărului mic de cititori, apelează la marketingul literar și pun în circuit oameni cu bani, dintr-o clasă socială specială, a celor cu studii, cu posturi și poziții, din companii solide. Clasa socială apărută după anul 1989. Din aceasta fac parte oameni fără complexe, descurcăreți, abili, cu talentul la purtător, ei sunt capabili să aplice în zona literaturii metode de management al afacerilor. Ei pot constitui „șocul viitorului”, ca să mă exprim mai tranșant. Totodată, ei pot să-și susțină material cărțile, editurile fac vânzări, pot să participe la diferite manifestări etc. Valoarea literară este dată de interesul material. Acele edituri pot să plătească și criticii literari care se implică în modul acesta. De marketing literar avem nevoie cu toți… 

Un alt plan este cel al elitei, precum revista virtuală „Literatura de azi”, cu abonament, cu circuit închis. E ca la restaurantele de lux în care se face abonament pentru a servi un păstrăv tăvălit în mălai, servit cu stil și eleganță. E un stil interesant și atrage… Sunt interesat de fenomen și-l urmăresc.

Este un plan al lupilor singuratici care se zbat, trăiesc literatura, viața. Se împrumută la CAR pentru a-și publica romanele sau volumele de poezii. Exemplul este Dumitru Hurubă, umorist de talie și cu voce. Din cauza textelor sale pline de haz „Rezervația cu zăpăciți în tranziție”, a fost cenzurat la revista „România literară” pentru motive financiare, cei care asigurau banii pentru revistă erau cei tandru criticați și atunci s-a renunțat elegant la umoristul Hurubă. Era o rubrică permanentă a revistei. Cenzura a murit, trăiască cenzura!  
Exemplele pot continua.

Megatendințele își vor face efectele în societatea românească, vor readuce literatura la punctul de tensiune în care lucrurile se vor limpezi. Am explicat acest fenomen în romanul Vadul ars (Editura Refet, 2016), un roman al perioadei de tranziție. Megatendințele au schimbat guverne, au căzut companii mari, precum băncile celebre din USA, au schimbat planurile…

Există și edituri digitale unde o carte poate apărea în mai multe locuri din lume, simultan… Regret că nu are cine să-mi traducă romanele în limba engleză, aș avea o expunere mult mai mare… La fel și cărțile scriitorilor români.

De reținut momentul Eugen Ovidiu Chirovici, un autor interesant, Cartea oglinzilor a părut simultan în mai multe țări, totul gestionat de edituri mastodont, a apărut în 38 de țări simultan, a rupt gura târgului din anul 2015. E și mason, se pare…

Alt fenomen este cel al scriitorului Adrian Botez care a fost propus pentru Premiul Nobel pentru Literatură pe anul 2017 de asociația Academia Dacoromână, urmează să vedem efectele…

Revine sarcina istoriei literare să analizeze un fenomen așa de complex, e nevoie de specialiști buni, care să aibă cunoștințe din diferite științe, nu mai merge doar cu simpla prezentare, cu analize la nivel literar. Temele abordate depășesc nivelul mediu cu mult, bogăția lumii literare este evidentă. Consider că și din punct de vedere sociologic ar trebui analizat fenomenul literar actual. 
Este un tzunami greu de gestionat.