miercuri, 24 aprilie 2019

Picătura de infinit... „În scrierile sale Ioan Barb abordează poezia simplu, versurile încep şi se termină cu litere mici, până şi Dumnezeu este grafiat cu litere mici, amprenta păcatului şi a limitării au marcat poezia modernă şi această stare şi-o asumă autorul, se autolimitează într-un univers formal modern, dar temele sale sunt clasice pentru că în joc sunt teme eterne precum iubirea sau nevoia de Dumnezeu, ori anotimpul ca o transformare reală”


POEZIA ÎN VREMURI INTREZISE
       
 Cu volumul de versuri Picătura de infinit[i], Ioan Barb din Călan revine în peisajul public al poeziei după 12 ani. Se simte în volum tensiunea trăirilor, foamea după metafora care să-l biruie, bucuria de a putea revitaliza în cuvinte un univers pe care îl credea pierdut cumva, dacă nu rătăcit în memoria oraşului.
Poemele sale sparg monotonia timpului, fărâma de infinit dată nouă oamenilor este motivul unei legături tainice a poetului cu sinele său din Marele Sine pe care îl percepe ca aproape, foarte aproape şi capătă chipul poemului scris, a celui trăit şi exprimat imperfect în cuvinte. Picătura de infinit îl leagă de finit, formele capătă sens, contur, viaţa brută devine cântec, imn, tragedie sau locul unde se poate exprima credinţa, locul unde lucrurile se fac luminoase. 

Există o întoarcere din timpul fără rod, din timpul îngheţat, acolo printre stele, cu trandafirul japonez aproape.
Puterea zilnică degenerează în puterea absolută, aceea de a ucide cu mintea, dar uneori se face primăvară chiar şi în moarte! 
Este şi o îngâmfare poetică în poezia aceasta prezentată de Ioan Barb, pentru că poezia se desenează ca un loc privilegiat, un loc unic, doar pentru cei aleşi cumva, aleşi de cuvintele pe care le scriu, le rostesc, le primesc.
Oraşul poate fi o prezenţă, un loc din care se deschid perspectivele, este cetatea în care, fizic, locuieşte poetul pentru o existenţă spirituală necesară…
„nebunia a început în primăvara aceasta/în afara oraşului aşa cum timpul curge/prin tine din alt izvor/mai întâi au arat câmpurile din jur/pregătindu-le pentru germinaţie/cum pregăteşti o fecioară pentru ziua nunţii/”- anotimpul galben a deschis aseară ferestrele oraşului.
Poemele surprind ceva din imaginea lumii prezente, ceva ce se va destrăma cândva, presiune finitului asupra fiinţei îndeamnă poetul să se îndrepte cu privirea spre infinit, viaţa lasă doar umbre. Până la urmă poetul îşi pictează inima cu lacrimile sale, ceva se loveşte de geamul de sticlă. Ieşirea din finit se forţează prin iubire, o iubire târzie, un strop s-a pierdut din acea iubire perfectă, a rămas imnul şoptit, o poveste de primăvară, o biografie scrisă cu aripi pe cer…
„primăvara aceasta/iubito/va scrie cu păsări în noi/o poveste începută/într-un colţ de infinit”.
Scrierile se diluează încă în cuvinte zise, se pierd printre imagini, dorinţe, anotimpuri, tinereţe arsă, durută, e o boală cu fiecare moment de iubire. Uneori Ioan Barb se rătăceşte cu voia pentru a că îl fascinează pădurea pierdută a poemului. El, prin versuri, caută flămând poezia care îl locuieşte, încearcă să definească infinitul prin fiecare poem, titlurile au ceva din jurnalele de actualităţi frânte de o prezenţă absolută, cenzurate de o suprarealitate pe care o bănuieşte, o doreşte, există…- „poetul poate face parte/doar din plutonul de execuţie/a eu-lui său corupt” în poemul picătura de infinit.
Identitatea fiinţei are ceva tainic, scribul trăieşte într-o scoică părăsită, dar în ceruri se deschide o fereastră. Foamea după ferestre, după noi dimensiuni este vitală la Ioan Barb, timpul pare prea puţin, dar este anotimpul care declanşează noi perspective: „mesteacăn blând învăluit în ceaţă/ascunsul pleoapei cerului de gheaţă/apasă greu şi-ţi împietreşte lemnul/când iarna-şi cântă-n roiuri albe semnul/ - durerea mesteacănului, toamna (simfonie pentru orchestră)   
Speranţa este necesară, există o pasăre în cer pentru fiecare, speranţa este o certitudine, fără ea lumea nu ar avea sens, iar dragostea este mecanismul prin care speranţa este reală, posibilă…
Realitatea ca realitate are ceva dur, anxios, flăcările dimineţii deformează imaginea, prezenţa individului nu mai contează, tristeţea vitrinelor o dovedeşte, o accentuează.
Apoi schimbarea se poate produce, poetul se poate naşte din nou trecând iordanul din lacrimă, este un sens istoric, un sens spiritual prin care toate pot căpăta o altă dimensiune. O naştere în care cuvintele sărută fiinţa.
O temă interesantă este aceea a unei lumi fără timpul prezent, există cumva trecutul, prin bezna din fiinţă se strigă după ajutor, viitorul este un trecut despre care poetul nu a scris nimic, prezentul este iluzia noastră de fiecare zi, virtualul necesar în care ne-am pierdut flămânzi după certitudine. Poezia rătăcit într-o lume fără timpul prezent o dovedeşte, este o concluzie, sunt câteva exemple…  
Dar cea mai puternică stare, până la urmă, este prezenţa lui Dumnezeu, realitatea adevărată, ultima frontieră pentru om, îngerii care se bucură, pietrele încremenesc, un porumbel alb zboară înapoi, în eden, semnul unei noi lumii, posibile prin posibila existenţă divină: „se împlinise vremea/privea dumnezeu/se uitau îngerii şi se bucurau/din lumea de dincolo/curgea dragostea/”- o flacără de rusalii ca un porumbel
În scrierile sale Ioan Barb abordează poezia simplu, versurile încep şi se termină cu litere mici, până şi Dumnezeu este grafiat cu litere mici, amprenta păcatului şi a limitării au marcat poezia modernă şi această stare şi-o asumă autorul, se autolimitează într-un univers formal modern, dar temele sale sunt clasice pentru că în joc sunt teme eterne precum iubirea sau nevoia de Dumnezeu, ori anotimpul ca o transformare reală. Acest lucru probează că autorul este şi un revoltat pe sistem, e revolta dulce-amară a celui care este tentat să cunoască lumea prin poezia care locuieşte în cetate precum prietenii.
Mimarea modernismului este o stratagemă după care se ascunde o fiinţă dornică după infinit, o ideea veche, mai veche decât lumea, decât oraşului pierdut, decât obsesiile zilnice.
Acest volum impune poetului o mai mare focalizare pe expresia poetică, cumva diluată în poezia scrisă şi prezentată aici, dar detenta poetică este prezentă şi probabil că pe viitor Ioan Barb îşi va forja poezia până la starea de energie poetică autentică. Înclinarea spre joc şi spre bucurie fac lucrurile posibile pentru că a început apocalipsa în oraşul interzis, ca să-l parafrazăm.
Oricum, bine ai revenit în oraşul interzis…
Volumul are o scurtă prezentare pe ultima copertă, făcută de Silviu Guga cu sinceritate şi tristeţea necesară pentru oricine tinde să scrie poezii în vremuri interzise…

Constantin Stancu



[i] Ioan Barb, Picătura de infinit, Editura A.T.U., Sibiu-Hermannstadt, 2010

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu