marți, 12 noiembrie 2024

Daniel Marian, un poet într-o lume sălbatică...

 

Un protocol pentru o fericire sălbatică

 

Daniel Marian este neliniștit, transmite poeziei șampania unei fantezii bine dozate. Într-o lume în mișcare, care își ascunde tainele în ziduri repede doborâte, la margine de timp, el se trezește față în față cu sălbăticiunile care populează viața, care sunt simboluri pentru fricile noastre cele de toate zilele. Poetul nu poate controla fluxul de evenimente, răspunde cu poeme de toate felurile, motive luate din viața de zi cu zi, motive personale sau motive care ne privesc pe toți.


Volumul de versuri Daniel Marian, sălbăticiuni*, apărut la Editura Castrum de Tymes în anul 2024, ne arată că suntem în fața unui tablou liric oferit de poet, cu toată sălbăticia celui care fuge de vremurile care i s-au dat în dar. Dar le iubește, iubește viața, disperarea, motivele care se ascund după cuvinte șmechere. Ce este viața? Iată o întrebare pentru care poetul oferă regatul său de cuvinte: „ce e viaţa dacă nu un premiu de consolare/ în faţa veşniciei care nu ne mai ajunge” (p. 65).

Ceea ce poate face omul este fuga din fața mișcărilor societății tot mai complexe, mai complicate, sălbatic de interesantă. O fugă preluată din celelalte arte, film, pictură, dans, chiar sport artistic: „fii sincer cu cele câteva vieţi de pomană/ descarcă-ţi desaga cu tot ce insistă” (run forrest run, p.9).

Frumusețea este prezentă, dar raiul se ascunde în frică, în spasm, în moartea cea de toate zilele: „ce nu murea de glonţ murea de/ plictiseala imaginilor rupte din rai” (îmbracă-te, p. 10).

Există un început, există un sfârșit, poetul și-l asumă ca parte a vieții sale, ca parte a operei sale. Este spectatorul de lux a unui sfârșit anunțat (a și scris un volum dedicat Apocalipsei), la începuturi nu a fost martor, dar fenomenul vine spre om cu toată deschiderea: „imediat după sfârşitul tuturor lumilor/ au mai fost o zi şi o noapte/ mai lungi decât toate la un loc atunci/ când s-a stabilit aria cerului/ s-au numărat cele trebuincioase apoi/ toată ziua păsările rele au sfâşiat şi schilodit/ până au decimat cerul astfel încât/ în cele din urmă să credem/ că a fost cândva un cer/ întreg şi fericit” (o minimă statuie, p.14). Este această realitate o iluzie? Nu o spune direct, o spune prin destrămarea lucrurilor, prin spaima de durerea oferită de această realitate, uneori atroce, provocând instincte, agresiuni. Sălbăticiuni fugind de finalul pe care-l privesc și consideră totul o închipuire…

Măsura eternității este o zi, o singură zi. Poetul o descoperă, la fel ca oricare dintre noi, se miră de matematica sălbatică care îi modelează mintea: „cum sare peste rând şi înalţă privirea/ aceeaşi zi agitată sărbătorită la infinit/ împachetată în letargii ca-n foi de ziar/ în care citim cum calendarul nu merge/ de multe ori la apă fiindcă până la urmă/ se va îneca într-o lacrimă de crocodil/ zi adusă cu greu pe lume cu forcepsul/ şi cu şpaga şi înfăşurată cu giulgiu din/ foi de viţă aceeaşi zi din oala cu sarmale/ când spunem rămas bun şi la mulţi ani/ ca şi cum mai contează înainte şi după/ ziua aceasta parc-ar mai fi alt nimic” (iată, p. 17).

Există un dramatism în această zi, ființa a fost înghesuită într-o unitate de măsură, este captivă, nimicul este totul, spaima naște o nouă specie, una care fuge de timp, învăluită în timp.

Oamenii sunt singuri într-o comunitate din care au iluzia că fac parte, singurătatea fiecăruia, singurătatea a opt miliarde de ființe, sălbatice în carapacea lor, dar singurătatea are un mister, teama aduce poezia, mirarea, moartea, profitul cel de toate zilele, ca în poemul singurătatea oamenilor, p. 21. Cele o mie de vaci care sunt pregătite să ne ofere hrana cea de toate zilele sunt fericite, ele nu știu viitorul care se prelinge pe o pajiște înflorată, mirositoare, ele sunt acolo, poemul o mie de vaci fericite, p. 19 ne arată posibilitatea de a fi fericiți cu adevărat, dacă intrăm în schema de ansamblu a lumii.

Iubirea a devenit imposibilă, lumea s-a uzat, a îmbătrânit, nu mai are energiile necesare, iubirea se închide în neputințe, limitări, tablouri prefabricate, există un poem care ne arată starea, elegia prefacerii în molozul universal, p. 31.

În toată această schimbarea a schimbărilor, Dumnezeu este prezent, el deține punctul de echilibru, oamenii au iluzii legat de divinitate, se prefac în ființe care înțeleg neînțelesul:e un bătrân albit care şade în cer/ scornind lumi prefăcute

mereu pe terminate/ semnând iertări şi pedepse grele/ pentru tot felul de inadaptaţi/ necopţi şi indisciplinaţi/ când Dumnezeu e atât de tânăr/ cel mai tânăr/ aflat abia la începutul veşniciei Sale” (cine a zis că Dumnezeu p. 42).

Problema divină pune și problema organizării cosmosului, a lumii, ceva trebuie pus la punct, sălbăticiunile trebuie ținute la respect, altfel nu ar fi un început și un sfârșit bun de pus în ramă: „Doamne, ai înţeles greşit să pui lunea înainte de joi!/ cu duminica puteai să faci ce vrei s-o laşi departe/ înspre niciodată sau ducând-o lângă ziua de apoi/ s-o spânzuri acolo ca-n grindă s-o umpli de scame/ de griji şi de nevoi – dar ce-ai avut de câştigat cu/ eroarea asta geopolitică menită să dărâme întreagă/ şandramaua săptămânii care se mai ţine într-o/ toartă de ceva neclarificat într-o spiţă şi-ntr-un” (brusture de timp, p. 34).

Omul are umbra sa, necesară, ea ține în echilibru dinamica vieții, realitatea morții, disperarea ascunsă după o logică bine construită: „umbră antemergătoare/ umbră de pază/ umbră escortă/ umbră însoţitoare de bord/ umbră gest al furnicilor căutând pâlnia/ prin care să extragă realitatea/ din teritoriile ocupate ale minții/ umbră de ciupercărie/ umbră de siloz şi/ umbră de sălbăticie” (umbră, p.29). Nu este îngerul personal, nu este arhetipul etern, este umbra care face posibilă sălbăticia luminoasă. O lumină sălbatică este în ființă, ea generează umbra, poetul o simte, o acceptă, se revoltă, are un poem pregătit.

Valoarea omul depinde de multe necunoscute, cinic, poetul afirmă: „cântărești mai mult decât greutatea ta în aur/ cu tot cu aură și gravitație la care se adaugă/ câteva grame de suflet, un promontoriu de/ carne și oase la un râu de vodcă în sânge/ și o tonă încă neexplodată de rahat!” (oricum, se știe, p. 58). Este o întrebare care generează angoasă, responsabilitate evitată, ascunsă în șmecheria umană, capabilă să creeze aparențe bune de telenovela publicitară.

Daniel Marian își lasă poemul să zburde, semnele de punctuație sunt lăsate în urmă, ceea ce contează este versul sălbatic, după canoanele moderne. Se joacă mereu cu omul dispus să citească, titlurile sunt fie la început de poem, fie la final, fie sunt încrustate în corpul textului liric. Vrea să atragă atenția prin forme exterioare asupra mesajului, să expună un poem nud pentru cititor. Există o democrație a cuvintelor, ne flutură dicționarul este cel de toate zilele, versetele sunt brăzdate de gânduri formule, ele dau sensul și ascund frica. Poetul este și el în timpul vieții sale și fuge de sălbăticiuni. Pe alte locuri exagerează, sunt locuri comune, ele exprimă o stare de moment, personală, mundană. Sunt și versuri facile, aparent făcând parte din tema generală: „dezrâiesc capre dau dracii de smoală/ şi le pun pufi să se prefacă îngeri/ fac experimente toate reuşite pe/ năzbâtii nicicând ajunse la saţietate/ iată şi o ofertă – o mie de euro şi/ vă aduc ieri şi alaltăieri de funie acasă” (dezleg de farmece fac minuni, p. 52).

Are și capacitatea de a avertiza cititorul, poezia nu mai este ce a fost, există o lașitate a celui care scrie, a abandonat cursa, a ieșit din curente, stiluri, accente, e liber, inclusiv să se lase otrăvit de un tsunami mediatic: „ce zici mai ducem la muls limba română/ sau la second-hand sau la groapa comună/ de când treişpe seamănă pericol cu paişpe/ hârtia-i doar un motiv de aripi expirate şi” (scrisul un şarpe otrăvitor care muşcă, p. 35).

În acest context, ce este realitatea? El mizează pe cititor, pe disponibilitatea acestuia de a pricepe convulsia lirică: „câţi oameni sunt atâtea realităţi/ care mai de care scrobită şi poleită cu aur/ ţeapănă ca un morcov pizmuit de iepuri/ la un turnir pentru supravieţuire/ importantă rară autentică genială/ realitate de diamant de safir de smarald/ de topaz de opal de rubin de ochi/ fermecat al pământului şi al cerului/ e frumoasă ideea de realitate comună/ dar toate acestea s-ar descompune/ în faţa naivităţii materiei nu ar avea loc/ iar tăria spiritului ar fugi pe câmp” (roată dinţată stricând un întreg mecanism, p. 47).

În acest univers sălbatic mai există ceva, este frumusețea ascunsă, poetul îi face față și ne scrie o epistolă: „cel mai frumos lucru/ şi cel mai cinstit/ e că se pot privi în ochi vieţuitoarele/ oameni cu oameni cu animale cu plante/ ordinea şi ierarhia nu mai contează când e vorba de privire/ schimbul de iubire şi ură/ se face de îndată pe loc ca un cântec/ de sirenă pe un catafalc de mare (cel mai frumos lucru, p.59). Încastrarea într-un lanț viu aduce frumusețea sălbatică, ordonată de spaime, cântec, infinit albastru.

Cu acest volum de versuri, poetul și-a fixat o altă perspectivă, una mai gravă, mai profundă, joaca de-a poezia mundană a dat roade, frica de un final la care este martorul ales, pus să scrie despre descompunerea unei ere și coagularea alteia, despre o sălbatică realitatea de unică folosință este tema.

Daniel Luca scrie în prefață: „Tot felul de jivine, de sălbăticiuni, ne înconjoară ori își fac cuib în noi înșine, până într-acolo încât noi înșine devenim asemeni lor. Acestea nu se lasă domesticite cu una, cu două, așa încât trebuie să ne obișnuim cu ele, să le acceptăm ori, din contra, să ne ridicăm la luptă. În viziunea lui Daniel Marian (sălbăticiuni, Editura Castrum de Thymes, Giroc, 2024), asta înseamnă viața, o permanentă luptă, dar și bucuria trăirii” (Fericirea de a fi singur, p. 7).

Poetul aduce argumente legate de viață, bucurie, un protocol universal, cu accente religioase și spirituale, cu el existența devine posibilă: „s-ar retrage în adevărul de la început/ pe care n-au apucat să-l împartă ca/ pâinile peștii și vinul marelui protocol/ dacă întreaga înfăţişare a lumii ar fi/ lepădată ca o faţă străină de masă/pe care dansează strâmb bucatele/ şi privirea de lup a celorlalţi monştri/ ce au să mai vină – zace decapitată” (ce ai spune dacă toate cercurile, p. 11).

 

Constantin Stancu

*Text publicat în rev. „Acolada”, nr.10/2024

 

*Daniel Marian, sălbăticiuni, poeme, 72 pagini, Giroc: Editura Castrum de Tymes, 2024. Prefața: Daniel Luca. O carte de vară.

 

 

 

 

 

 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu