joi, 15 septembrie 2016

Raul Constantinescu: „e o minune perpetuă cadavrul viu, trăgându-şi singur clopotele...” (Neantia)



Fiara se oficiază pe sine

(Raul Constantinescu, Neantia, poeme,Timișoara: Editura Signata, 2012)



Anul 2002 a început pentru poetul Raul Constantinescu cu încă un volum de poeme, cu ieşirea din Neantia şi intrare in lumea plină de speranţă a obiectelor, a spriţogaşuculierilor, a căutărilor si regăsirilor. Spre deosebire de volumul anterior, care si-a propus o „aventurare în marele refuz”, acest volum intitulat Neantia, ne descoperă o altă dimensiune a poetului, la care Editura  SIGNATA, Timişoara , consilier editorial: Ioan I. Iancu (regretat, plecat în uniunea din cer), a răspuns cu interes, dincolo de zidurile inerente ale momentului, când scoaterea la lumină a unui volum de versuri, dincolo de amabilităţi, de orgolii şi de falsă mândrie intelectualistă, reprezintă cu adevărat o aventură în marele refuz într-o societate în căutarea culturii reale.
Volumul de poeme este un efort de lungă durată al poetului, atent la sine, atent la lume, atent la fenomenul artistic, atent la mainimicul care ne înconjoară.
Atât mai rămâne din viaţa omului, un strop de semn, un număr imaginar, după ce ai trecut de oglinzile necesare, la care te supune viaţa... Căderea prin tine este o experienţă dureroasă, o experienţă care îţi va descoperi o urmă subţire de fum, adică fiinţa ta.
...În această cădere poetul nu rezistă tentaţiei de intelectual bine temperat de a se pune pe aceeași treaptă cu Dumnezeu, până la urmă o eroare pe care o redescoperă treptat prin chiar poezia sa, o evadare din marele refuz... O experiență.
Cu Dumnezeu umăr la umăr, poem care ne descoperă ambiţia artistului de a se regăsi într-o creaţie proprie. Este experienţa dulce aparentă de a lupta alături cu Dumnezeu, înconjurat de un zid de cuvinte aprinse, e o tentaţie, e o ispită care duce spre eroare, pentru că armonia aparţine celui de sus, iar omului, căderea ...
Atunci când poetul adoptă o stare smerită, de acomodare în creaţie în adevăratul sens al omului căzut, atins de lume, de sine, de vrăjmaş, poemul capătă nuanţe de diamant, depăşește starea normală de circulaţie pe dreapta şi circulă liber prin Neantia cea de toate zilele.
Astfel poemul Capul meu pe tavă este un poem de rezistenţă, care ne redă puterea care rezultă din căderea artistului în faţa lumii: „Capul meu palid pe tavă în sânge/ va fi un martor ciudat/ al puterii voastre oarbe / .... / de pe tavă pe toţi îi întreb: ´în orbenia voastră/ oficială, / cât vă mai amăgiţi că mai puteţi fi?”. Durerea în faţa nonvalorii, în faţa neantului pur dă fiori poetului, dă şi cititorului, e fiorul în faţa adevărului de toate zilele, dincolo de adevărul nostru de sărbătoare.... Căpățâna poetului pe tavă este altceva, un altul, parte din altceva, parte din ceva mult mai dureros, din ceva mult mai de argint...
Când poetul adoptă o poziţie tranşantă în faţa poemului, când atacă sentimentul cu fraze scurte şi cu bucuria de a se lăsa stăpânit de taina poeziei, semnele şi sensurile capătă o reală valoare. Poemul Realovisul, încercare de a împlini în viaţa de fiecare zi un vis, descrie, în maniera lui Salvador Dali, mişcarea dintr-o secundă în plin secol XX sau XXI, secolul bunelor maniere printre obiectele timpospaţiului,  „splendide în unicitatea lor”, „de neimitat în bietele noastre cinci simţuri.... acele obiecte care ne tolerează în arealul lor...
Există şi poeme care pun în lumină, sau în întuneric, sau poate în mov, pe cei care ne invadează zilnic cu jocul lor, pe cei care doboară valorile timpului acesta, adică pe „egolatroşpilii, , pe „duclinea XXI, pe „vânătul pokemon , pe „mimnul nonvorba”, „lepra”“, pe „păreronimicii, pe „şpriţogasculierii”, pe cei care sunt din lumea fiarei, ...„fiara se oficiază pe sine îi place la nebunie / e o minune perpetuă cadavrul viu/ trăgându-şi singur clopotele...”.
Uneori poetul se lasă sedus, cu zgârcenie de Frumuseţea femei, căreia îi dedică un poem, cu tandreţe, cu duioşie şi bucuria de a descoperi un lotus deschis, un lujer de crin, lumină pelin, cu trupul arzând...  Poem rătăcit printre eoni, dar dă o pată de culoare şi de sânge între cuvintele poeziilor... Este accentul care dă sens magmei poemelor şi zicerilor despre lume în care pluteşte cel cu gândul aurit…
Sunt în volum unele poeme care renunţă la starea de poem şi redescoperă starea de mineral a veacului, poeme fruste, ca un articol de ziar, cu fraza lungă, pierdută în tainele zilei, poetul ne avertizează împotriva invaziei nimicului, e un instinct de apărare în faţa violenţei cotidiene, ca în poemul Incursiune în cotidian.
Volumul este structurat pe mai multe nivele: Neantia, Torsiunea obiectelor, Inconia, Fereastra opacă, iar titlurile sunt semnificative în ce priveşte mesajul, de la definiţia crudă a realităţii la esenţa poeziei ca stare de abordare directă în neantia... Un tablou social pictat prin cuvinte compuse, prin cuvinte crude și carnivore.  
Redescoperim cu volumul Neantia  aventurile scribului în căutarea următorului univers, unde corpul artistului se prăvălește, cu recunoaşterea blândă, de om în timpul vieții sale, a faptului că „partea nemuritoare/ nu-mi aparţine nicicând... , dar murind înviind fără-ncetare” (Corpul victimă).
Coborârea la prima, urmează Neantia, peronul pe partea inimii ..., după colţ, vorba lui Raul Constantinescu, poetul cu sufletul spre paradis.
Papirusul e doar o pulbere fină..., iar „poetul un număr imaginar”



Constantin Stancu

Toto: Raul Constantinescu recitând, Hațeg, ziua poeziei, 2013