marți, 11 octombrie 2016

Dumitru Hurubă: Mihai Sin, un mare scriitor român (fragment, continuarea pe acest blog)





Mihai Sin
Nu lectura, ci relectura, la nivelul anului 2016, celor două volume, constituie o experienţă extrem de interesantă care-l individualizează într-un fel de crescendo pe autorul lor. Exprimarea directă din Marea miză se suprapune perfect cu… cititul printre rânduri din Cestiuni… ,fapt care atestă (permanent, aş zice), preocuparea lui Mihai Sin nu numai de a se crea literatură, ci ea să se integreze viguros într-o tradiţie deja componentă importantă a patrimoniului cultural naţional. „…pe măsură ce au trecut anii, subliniază el, după căderea comunismului, o bună parte a literaturii «subversive» nu ne mai pare atât de subversivă, iar în privinţa celei «dizidente», autori şi opere pot fi şi mai drastic puşi sub semnul întrebării, dacă nu al contestării.” (Marea miză, p. 101). Cam din tot ce a creat după ’89, rezultă cu pregnanţă acest deziderat, iar atât Quo vadis, Domine?, Marea miză cât şi Ispita izbăvirii, se circumscriu fără probleme în acest context al valorilor exemplar-perene. Între altele, această pretenţie să fi fost unul dintre motivele pentru care Sin a fost destul de clar „exclus” dintre scriitorii noştri importanţi de o parte anume a criticii şi chiar istoriei literare? Posibil, foarte posibil, dacă mai adăugăm şi motivaţia invocată destul de direct a lui Alex. Ştefănescu în revista Convorbiri literare: „În mod surprinzător, după 1989, publică un roman, Quo vadis, Domine?, care încearcă să acrediteze ideea că Securitatea a contribuit la salvarea identităţii culturale a românilor în timpul comunismului şi că a pregătit, într-un mod inteligent şi responsabil, instaurarea democraţiei în România în perioada postcomunistă.” Personal mi se pare afirmaţia „încearcă să acrediteze ideea că Securitatea a contribuit la salvarea identităţii culturale a românilor în timpul comunismului” nu o acuzaţie, ci o infamie vizavi nu numai de opera, ci şi de omul Mihai Sin. Însă criticul A. Ş. nu se opreşte, ci transformă acuzaţia în diatribă scriind în acelaşi text din Convorbiri literare: „Timp de cîteva luni după apariţie, despre surprinzătoarea carte a lui Mihai Sin nu s-a scris şi nu s-a spus nimic, nicăieri. Abia în seara zilei de 11 martie 1994, în cadrul emisiunii Simpozion de la televiziunea publică, a avut loc o primă discuţie, la care au participat nu critici literari, ci Mihai Sin, Gabriela Adamesteanu (prozatoare din aceeaşi generaţie cu Mihai Sin), Sanda Visan, realizatoare a emisiunii şi... Nicolae Ulieriu, purtătorul de cuvînt al Serviciului Român de Informaţii (instituţie care îi preluase pe mulţi dintre foştii lucrători ai Securităţii)” Nu este suficient de clar că, „dintre foştii” face parte şi Mihai Sin? De ce această înverşunare denigratoare – greu de spus. Paradoxul? Apropo de romanul Schimbarea la faţă, autorul a fost învinuit de pactizare cu duşmanii socialismului, iar articolul-calomnie din Scînteia subliniază acest lucru fără vreun dubiu! Problema e, însă, alta: în una dintre discuţiile mele cu Mihai Sin, acesta mi-a reiterat că articolul calomnios din organul partidului comunist ar fi fost scris de… acelaşi Alex. Ştefănescu. Nu ştiu, iar lămurirea acestei grave chestiuni, care scoate din circuitul normal al literaturii române din ultima jumătate de secol pe unul dintre cei mai importanţi scriitori români, nu ţine de competenţa mea. Din păcate. În orice caz, ştiu sigur, din sursă directă că, datorită acestui fapt, Sin, în ultimii ani de viaţă a suportat greaua situaţie trăind o mare dramă a izolării absolut nedreaptă, iar aici includ şi faptul că, rămas „ultimul mohican” dintre fondatorii noii serii a revistei Vatra, în 1990 a fost înlăturat din redacţie (afirmaţia lui) pe motivul neverosimil că ar fi făcut parte din… nomenclatura comunistă. De fapt, altă componentă a marelui paradox din viaţa sa.
Ajuns profesor universitar la Academia de Arte din Tg.-Mureş, după o perioadă de profesor-asociat la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, Mihai Sin şi-a trăit ultimii ani de viaţă, aşa cum spuneam, într-o izolare aproape cvasi-deplină, atât ca om cât şi ca scriitor, fapt constatat şi de Alex. Ştefănescu: „Lui Mihai Sin îi place să tacă, să fumeze şi să privească undeva, departe. Nu-şi povesteşte niciodată viaţa. Informaţii – sumare – despre biografia sa găsim numai în dicţionare. (Alex. Ştefănescu, Mihai Sin sau lupta individului cu Sistemul, în revista Convorbiri literare).
De pe cu totul altă poziţie scrie criticul şi istoricul literar Ion Simuţ referindu-se la Mihai Sin: „Între scriitorii promoţiei 70, Mihai Sin este destul de bine cotat. Aprecierile cele mai generoase vin de la criticii aceluiaşi val. Nicolae Manolescu nu-l creditează în Istoria sa, nici mare, nici mică.” Făcând o trimitere lipsită de dubii, criticul apasă pe aceeaşi pedală a pledoariei pro Sin, adăugând un argument cel puţin la fel de solid: „Laurenţiu Ulici îl aşază pe Mihai Sin în elita restrânsă a prozatorilor acestei promoţii (70, n. m., D.H.), alături de Gabriela Adameşteanu, Mircea Ciobanu, Petru Popescu, Gheorghe Schwartz şi Eugen Uricaru.” (Ion Simuţ: Mihai Sin sau lupta individului cu Sistemul, în Cultura literară, nr. 502 din 4 febr. 2015). Nu ar fi tocmai greşit să mai citez din pertinentul articol al lui Ion Simuţ prin care, domnia sa, explică altfel şi cu mult mai credibil înţelegerea şi aplicarea de către Sin în romanul Quo vadis, Domine?, a       implicării securităţii la pregătirea Revoluţiei din decembrie 1989. Trebuie să fim de acord că, fără amestecul securităţii în desfăşurarea evenimentului decembrist-românesc, schimbarea de la „democraţia… socialist-comunistă” la noul tip de democraţie, capitalist, în procesul de eliberare spre libertate, este pur şi simplu greu de dedus ce s-ar fi putut întâmpla. De-aceea, înclin să cred că Mihai Sin a văzut şi analizat situaţia cu detaşare şi realism, aceasta nu pentru că ar fi pactizat cu securitatea, cum încă se mai crede, ci pentru a încerca o… descâlcire a lucrurilor. De altfel, ca să ne întoarcem puţin în timp, este bine să nu uităm că tatăl său, Dănilă Sin, a fost exclus din Partidul Comunist în anul 1957, când fiul său Mihai avea doar 15 ani, şi a murit un an mai târziu lăsând în urmă o soţie casnică şi 4 copii. Astfel, îmi permit să cred că Mihai Sin, chiar la vârsta de 15 ani fiind, nu a rămas în suflet cu o „iubire neţărmurită” faţă de partid şi, prin extensie logică, faţă de securitatea naţională. Aceasta este o problemă pe care nu avem dreptul s-o tratăm cu superficialitate, chiar dacă până la naşterea romanului Quo vadis, Domine?, trecuseră cel puţin 30 de ani. Deşi, la o lectură, poate cam neatentă, câţiva comentatori de critică literară au reacţionat destul de prompt trimiţând romanul spre un context nu tocmai favorabil lui Mihai Sin. De ce? N-am găsit o explicaţie plauzibilă nici măcar după ce am revăzut mai multe pasaje din roman. Dimpotrivă, mi s-a părut un fel de cor interpretând cu patimă o compoziţie cu note false, o glosare de tip „tragere la temă” în enigmistică. Ştiind sau presimţind acest lucru, Mihai Sin, precaut, şi-a luat o măsură de prevedere notând: „Am crezut şi cred în destinul acestui roman, care nu e legat neapărat de destinul meu. Şi mai cred că, într-o bună zi, poate chiar apropiată, adevăratele motive ale «campaniei» de acum mai bine de un deceniu vor ieşi la iveală, dovedind goliciunea, lipsa de scrupule şi chiar ticăloşia unora care, din ’90 încoace, n-au încetat să se autointituleze lideri de opinie, în fapt aparţinând unor false  «ielite» care a răspândit, cred, multă derută, confuzie şi imense cantităţi de defetism în societatea şi în lumea românească.” (Quo vadis, Domine?, vol. I, 2007, Cop. IV).

Dumitru Hurubă

Sursa: Dumitru Hurubă
Foto: Mihai Sin