luni, 11 martie 2024

Proza de astăzi: VEDENIA, DE CORNEL NISTEA... O poveste veche și nouă de iubire

 

 

Vedenia, un roman din Raiul pierdut

 

 

Fin observator al vieții oamenilor, atent la sensul destinului în timp și spațiu, Cornel Nistea propune cititorilor romanul Vedenia (Editura Școala Ardeleană, 2020), un roman care readuce în prim plan frumusețea existenței, în paralel cu  drama omului în fața nedreptăților din societate. Acțiunea se petrece în trecut, undeva în Ardeal, în miticul Ardeal. Acolo era satului luminos, unde se coagulase o comunitate, în care oamenii își trăiau viața între muncă, tradiții, speranțe firești, sub umbra unor credințe bine înrădăcinate în sat.



Acțiunea are un ritm molcom, oamenii aveau timp să asimileze tragediile, iubirile, obiceiurile cu ocazia muncilor agricole: semănat, arat, cosit, secerat, măcinat, tradiționalele târguri ale țăranilor, nunți, botezuri, înmormântări. Ritualul era bine canonizat, țăranii nu evadau din lumea lor, cumva eternă, unică.

Lumea aceea s-a pulverizat, vremurile sunt altele. Prozatorul reușește un tablou profund al vieții, anotimpurile apar limpezi și puternice, prin lumina care le străbătea.

Acțiunea se dinamizează prin personajele care apar pe acest fundal emblematic.

Haralamb (Lambie, cum îi spun apropiații) este un om înstărit în sat, rămâne văduv cu doi copii, se străduiește să țină gospodăria și să organizeze activitatea pe terenurile sale, la moară, în grădini etc. Simte lipsa soției sale, Sarună, inconștient evocă imaginea ei, din când în când. Este ajutat de sora sa, Miruna, o femeie harnică, implicată, trăind intens fiecare moment al muncilor de la țară, cu obiceiuri, clăci, jocuri, oamenii la muncă, pregătitul meselor pentru țăranii care lucrau în gospodăria cea mare. Singurătatea lui Haralamb este tulburată de prezența Rusalinei, vecina cea modestă, căsătorită cu Rusalin, un țăran obișnuit, legat de sărăcia sa endemică, presat de limitele și resursele minime, fără orizont. Căsătoria lor s-a realizat conform tradițiilor locului, femeia trebuia să se mărite de tânără, să fie credincioasă, să aibă frică de Dumnezeu și de bărbat ei. O rânduială care conserva familia prin vremuri.

Satul avea mirajul său, frumusețea care venea din natura neatinsă de activitățile omului modern avea ceva divin, rupt din Raiul pierdut:

 

„Ocoli satul, pe lângă biserica veche și cimitir, apoi se pomeni pe drumeagul de deasupra grădinilor. Privi pomii încărcați de fructe și se veseli. Anul acesta a dat Dumnezeu roadă, zise, apoi o îndemnă pe Murga cu pintenii, atenționând-o că trebuie să de grăbească. Trecu pe lângă teiul de la Braiu, din care în copilărie și adolescență, trimis de părinți, culegea flori pentru ceai, traversă rariștea câmpului de carpeni și deodată se pomeni în marginea imensității lanurilor de grâu din Tomnatic” (p. 64).

 

Rusalina era o femeie frumoasă, cu o prezență fizică evidentă, cu o eleganță naturală bine creionată de autor. Un tablou al femeii de la țară: luminoasă, deschisă ca o ființă puternică în lumina zilei, o apariție miraculoasă, într-o lume aparent abandonată de civilizația care devenea tot mai agresivă și dură.

Iată vedenia:

 

„Dar nu, curând, Rusalina apăru pe cărăruia de lângă lanul de porumb. Părea învăluită într-o aură strălucitoare, iar el se zăpăci. Venea agale spre el, cu o mână în brâu și cealaltă ținând urciorul de lut pe umăr. În lumina puternică a zilei, fața ei părea că luase foc. Cu cât se apropia de el, mirajul începu să scadă și-o văzu în realitatea ei de femeie, dar care în toată ființa ei ascundea o taină. Ochii ei albaștri păreau să privească departe, pe deasupra bărbatului care-i ieșise în întâmpinare. Fu surprins să constate cum sânii mici îi împungeau bluzița albă, subțire, de in, aproape transparentă” (p. 7).   

 

Femeia străbătea grădina lui Haralamb, după ce trecea pârleazul, se ducea la izvorul cu apă bună, limpede, curată, de pe terenurile gospodarului. Această apariție îl afectează pe om, bărbat în putere, văduv, cu ochiul format și experiență de viață. Prezența femeii îl șochează, apare pe neașteptate în viața sa monotonă, ființa este la limita dintre realitate și vis, dintre dorință și existență intensă. Frumusețea îl asaltează pe gospodarul înstărit, averea nu-i garantează accesul la un ideal visat, aparent posibil. Averea nu-i de ajuns pentru orice ființă care are capacitatea de a se lua în serios. Această tensiune spirituală îl face pe bărbat să înțeleagă faptul că sunt lucruri care pendulează între realitate și irealitate. El se simte vulnerabil, neputincios în fața frumuseții adevărate, presat de această prezență. Se naște un lirism vibrant, proza capătă sclipiri poetice pe alocuri, povestea se consolidează prin această vedenie dinamică, radiind energii nebănuite. Haralamb are gesturi greu controlabile, lumea din sat simte narațiunea, vorbește, apoi bârfește, femeile, la muncile agricole, la moară, povestesc despre această întâmplare inedită. Rusalin trece în panul al doilea, este împins de destin spre limita societății. Gospodarul îi propune Rusalinei să muncească la activitățile agricole pentru recompense, îi cumpără un cojoc frumos, o urmărește, îi dăruiește fructe din livada sa, o simte „a lui”. Atitudinea lui se vădește din gândurile de om avut: „Doamne, își zise, cum naiba s-a măritat femeia aceasta frumoasă cu un neisprăvit și un nespălat ca feciorul Dănescului?” (p.35).



Finalul romanului aduce dispariția lui Rusalin, presat de atitudinea tot mai rece a soției sale, atinsă și ea de mirajul unei iubiri ireale. La picioarele omului sărac, după deces, prin spânzurare, oamenii  găsesc cioburile urciorului spart de el, vasul în care femeia lui ducea apa proaspătă și bună de la izvorului lui Haralamb la cocioaba familiei. Finalul are o proiecție simbolică: frumusețea nu rezită în fața slăbiciunilor umane. Pe de altă parte, misterul narațiunii se dezleagă, Rusalin a intuit motivul pentru care femeia sa străbătea grădina celui bogat, raiul pământean din care mulți au fost alungați.

În paralel, gospodarul Haralamb pregătește vremurile care urmau să vină, disoluția lumii de la sat. El își achiziționează o batoză din Austria, lumea intra în altă epocă. Țăranii își pierdeau obiectul muncii, utilajele preluau activitățile agricole. Era un pas dur spre spargerea miracolului. Muncile agricole, obiceiurile, claca, tradițiile creștine, „rânduiala” din lumea satului, toate erau amenințate definitiv: banca, mecanizarea lumii, calea ferată, proiectele de afaceri, toate intrau pe scena socială.

Cornel Nistea surprinde o lume idilică, străbătută de dramele oamenilor, neputincioși în fața sorții. O lume care s-a pierdut. Atmosfera satului se mai regăsește în poeziile lui Octavian Goga, dar prozatorul are alte mijloace pentru a reda acea lume pierdută: povestea care vrăjește cititorul. În fond, iubirea nu are timp, ea este istoria continuă de ieri, de azi, de mâine. Pe de altă parte, imaginile descrise în roman par sub lumina tablourilor lui Nicolae Grigorescu, care vizau lumea satului românesc.

Prozatorul are o frază limpede, zgura din cuvinte a fost eliminată, firul povestirii curge curat, exact, aproape matematic, ideile se leagă natural, dau imaginea lumii din Ardeal, o lume miraculoasă, pendulând între viață și moarte, între iluzie și frumusețea care tindea spre absolut. Se folosesc și regionalisme care accentuează farmecul narațiunii: pârleaz, desagă, uium, măciniș, țarină, vecernie, căpițe, clăcași, nojițe, șopron etc. Cuvinte care s-au stins în negura istoriei, readuse în mintea cititorului de prozator în mod firesc, el ținând ritmul acțiunii așa cum pulsa cândva. Și numele animalelor au rezonanță din lumea aceea, la fel loturile agricole, totul converge spre un timp stins, spre o istorie a satului model, păstrat, acum, doar în muzee.

Sunt pagini care descriu tradiții și obiceiuri care nu mai există. Târgul de țară este redat ca un moment unic în existența oamenilor:

 

„Încă de dimineață, târgul gemea de lume. N-a fost deloc ușor ca Haralamb și Miruna să-și organizeze marfa pentru vânzare. Îi ajutară însă experiența de anii trecuți și oamenii care știau rostul târgurilor. Fuseseră ajutați și de vremea frumoasă, încât toți profitară în fel și chip. Vândută, cumpărară, se opriseră la tarabele cu bunătăți, priviră cu admirație jocurile tinerilor, copiilor le fură cumpărate turte, bătrânii se minunară de câtă tinerețe veselă e în lume. Întâlniri cu rude, cu cunoștințe și prieteni cu care nu se văzuseră de multă vreme, fie de la târgul precedent, fie de la vreo nuntă, botez sau înmormântare, toți cu bucuria pe față. Până și cerșitorii avură motive de satisfacție. O lume cu totul pestriță își dezvăluia starea” (pp. 100-101).

 

Secerișul avea rostul lui, munca se împletea cu veselia și muzica, oamenii își spuneau dorul și crezul, învingeau timpul orb:

 

Puneți spice tot cu soț

Să fie anul cu rost;

Fă cununa plinișoară

Gazdei viața ușoară… (p. 87).

 

Cu subtilitate, Cornel Nistea împletește în miezul povestirii simboluri și teme generoase, proza sa este deschisă spre un metamesaj implicit, nu explicit. Frumusețea bântuie viața oamenilor, chiar dacă ei nu sunt conștienți de acest lucru; natura păstrează ceva din Raiul pierdut; Dumnezeu lucrează prin oameni și anotimpuri; între oameni vor exista diferențe greu de eliminat; averea nu înseamnă totul, e doar un mijloc pentru a deveni om; există totdeauna un izvor curat, totul e să-l găsești și să-l folosești; comunitatea, pe vremuri, avea posibilități invizibile să corecteze erorile oamenilor; sărbătorile satului punctau eternitatea ce s-a deschis oamenilor, creând stabilitatea comunității etc.

Cu acest roman, Cornel Nistea își consolidează opera, dovedind că este un prozator matur, unul important, capabil să exprime stările complexe ale  oamenilor. Are o anumită empatie pentru personajele sale, nostalgia din frazele romanului este evidentă, regretul după o lume pierdută se simte cu fiecare cuvânt scris. A prezentat cititorilor lumea satului românesc învăluit în aura miracolului, a reușit să readucă în atenție frumusețea pierdută a comunității care a rezistat în istorie prin sudoarea, lacrimile, iubirile sincere și autentice, prin munca așezată, legată de Cer, prin rânduiala stabilită cu mult timp înainte, cumva ieșit din istorie…      

 

 

Constantin Stancu


 

*Cornel Nistea, Vedenia, roman, 115 pagini, Cluj-Napoca: Editura Școala Ardeleană, 2020.                

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu