joi, 7 decembrie 2017

Dumitru Hurubă: Mircea Petean, un poet, un munte, o zi... Istorii lirice originale (fragment, continuarea pe acest blog)



DUMITRU HURUBĂ

Echinoxist-optzecistul

MIRCEA PETEAN

Poate greşesc, însă, după ce am citit (şi recitit câteva…), din poeziile lui Mircea Petean, mi-am consolidat convingerea că, din zona Ardealului, el este unul dintre cei mai autentici şi mai fideli optzecişti, deşi nu multă lume ştie acest amănunt din viaţa literară a poetului clujean şi chiar şi mai puţină lume acceptă acest adevăr. Cărţile sale, cu precădere cele de poezie, sunt perfect încadrabile în optzecismul lansat spre lumea literară în Cenaclul de luni condus de Nicolae Manolescu, şi sunt perfect mulate pe preceptele noului curent literar care se năştea dintr-un modernism părând tot mai puţin convingător, ca să nu spun tot mai… zdrenţuit. Din păcate, din neatenţie, ori din ignorare, cam toţi comentatorii şi „făcătorii” de clasamente, grupuri şi grupări optzeciste, uită cu indiferentă nonşalanţă – altă ciudăţenie! – de Mircea Petean, ceea ce este destul de mirabil, din moment ce el face parte dintre cei care au rămas consecvenţi fideli pur sânge ai curentului literar în cauză. Gestul, oarecum straniu, sau deliberat, ne obligă la a ne aminti că, acum vreo două decenii, de exemplu, criticul literar Cornel Regman, referindu-se la Mircea Petean într-un sens destul de explicativ-compensator pentru poetul clujean, spunea/scria:  Debutant în 1981 cu volumul de versuri «Un munte, o zi», echinoxist-optzecistului clujean Mircea Petean i-a fost impus în anii care au urmat, ca atâtor altora din generaţia sa, regimul postului negru, ceea ce pentru poeţi mai ales a însemnat lipsirea de şansa editării manuscriselor.” (Cornel Regman, Dinspre „Cercul Literar” spre „Optzecişti”, Editura Cartea Românească, 1997: Mircea Petean – „Lasă-mi, Doamne, zăbava!”, p. 181). Să fie un semnal şi-atât? Să fie vorba de o aluzie subtilă apropo de jocul său dublu echinoxisto-optzecist? Nimic nu e imposibil, dar… Nu! Chestiunea e cu mult mai complicată şi cu multe nervuri care duc, de ce nu? la un soi de… marginalizare a poeţilor, clujeni în special şi transilvăneni în general, aspect mirabil pentru mine şi fără dubii. Mă rog, nu e primul caz din literatura română de-a lungul istoriei sale, când Carpaţii, pentru o seamă de suferinzi de exclusivism, pe care i-aş numi, cu mică reţinere, habarnişti, au constituit un fel de barieră naturală între… Regat şi Transilvania. Însă, această atitudine din zona… democraţiei postdecembriste, mi se pare destul de nelalocul ei, ca să nu spun altfel, deşi nici nu pot, şi ar fi nedrept  să nu adaug în context că „marele război literar dintre Bucureşti şi Cluj” (recte Transilvania), are o hilară continuitate la nivel de secol XXI… Apoi, să ne mai amintim că echinoxismul a dat literaturii române suficiente nume grele, de referinţă/rezistenţă, sau, cu alte cuvinte, nume care au fost şi au rămas bine înfipte în istoria literară, astfel că, din punct de vedere al rolului şi importanţei sale, echiinoxismul a fost şi rămâne o mişcare literară extrem de puternică şi reprezentativă la nivel naţional. Este o realitate incontestabilă, poate mai greu digerabilă şi mai greu de ingurgitat, ba chiar – în unele cazuri cu totul speciale – înţepenită la… înghiţitoarea unora, însă nu se mai poate face nimic după părerea mea, fiindcă valoarea rămâne valoare oricât ar fi ea de contestată, dar să nu exagerăm, totuşi!...   
M.Petean, foto Facebook
Semnificativ şi notabil rămâne faptul că Mircea Petean a dat semne clare de infestare cu… optzecism încă de la prima sa apariţie editorială cu volumul Un munte, o zi (Ed. Dacia, Cluj, 1981),  sau mai pe îndelete spus, de împăcare cât de cât amiabilă între echinoxism şi optzecism oarecum înainte ca acesta din urmă să fi primit botezul naşului său, Nicolae Manolescu. Referirea mea este la volumul de versuri amintit ceva mai înainte, având ca an de apariţie 1981, în vreme ce Aer cu diamante – cel mai reprezentativ volum de versuri al Generaţiei ’80, cu cele mai clare ramificaţii/voci (poetice) spre optzecism – a fost editat abia în 1983, prefaţat fiind de Nicolae Manolescu, mentorul cunoscutului Cenaclu de luni...   
Fără a supraevalua câtuşi de puţin situaţia poetului clujean în discuţie şi, implicit valoarea întregii creaţii a lui Mircea Petean – dacă e să forţăm puţin nota – trebuie să recunoaştem că el este unul dintre principalii exponenţi ardeleni ai optzecismului timpuriu şi-apoi ca extensie a sa semnificativ îmbunătăţită, din punct de vedere valoric, a modernismului alunecător fără întoarcere pe o pantă a dezintegrării şi, păstrând proporţiile, a uneia din ce în ce mai greu acoperitoare a noilor generaţii de scriitori. În acest context, Mircea Petean – dacă preluăm sintagma lansată de Cornel Regman şi înaintăm spre o definire a sa ca poet reprezentativ pentru echinoxism, sau/şi optzecism –, începând chiar cu al doilea volum al său (Cartea de la Jucu, Nobil I, Ed. Dacia, 1990), dar şi (Zi după zi (Ed. Euphorion, Sibiu, 1993) şi, mai ales, Lasă-mi, Doamne, zăbava!, (Echinox, 1994), poetul evadează spre un sine care, prin consistenţă, îi măreşte zestrea şi, în acelaşi timp, îi consolidează, prin operă, individualitatea, personalitatea şi, evident, valoarea. De altfel, comentatori avizaţi şi analişti cu adevărat profesionişti, au aşezat lucrurile la locul lor, între aceştia aflându-se  Mircea Zaciu, care, în volumul Departe, aproape (Editura Didactică şi Pedagogică, Buc., 1998), consideră fără echivoc şi cu deplin realism că „M.P. sfidează clişeele tradiţionale legate de fiinţa (fragilă, maladivă, retractilă) poetului. El pare, dimpotrivă, mai aproape de energica înfăţişare a luptătorului: amestec de forţă şi voinţă de a învinge în tot ce face. [...] Bucolic şi citadin, ingenuu şi livresc, speculativ şi direct, ironic şi grav, sentimental şi tăios, schimbând registre şi stiluri cu destulă detaşare, M.P. îşi riscă de fiecare dată, carte după carte, miza intimă, gata totdeauna să şi piardă la o adică.”  Întorcându-ne puţin la volumul de debut al lui Petean, să apelăm şi la părerea celui mai avizat optzecist: „Mircea Petean are o puternică imaginaţie a insolitului. Această imaginaţie a bizarului creează un univers aproape expresionist, populat de personaje rigide, de mecanisme şi manechine ca la Delvaux. Nota lui esenţială mi se pare o anume îndrăzneală în invenţie, insolitul metaforelor care se ţin tocmai de aceea minte.” (Nicolae Manolescu, Trei debuturi, în „România literară”, nr. 15/ 1982). Aşadar, fără şovăială, ne găsim faţă în faţă cu o fotografie-fotografiere aproape imposibil de retuşat, cu imaginea unui poet fixată în rama literaturii postdecembriste derapată actualmente într-o „aripă tânăr-autohtonă” a postmodernismului de unde este greu de anticipat o evadare a sa într-un viitor cât de cât apropiat… În regulă: dar trebuie să avem în vedere, extrapolând puţin, că situaţia lui Mircea Petean nu e chiar atât de singulară pe cât s-ar crede, eu însumi n-am vrut să-i construiesc această importanţă, pentru că o seamă de poeţi transilvăneni se confruntă cu situaţii similare, sau undeva pe-aproape, fără ca acest lucru să deranjeze consistent, însă, printr-o aducere la acelaşi numitor, particularul devenind general şi cam deranjant. Să ne (re)amintim doar că, mai ales reprezentanţii valului de critică literară tânără, nu o dată se întâmplă să escamoteze, sau cel puţin să ignore adevărul ca fenomen literar, unii se zbat din greu, aduc argumente în favoarea demolării vechiului pentru a face loc noului, unui nou care e, în multe cazuri, o formă fără fond, un fel de nouă şi modernă strigare peste un sat care nu mai există… Poate de-aceea, cu un acut simţ al realităţii, poetul Mircea Petean, omul Mircea Petean, intervine cu ambiţie de (re)constructor şi ne fixează virtual, e-adevărat, în spaţii geografice aproape palpabile şi ne obligă la reîntoarceri nu doar acolo, ci la noi înşine, la obârşii, la ancestralul  din care, direct sau indirect, venim. În acest sens, nu trebuie argumente mai solide decât concreta materializare a realităţilor din poemele sale. Şi, încă: echinoxist-optyzecistul Mircea Petean un poet al zborurilor imaginative, al desprinderii de materialitatea lumii, nu este, totuşi, „un poet cu capul în nori”, ci  un adânc înrădăcinat în materialitatea imediată a unei lumi din care se alimentează cu seva-materie primă pentru creaţia sa. Poate de-aceea el este mai greu încadrabil, ca poet, într-un ţinut ideatic împărţit cumva frăţeşte între echinoxismul clujean şi optzecismul dâmboviţean, adevăr sesizat şi comentat de Irina Petraş, care chiar încearcă o anume fixare a poetului: „Descopăr suficiente argumente pentru a-l socoti un exemplar poet al «locuirii».(Irina Petraş,  Literatură română contemporană, 2008).

Dumitru Hurubă
(fragment)