miercuri, 10 august 2016

Mihai Manolescu: Un poet delicat. „Mi-e dor cu-o strângere de mână/ Să ne-nţelegem între noi,/ Nu să semnăm o săptămână/ Contracte lungi, cu mii de foi”. (Mi-e dor de ce-am avut odată, p. 49).




Normalitatea lirismului şi umorului

(Mihai Manolescu, Între liric şi satiric, Bucureşti: Editura ANAMAROL, 2015)

                  

Mihai Manolescu este un poet sincer. Volumul Între liric şi satiric ne prezintă într-un limbaj direct viaţa bărbatului la 35-40 de ani în stilul vintage. Poeme în stil vechi şi, totuşi, valoroase, ceva atins de ani, cu valoare sentimentală şi eleganţă, un neologism la modă, fără explicaţii în dicţionarul limbii române, cu adresă exactă pentru noua generaţie dornică de nou, fără a abandona valoarea aceea unică pusă de mireasma timpului.  Fără complexe, comunică în direct stările sale, pune umor în versuri, preferă stilul clasic. Ne reaminteşte de perioada clasică a literaturii: Topârceanu, Minulescu, Cincinat Pavelescu. Este un răspuns al generaţiei tinere la direcţia postmodernistă şi la arta urâtului practicată în ultima perioadă în literatura română.
Prin umor, prin candoare, prin bucurie el exprimă stări, fapte, vremuri, oameni… Simplitatea sa ascunde un moralist bine temperat, un iubitor sincer al frumosului, al iubirii. Linia directă dintre scriitor şi cititor este mereu deschisă, poetul priveşte amuzat la anotimpuri, insecte, drame, iubiri imposibile sau reale, are un mesaj pentru fiecare. Un suflet deschis, cu energii nebănuite, cu ochiul atent pe esenţe şi pe aparenţe în acelaşi timp, cu zâmbetul pe buze. Se mişcă dezinvolt printre idei şi teme, lipseşte angoasa poetului căzut în mijlocul unor drame fără sfârşit. Editura Anamarol îl girează cu entuziasm şi multă sinceritate. Mizează pe atracţia pe care o exercită poetul asupra cititorului, pe umor, pe bucuria de a redescoperi lumea frumoasă a poeziei în stil clasic. Versul curge simplu, continuu, nu sunt metafore abisale, sunt priviri libere într-o lumină de aprilie cu pomi înfloriţi.
Temele abordate în volum sunt cele obişnuite: umbra, ploaia, iubirea, sinceritatea, poezia din imediata apropiere a celui deschis la miracole, stropii de iubire, călătorii în timp, cântecul de toamnă, dimineaţa, vacanţa cu dinamism, transportul în comun, etc. Umorul este prezent prin alegorii, vorbe de duh, ghiduşii. Titlurile poemelor surprind: Magna cum fraude, Maşina de vise, Strănută păpădia, „Mâncare” sănătoasă, Vechile metehne, Bugetul, etc.
Temele fierbinţi ale generaţiei sale sunt redate cu luciditate şi tristeţe, cu sinceritate şi angajare:

I-ai luat de tineri, i-ai luat iute
Prea devreme dintre noi.
Cred în toate cele sfinte,
Dar dreptate parcă voi.

N-au purtat cu ei păcate,
Nici prea multe, nici prea mari,
Să plătească după fapte
Osândiri atât de tari.

Doamne, eu te rog promite
Că de-acum te vei gândi,
Şi cu grijă vei decide
Cine, pentru ce-o muri. (Te rog, Doamne – În memoria victimelor de la Clubul Colectiv p. 48).

Volumul începe cu o tandră căutare a iubitei, prin cele create, prin stele, prin vânt, prin stropi, prin poezie, prin neantul, totuşi, generos, posibil loc al amantelor create special pentru poet.
„Eu te caut în versul/ Scris de-atâţia poeţi,/ Tot sperând unei vieţi/ C-ai să vii să-i dai sensul” (Eu te caut, p. 7).
Insectele, animalele sunt invitate la spectacolul liric, ele devin partenere ale poetului şi înlocuiesc metafora abruptă şi sensurile dramatice: Puricele, albina, leul, musca, lupul, gâza peltică, pisicuţa, păpădia… Există şi o grădiniţă a animalelor…
Mihai Manolescu este un poet delicat, atent la cele din jur, la evenimentele zilnice. Rutina devine motiv de ironie, de umor, de evadare din stresul zilnic, din anonimatul ritualului necesar. Da, el evadează cu nonşalanţă, cu bucurie, cheamă la fericire într-o lume alambicată. Ochii poetului nu văd dramele, văd parte lirică, arta este un mod de a întoarce spatele urâtului care tinde să invadeze spaţiul nostru spiritual.
Întrebări grele, destinul omului este abordat cu sinceritate şi fără fiţe. Adolescentul ar dori să fie aviator, avocat, contabil, profesor. Toate sunt profesii bune, toate au partea lor de uimire. Poetul are cel mai optim răspuns într-o lume cu o infinitate de posibilităţi: „Gata, ştiu ce vreau de-acuma:/ Mă voi face musafir/ Voi petrece zile-n şir/, Chefuind cât ţine lumea” (Ce m-aş face de m-aş face, p. 92).
Există optimism acolo unde omul priveşte cu umor propriile iluzii!
Mihai Manolescu, pozează în etern îndrăgostit, în bărbatul seducător, cu daruri care atrag femeile, este ironic în momentul când îşi doreşte să fie în prezenţa femeilor: Du-mă Doamne între doamne… „Du-mă Doamne între doamne/ Şi prefă-mă în parfum,/ Să le-nvălui ca un fum,/ Fără ca să mă condamne” (p. 38).   
Standardele moderne, goana după automobile puternice, după o viaţă în care viteza este regula celui puternic, omul sincer se-ntreabă de ce un simplu cal este la putere, nu elefantul, nu boul, nu leul, da, calul e mereu la modă, învăţat să poarte greul-greu: „Uite-aşa rămânem dară/ Să ne-credem doar în cal/ Doar cu el se mai măsoară/ Dacă eşti, sau nu… pe val”.(Încă-i calul la putere, p. 79).
Mihai Manolescu oferă cititorilor săi un lirism special, nu neapărat original sau care să atragă atenţia prin exagerări la modă. Este de stil vechi pentru vremuri noi, complicate, vremuri care tânjesc după romantism, umor, libertate într-o lume normală. El nu ocoleşte problemele, le abordează cu umor şi autentică sinceritate, abrupt şi pe drumul cel mai scurt.
Poetul va trebui să fie atent la opera sa, cu timpul va evita nerăbdarea de a finaliza o poezie cu vârful stiletului, vă ştii să găsească bijuteria din versul sprinten, ideea care să atingă mai profund mintea cititorului. Cu siguranţă, are prietenii săi, cititori discreţi şi prieteni adevăraţi.
„Mi-e dor cu-o strângere de mână/ Să ne-nţelegem între noi,/ Nu să semnăm o săptămână/ Contracte lungi, cu mii de foi”. (Mi-e dor de ce-am avut odată, p. 49).

                                                                                      
Constantin Stancu