luni, 28 noiembrie 2016

Eugen Evu: Urne în care doarme timpul...



TRESĂRIREA FOCULUI LA EUGEN  EVU

Vine o vreme când focul tresare. Din adânc. Şi arde şi purifică şi deschide astfel o nouă cale, un alt drum.
Aflat la volumul al doilea din scrierile sale în aparenţă ca fiind proză, dar poate poem epic, Eugen Evu, a publicat, cum a putut, învingând tendinţele vremurilor, cartea TRESĂRIREA FOCULUI  (II)  cuprinzând părţile Briliantul şi noaptea ( jurnale 1980 – 2006), Cârtiţa pe acoperiş şi Cagule.
Eugen Evu 
Editura CORVIN, Deva, 2006 a acceptat oferta acestui important scriitor, poet, eseist, romancier, editor de revistă, mentor de cărţi, crescător de tineri poeţi în Ţara Hunedoarei şi Ţara Haţegului, barman şi şomer, om care a trăit în timpul vieţii sale şi a epocii pe care nu a avut puterea să o aleagă, ci să lupte în ea.
În acest volum, cu tentă autobiografică, autorul descrie viaţa sa, care, din fericire, nu se limitează numai la persoana sa, descrie epoca pe care a trăit-o în România înainte de 1989 şi după acest semn de trecere, descrie oamenii pe care i-a întâlnit, efortul scriitorului de a realiza volumele pe care le duce în trup, cronica interioară a cărţii sale unice, adică manuscrisul care de fapt nu are titluri, nu are limite, nu are început sau sfârşit, manuscris ce-l poartă fiecare autor în parte cu sine, ca o greutate, ca un fruct, ca o lacrimă, ca o deşertăciune, ca oaza în care trăieşte, ca neantul pe care l-a depăşit şi pentru a ajunge la neantul de sus, apoi să poată atinge cuvintele lui Dumnezeu, imediat, după uşa acestor scrieri.
Cartea merită citită pentru că pune în lumină un miracol, acela de a scrie, a publica şi a face cunoscut lumii peste treizeci de cărţi conform listei propuse de autor, dar poate mai multe, îngropate prin edituri sau pe la oamenii de bine care au trăit totdeauna în istorie. Cartea este şi o continuare a volumului scris anterior, purtând acelaşi titlu, dar şi o continuare a cronicii.
Cartea este una serioasă, are dovezi, se bazează pe durere, pe multe premii primite de-a lungul timpului, pe oamenii pe care i-a promovat şi i-a susţinut autorul, pe oamenii pe care i-a lapidat şi cărora le –a pus în faţă oglinda să îşi vadă chipul marcat de ură, se bazează pe autorităţile care întotdeauna au neglijat cultura română, pentru că aveau totdeauna ceva mai bun de făcut, să promoveze doctrina comunistă venită din est, sau pe cea clasică a consumismului, venită din vest.
Cartea are la bază multele cărţi care trec prin sufletul unui poet în decursul vieţii, cărţi care se cheamă unele pe altele, aparent haotic, pentru ca, apoi, să apară ieşirea de serviciu care duce la opera capitală, la volumul de versuri, la proiectul revistei. Ceea ce radiază din carte este lupta pe care Eugen Evu a dus-o, luptă cu sine în decursul vremurilor, a evului în care a trăit şi a murit şi a scris.  Se identifică tot mai mult cu acest ev.
În paralel scriitorul notează modul cum şi-a crescut copii şi modul cum şi-a crescut poeţii din zona Hunedoarei pe care i-a promovat, apoi relaţiile cu familia, uneori complicate, alteori acide, relaţii care au evoluat în timp în mod ciudat, de la mesajul lăsat de tatăl său fiului mai mare, Eugen, pentru fraţii lui şi pentru neamuri, de la mesajul venit din inima sa pentru copii săi, cu o forţă care schimbă destine.
Totodată autorul atinge socialul, locul de unde îi vin loviturile, descrie mecanismul care distrugea vieţi în timpul comunismului, suferinţa sa, organele partidului care acţionau asupra omului în numele unui viitor mai înalt pentru alţii pe care îi abandona, sistemul securităţii ca poliţie politică, bazat pe dosarul său format în acele vremuri, dar şi pe amintirile sale, pe jurnalul său, mărturie tristă a neputinţei de a răzbi într-o ţară mică şi măcinată de politic. Dincolo de vremurile acelea, jurnalul său prezintă aproape acelaşi mecanism care s-a perpetuat în alte forme după anul 1989, într-o zonă monoindustrială, aflată în cădere liberă din punct de vedere economic, ceea ce a făcut ca oamenii să se agaţe de iluzia că cel de lângă tine este de vină… mereu altul este de vină, iar poporul este masa de manevră care declanşa interesele celor care au iubit şi iubesc puterea ca mod de a ieşi din istorie, de fapt …
Dovezile din carte sunt pertinente şi aduc cititorului imaginea unei lumi din această parte a Europei, a unei societăţi aflate în tranziţie spre descompunerea morală şi spre altceva decât am fost educaţi, învăţaţi, proiectaţi, într-o lume care l-a refuzat pe Dumnezeu şi care a fost mereu incomodată de Dumnezeu.
Cartea -  eseu, mărturie, autobiografie şi roman în paralel, nu menţine un stil, un program, viziunea din carte este dictată de viaţa lui Eugen Evu, scriitorul, scribul de la Hunedoara, care a notat evenimentele din acel loc, evenimente care au determinat stilul.
Viziunea asumată de autor este a unuia care a acceptat mediul închis dintr-un oraş industrial construit special pentru epoca socialistă şi comunistă, pe valorile rigide ale acestui sistem care au generat ulterior un populism ieftin ce a deturnat sensul istoriei la români.
Eugen Evu nu a evadat, a rămas în cetate, la masa sa de scris, la odiseea sa interioară,  la suferinţa inerentă, pentru că trebuia să-şi scrie cărţile, să fie martorul unor lucrări mult mai înalte.
A face o paralelă între viaţa sa aşa cum apare în această carte şi viaţa altor scriitori mari din lume, te determină să accepţi că în România există scriitori  mari care nu sunt scoşi în faţă pentru a fi o mărturie în Europa sau altundeva, despre ceea ce înseamnă opera de artă la români.
Disperarea răzbate din această carte, dar nu este numai a lui Eugen Evu, este a multora ca el care caută ieşirea în lume …pe scara de serviciu, pentru că restul ieşirilor sunt ocupate de politrucii care trăiesc în acest veac de parcă ar fi artişti, vip –urile necesare …
Cartea trebuie citită.
Cartea a fost hulită. Cartea incomodează sau atrage laude, cartea acuză sau iartă, uneori, ce are psalm şi tragedie, texte de înţelepciune sau de anatemă…
Personajele din carte au trăit, trăiesc şi îşi asumă o altă viaţă decât cea morală normală, îşi asumă „ ţeapa  necesară în vremuri triste, pe care să o plaseze altuia…  
Cartea descrie lupta scriitorului într-un oraş de provincie pentru a menţine în viaţă o revistă, o revistă de cultură, în care să se scrie literatură, poezii şi eseuri, într-o lume a mafiei fierului vechi şi a zguri, a depărtării de fondurile necesare dezvoltării regiunii monoindustriale, să scrii mânat de tresărirea focului, era soluţia…
Istoria, natura, cartea, copii, familia, noaptea care îşi creşte plantaţia de briliante, scrisul ca mod de evadare  şi de  zidire sunt repere care dau cărţii valoarea de epistolă. Poate cititorul va ierta unele pete de negru în peisajul operei pe care Eugen Evu a pus-o acolo din revoltă, poate va înţelege destinul unui poet care a rezistat, chiar şi fizic, tensiunilor din epoca tranziţiilor de tot felul.
Frazele, ideile, sunt scurte dar pătrunzătoare, întregul se încheagă din fragmente care dau imaginea spirituală a vremii.
Eugen Evu a fost necruţător cu sine, uneori, dar şi cu alţii, a găsit în final ieşirea…
Oraşul ucide axiomele, ucide înţelepciunea rurală, ucide instinctele active, vitale.
Cât din cel ce eşti, este meritul tău? Cât al spaimelor, eşecurilor, distrugerilor, iluziilor, extazelor, cine eşti tu de fapt? Ai aflat?”
E nevoie de un  profet batjocoritor”. ( Biefs )
„Urne în care doarme timpul”.  

Citatele pot continua, idei care au marcat gândirea scriitorului, toate formează cartea aceasta, manuscrisul. Din păcate această carte avea nevoie de a exista în spate o fundaţie, de o editură, de specialişti care să ajute acestui demers.
Eugen Evu a făcut totul singur, cum a putut, e mărturia sa, deşi ceea ce a făcut la Hunedoara e semănat şi seamănă a instituţie, ce adună energiile din loc.
Peste vremuri această mărturie va fi peisajul din vremuri neînţelese încă
Pierderile mele eu însumi le-am determinat, sfătuit de geamănul interior. El nu moare, el e mai viu decât cainiţii”…
Dacă unul dintre voi a căzut în utopia răscumpărării lui Iov, după ce îşi pierde averile şi familia, a greşit… deoarece ceea ce a pierdut a fost bun pierdut, iar ceea ce a primit, o nouă familie, o nouă bunăstare, etc., au fost ALTELE”, scrie autorul.

Constantin Stancu