vineri, 2 decembrie 2016

Nicolae Crepcia: Un poet discret și profund...



Poemul se naşte în ieslea durerii…


Trăim un moment prielnic pentru literatura română. Poezia bună răzbate, ajunge până la inima cititorului, se scriu romane cu o abnegaţie remarcabilă, poate critica rămâne cumva în urmă, e depăşită de fenomen, de avalanşa textelor, de prezenţa scriitorilor cu personalitate, de interesele specifice într-o economie de piaţă, unde editurile trebuie să facă faţă concurenţei. În acest areal spiritual sunt poeţi discreţi care îşi trăiesc viaţa şi opera încrustată în timpul ce li  s-a dat cu intensitate şi demnitate. Ei radiază lumina discretă a versului luminat, scris fără compromisuri. Nicolae Crepcia[1] este un astfel de poet, legat de natură, de poezie, de stările de graţie, trăind într-o relaţie specială cu îngerul său. Rupt cumva de frenezia realităţii imediate, trăind simplu la Brotuna, în Munţii Apuseni, scriindu-şi elegiile provinciale cu demnitate, trimiţând epistole din satul său de munte către lume sub forma unor poeme cu fosfor, crezând în intimitate frigului, în iarba verde de acasă, în mierla care cântă, atent la spovedaniile Iancului, Nicolae Crepcia rămâne îngenuncheat într-o lacrimă.
Volumul de versuri intitulat semnificativ Strigătul care se vede[2] este semnul maturizării profunde şi acceptarea destinului aşa cum l-a primit, pentru un singur motiv: durerea poate fi aureola fericirii într-o lume a intereselor care macină planeta.
Această izolare naturală are avantajele ei: poezia respiră prin fiecare vers. Are şi dezavantaje, mai ales imediate, dacă nu te agiţi în mediu informatic, poţi fi uitat de criticul de serviciu. Pe termen lung, izolarea venită simplu, ca o scrisoare din Brotuna, potenţează demersul poetului în patria sa...

Titlul poemului este dat de un poem limpede precum cerul în munţii Apuseni: „Ceea ce Dumnezeu/ nu a spus/ a lăsat să rostească/ poetul// Strigăt care se vede/ până dincolo/ de marginea timpului// Înălţându-se/ multiplicat/ din flacără în flacără/”… Poetul preia mesajul divin şi îl scrie, asta prin îngăduinţă tot divină şi acest lucru pare a intra în eternitate cu puterea cuvântului de a arde în memoria lumii şi nu numai.
Poetul e strigătul care se vede…
Lumea a fost creată prin cuvânt, poetul pare a fi disperarea unui Dumnezeu care mereu este refuzat de oameni. Temele lui Nicolae Crepcea sunt simple dar nu simpliste, ţin de matrice, de modularea lumii prin vers…
Citind poemele acestea clare şi pure redescoperi taina pe care poezia o pulsează în lume: există o lacrimă a lui Dumnezeu niciodată plânsă, drumul luminii se urcă în genunchi, visul e o carte în mişcare, poemul luminii se scrie singur, crengile amiros a păsări, poemele ajută soarele să răsară, starea naturală a universului este o stare poetică, poetul bea apă din palma lui Dumnezeu…
Lumea nu este atentă la cântecul poetului, pare indiferentă, dar vine o vreme când poezia lipseşte din contabilitatea frustă a lumii, ceva s-a pierdut definitiv… „Ca roua/ de pe iarba primăverii/ îi spăl poeziei picioarele/ ca să umble prin lume/ curată şi proaspătă// Şi în piept/ îi aşez/ propria-mi inimă/”. Acesta este scopul poeziei care trăieşte prin sângele propriu, să umble prin lume curată şi proaspătă, stări pe care lumea le-a pierdut (definitiv, se pare). Demersul poetului este unul apostolic, singurătatea poetului la Brotuna este un argument pentru puterea poetului de a fi strigătul care se vede în cetate, e un răspuns la necesitatea omului în mişcare pe marile bulevarde.
Poemele au ceva din înţelepciunea de început a lumii, poetul are curajul să rămână în raiul pierdut pentru totdeauna, să îşi asume responsabilităţile pe care aleşii de toate felurile, de toate culorile şi de toate eşecurile nu şi le mai asumă. Oare au dispărut apostolii care aduc acel mesaj de puritate şi putere menit să schimbe omul obosit de erorile proprii? Putem reţine câteva gânduri: urletul politicii isterice care simte apropierea orgasmului, omul căzut din rai consideră că Dumnezeu există prin bunăvoinţa oamenilor, fiecare ramură are o corespondentă în rădăcină pentru a fi susţinută, centru pământului există deşi nu se vede, logosul e darul pe care l-am primit, viitorul este pipăibil, e un loc unde zeii se duc să moară… „Nu viaţa/ ci miracolul naşterii// Nu iubirea/ ci înţelegerea ei// Nu poezia/ ci scrierea ei// Şi nu moartea/ ci frica de moarte//”.
Poezia aceasta limpede aduce cu fiecare vers stări intense, rezultate din relaţia intimă dintre poet şi istoria imediată care se scrie instantaneu de Dumnezeu cu fiecare anotimp, cu fiecare plantă, cu fiecare gest, cu fiecare spaimă, cu fiecare întrebare. Poemele se nasc din prezentul continuu, fără intermediari de prisos, fără agenţi de vânzări care să strige după sfinţenie: la marginea ploii se pot culege ghebe, simplu; paşii vântului pe acoperiş; există o dată fixă în univers în care frigul strânge inima poetului, e patrusprezece octombrie, ziua în care a căzut guvernul (cine îşi mai aminteşte, e real?), e ziua în care mama a tăiat cocoşul iar sângele lui este un argument pentru netimp, în acea zi se pot aduce lemne de foc şi pacea îţi intră în oase… E o zi ruptă din şirul anonim al vremurilor… Poetul demonstrează că ziua e specială pentru că intră în poem, iar poemul îi dă personalitate...
În unele poezii discursul se lungeşte, cumva se diluează, dar toate au însemnătatea lor în economia volumului, se leagă prin stare, prin idee, prin durere…
Singurătatea se personalizează în felul acesta, capătă dimensiuni certe…
Poezia lui Crepcea e una originală, fiorul stării poetice se simte şi revigorează discursul poetic în literatura actuală marcată de experienţe, de preluări, de scheme academice, de stil şi metastil, limbaj şi metalimbaj. Poetul s-a reîntors la matca poeziei: simplitate, densitate, tensiune poetică dintre a exista şi a pierde totul, acceptarea lui Dumnezeu ca un dat necesar, adevărul care înfloreşte în cuvintele artistului. Poeziile sunt scrise fără semne de punctuaţie, nu au titlu, vin dintr-un manuscris vechi, descoperit doar de Nicolae Crepcea, metafora este descătuşată, sensul se coagulează simplu… Credinţa sa este una implicită,  nu explicită, motivele creştine sunt asumate discret şi atent, chiar riguros, până la durere, până la lacrimă... Nimic strident, strigătul străbate munţii, toamna, arborii însinguraţi…
„Răsărită-i steaua// Pe razele ei/ coboară îngerii// Undeva/ în ieslea durerii/ se naşte poemul// Găsi-l vor oare//”.

Constantin Stancu
Decembrie, 2012.   


[1] Nicolae Crepcea, scriitor român, membru al Filialei Alba-Hunedoara a Uniunii scriitorilor din România, i s-a acordat premiul pentru poezie pentru anii 2009, 2010, etc. Locuieşte la Brotuna, judeţul Hunedoara, aproape de Brad. Autor a mai multor volume de poezie şi proză. Pe umărul lui Rimbaud, poezii, Editura Călăuza, Deva, 1996. Între iarnă şi somn, poezii, Editura Călăuza, Deva, 1998. Îngenuncheat în lacrimă, poezii, Editura Corvin, Deva, 2000. Elegii provinciale, poezii, Editura Biblio 4 You, Deva, 2004. Scrisorile de la Brotuna, poezii, Editura Danimar, Deva, 2004. Durerea ca fericire, poezii, Editura Danimar, Deva, 2005. Halucinaţiile unui hoinar, poezii, Editura Danimar, Deva, 2005. În intimitatea frigului, Editura Danimar, Deva, 2006. Cântec în grădina iubirii, poezii, Editura Danimar, Deva, 2007. Iarba verde de acasă, poezii, Editura Călăuza v.b., Deva, 2008. Mierlă cântând, poezii, Editura Gligor Haşa, Deva, 2010. Poezii de spus la gura sobei, poezii, Editura Gligor Haşa, 2010.Spovedaniile Iancului, poezii, Editura Gligor Haşa, Deva, 2011. Mesagerul, proză, Editura Dacia XXII, 2011. Au scris despre cărţile sale: Dumitru Hurubă, Ladisalu Daradici, Eugen Evu, Ioan Evu, Constantin Stancu, Gligor Haşa…
[2] Nicolea Crepcea, Strigătul care se vede, poezii, Editura ORTOPEDIA – Deva, 2012. Tehnoredactare şi coperta: Noemi Maria Holtzer.