sâmbătă, 18 februarie 2017

Daniel Marian: Nicolae Crepcia, izvorul nu seacă...






                           Nicolae Crepcia


       Viu fiind izvorul nu seacă, musteşte, renaşte


            În apriga dezvoltare nu neapărat înălţare într-atât de tumultoasă încât uneori caracteristic alter-umană a lumii, există un imaginar dar fiind perfect conştient paragraf despre oameni. Este: precum o mănuşă pe care universalitatea o aruncă ceasului crezut prea târziu ori prea devreme, dovedindu-se că e la timpul potrivit, asta în măsura în care timp chiar se întâmplă neîncăpăţânat de a nu fi pe înţeles.

            A fi om nu este direct definitoriu ci mai degrabă este un principiu, trăitor grăitor posibil eventual a fi un truism ca să nu mai a spune chiar pleonastic. Deci: mare grijă, ne propunem să descoperim omul. În simplitatea deopotrivă cu multidimensiunea lui.
            Omul bine ancorat în valorile esenţiale, este Nicolae Crepcia – niciodată copleşit decât de dorurile inerente firii. Astfel putem ajunge la el prin sublimarea, drept şi altfel nu, poezie. Aceste „65 poeme” se identifică deopotrivă cu tinereţea inerentă poetului, precum şi cu maturaitatea câştigată în amplul conceptual; bătrâneţe nu cred să fie pe undeva, doar poate iluzia ei, ce-i adevărat, covârşitoare. Dar, iată: „am văzut clar cum îmi curgea/ printre degete timpul/ şi eu eram în el/ şi curgeam, şi curgeam/ printre propriile-mi degete..” (să nu mă pierd de tot).
            Deplină învolburare a simţurilor (întâmplător am trăit o senzaţie asemănătoare, aşa că ştiu cu ce se respiră), în cuprinderea alter-ego: „poemele mele sunt dependente de nicotină,/ poemele mele fumează/ un pachet pe zi (ţigări ieftine/ şi proaste de contrabandă/ când nu-şi permit din cele fine).// poemele mele au insomnii/ din pricina cofeinei,/ toată noaptea se răsucesc/ de pe o parte pe alta/ şi nu au vise/ şi nici coşmaruri nu au,/ beau zilnic cafea:/ una sau două sau trei,/ iar deseori cafeaua e tristă.// poemele îmi zâmbesc dimineaţa/ condescendent/ pentru grija care le-o port./ îmbrăcate decent sunt pregătite/ sî-mi întâmpine oaspeţii,/ dacă nu vine nimeni/ tot restul zilei rămân posomorâte.” (poemele mele au miros de tutun).  
            Ei bine, aşa cum i-am şi spus-o poetului, nu el este acela păcătosul închipuit simţindu-se…; dacă pot fi aranjările cuvintelor ţesalate şi date cu sclipici, asta da; fiind trancedere mai puţin firească, dar oricum cu rost de exonerare; vedem imediat şi extrapolarea căreia i-aş spune conjuncttivă sau dacă nu oricum complementară:
            „în unele nopţi în gîndurile bărbatului/ ca într-un harem/ încap toate femeile alese./ când e foarte obosit/ şi vrea să doarmă liniştit/ le dă afară pe toate/ dar ele se întorc mult mai gălăgioase,/ ca nişte bibilici, se ceartă,/ se trag de păr,/ îl trag de simţuri/ până se insinuează în visul lui,/ îi cântă,/ îi descântă,/ îl frământă/ şi el nu ştie că-i vis/ şi iese în lume/îmbrăcat în miros de femeie iubită/ şi nu-i mai este frică de moarte.// dimineaţa oglinda îi descrie chipul,/ zbuciumul nopţii fixat în cearcăne/ şi o spaimă/ în curs de dezvoltare.” (oglinda îi descrie chipul).
           Care sunt dimensiunile ştiute şi neştute ale poetului… care aşteptările ori neaşteptările… să mergem la începutul reevaluat pe măsură ce soarta îşi face cap; iar mai departe, într-o intersecţie complicată… : ”nu ştiu dacă naşterea mea/ a îmblânzit sau a întărâtat frigul,/ mama spunea că în acel februarie/ a nins fără sfârşire/ şi toată suferinţa a fost spulberată/ de ţipătul meu/ şi peste tristeţi s-a aşternut/ o bucurie albă.// de la moartea mamei/ un frig cumplit/ mi s-a fixat în suflet/ încât şi cuvintele ce le rostesc/ se sparg cum ţurţurii/ căzuţi din sreşini/ iar soarele-i atât de departe/ că ani durere vor trece/ până să ajungă la mine.” (vor trece ani durere).
           Într-un mod instinctiv, Nicolae Crepcia trebuie citit – el împreună cu poezia lui. Se face astfel tranzitivitatea de la posibil reflex  la identitate categorică. Voi cita şi voi încheia această privire spre excepţională privelişte, în felul în care simt eu că trebuie: „în patul unei lacrimi stau întins/ aproape duios, aproape liber,/ aproape confortabil./ deasupra mea fâlfâie/ o aripă albă./ desigur sunt mai multe îmi spun/ nici nouă nici nouăzecişinouă/ ci trebuie, pentru echilibru,/ oricâte ar fi/ să fie pereche,/ eu însă văd doar una/ uriaşă şi albă/ învelindu-mă cu grijă mare./ o fi a îngerului/ care nu mi s-a arătat niciodată?/ o fi a mamei/care este şi ea de-acum înger?/ mă simt atât de ocrotit/ în clipa asta/ că nu-ndrăznesc să aflu/ de-i mama,/ de-i îngerul, / de-i poezia.” (deasupra mea o aripă albă).
         

           Întocmai astfel!  Îngerul există. Şi e înger!

Sursa: Daniel Marian