Proza scurtă la Cornel Nistea. O privire
(Cornel Nistea, Vânzătorul de apă colorată
Schiţe, nuvele, povestiri,
Cluj-Napoca:
Editura Casa Cărţii de Ştiinţă, 2015)
Un titlu aparent
obişnuit: Vânzătorul de apă colorată.
Cornel Nistea ne
oferă schiţe, nuvele, povestiri în cartea apărută la Cluj-Napoca: Editura Casa
Cărţii de Ştiinţă, 2015. Cunoscut romancier, autor a două romane de forţă în
literatura rămână, Ritualul bestiei (Cluj-Napoca:
Editura Teognost, 2008) şi Întâlnirile
mele cu Orlando (Alba-Iulia: Editura Unirea, 2012), prozatorul, redactor la
revista Discobolul din Alba-Iulia, are dragostea de a prezenta viaţa oamenilor
într-o lumină aparte, specială. El vede lumea în plin dinamism, cu drame, cu
bucurii, cu toate iubirile deschise în vântul vremii.
Deşi cartea de
faţă cuprinde proză scurtă, viziunea este cu bătaie lungă. Nuvelele se edifică
în jurul unui centru, apoi lucrurile radiază spre zone ale vieţii unde
lucrurile sunt dense, tensionate, capabile să radieze realism în stare pură
spre cititorul atent. Prozatorul nu experimentează, el prezintă direct,
inspirat, oameni, fapte, vremuri, tragedii. Un fior străbate lumea lui Nistea.
El vede oamenii aşa cum sunt, în paradigma proprie, dură, casantă, irepetabilă.
Destinul face parte din joc, presiunea vremii modelează minţile oamenilor,
imprevizibilul declanşează povestea. Da, povestea curge lin, în spatele
faptelor sunt mesaje unice, principii de viaţă, trăiri exemplare, Cornel Nistea
practică un simbolism discret, alegorii care zguduie vremurile, revolte interioare
cu efecte neprevăzute. Drama personajelor este drama unor colectivităţi, a unor
familii, drama cea de toate zilele care marchează sufletele.
Temele din
textele cărţii sunt profunde: Absolutul de fiecare zi, tragedii care marchează,
situaţii limită, energiile care declanşează furia şi zgomotul, profesii care marchează
colectivităţi, scrisori de dragoste, oameni simplii într-o lume complexă care
îi devoră.
Personajele lui
Cornel Nistea sunt: ţărani, profesori, cerşetori, medici, scriitori, mineri, liber
profesionişti. O atenţie deosebită o acordă cuplului bărbat-femeie, familiei.
Acolo începe universul personajului, în relaţia de iubire, în relaţia luminată,
în nucleul pus de Dumnezeu în univers. Nu o declară, dar prozatorul se
focalizează pe o temă principală: predestinarea.
Personajele caută un spaţiu propriu, apoi nu mai pot evada, capcana e pusă cu
mână proprie, invizibil, cu fiecare eroare, cu fiecare frază, cu fiecare
obsesie. Relaţia bărbat-femeie este degradată iremediabil. Acest lucru afectează
viitorul, ne afectează pe fiecare.
Titlul cărţii
este dat de nuvela Vânzătorul de apă
colorată (p.106), o povestire în care banalul devine scop, vânzătorul îşi
vine paharul cu apă sălcie şi colorată în locuri publice, face din asta o
meserie. La târguri, la sărbători el este acolo, oferă iluzia necesară. Este
preocupat de activitatea lui cu seriozitate, cu pasiune. Trăieşte din comerţul
cu iluzii. Oamenii acceptă jocul în piaţa centrală, acceptă superficialitatea,
banalul, convenţionalul. S-au deprins cu apa colorată. Totul are un preţ în
final…
Şi afacerea începe cu inocenţii: copiii,
târgoveţii, oamenii obosiţi de viaţă.
În
sufletul meu de copil a apărut curând dilema: cine era cu adevărat comerciantul
care ne vindea turtă dulce, acadele şi apă colorată, pe care o mai numea şi
limonadă, numai că nici vorbă de lămâie sau sirop de fructe de pădure în apa
aia, decât coloranţi sub formă de prafuri şi o jumătate de kilogram de zahăr la
cinci zeci de litri de apă sălcie”(p.109).
Călătoria
alături de povestitor începe cu o schiţă surpriză: Profeţiile Pytiei. Lumea nu se bazează pe credinţă, lumea încearcă
să afle destinul din gura zeiţei. Confuzia care domneşte în mintea bărbatului
îndrăgostit care se doreşte puternic sub ritual, îi afectează destinul. Soarta
este schimbătoare, femeia adorată, frumoasa este acolo pentru a fi iubită,
iubirea însă marchează fiinţele, sub acest sentiment se declanşează drame
neprevăzute. „A durat ceva vreme până să-mi dau seama de vina de neiertat de-a
fi confundat-o pe prietena mea cu zeiţa” (p.6).
Consider că
ideea principală a scrierilor din această carte se devoalează în schiţa Bolovanul trădător. Un bolovan imens
apare în grădina bunicului, el apără grădina (raiul) de puhoaie, de apele
neiertătoare, de şuvoaie necontrolabile. Bolovanul trece de la o grădină la
alta, în funcţie de anotimpuri, de viituri.
Bolovanul
acesta n-a fost dintotdeauna aici. Mi-a spus tata că a fost adus aici de nişte
ape mari în urmă cu vreo sută de ani. A fost stavilă multă vreme şurii lui
Şilip, numai că după despăduririle de atunci, când împăraţii austrieci au
pretins localnicilor mangal pentru fabrici în schimbul terenului ce devenea
arabil sau păşunat, au venit nişte revărsări de ape atât de mari c-au luat şura
cu animalele din poeţi şi acareturile lui Şilip cu bolovanul acesta cu tot,
care, credea el, le ocrotea pentru veşnicie”(p.p. 59-61).
Există aici o
paradigmă: Doar Dumnezeu este stânca vremurilor, restul este întâmplare, omul
este la discreţia timpurilor năvalnice, nu înţelege, nu controlează fenomenul,
este sub vremuri, umil şi prins în colţii destinului. Grădina este de
importantă pentru fiecare familie.
În nuvela Genetică, un medic este prins în jocul sorţii, el nu se
poate vindeca pe sine, e ceva mai presus de puterile sale. Ştiinţa are dovezi
exacte, iubirea fură imaginile pe care personajul principal le credea reale.
Tâlcul povestirii bate foarte departe, în codul genetic, acolo sunt puse
informaţiile despre lume, implacabil, dur, fără ieşire în/din istorie.
Unele nuvele,
prin densitatea naraţiunii se apropie de tensiunea unui roman, sunt texte
profunde, personaje, epoci, ritualuri, sfinţi şi barbari… Parabole, simboluri,
omisiuni, umor discret, parfumat de fructele lirismului, planuri paralele, sinergia
ritualului… O tehnică demnă de un prozator cu talent, solid, stăpân pe
mijloacele sale, lăsând cititorului o aparentă libertate de gândire, apoi îl
prinde în valul istoriei. El îşi datează textele, le fixează locul, e preocupat
de rigoarea inspiraţiei, povestirile fac parte din viaţa sa, cu metalimbajul
necesar.
Titu Popescu
notează despre autor: „Cornel Nistea acoperă cu un stil intelectual clar
suprafaţa optimă a povestirii, ştiind să nu ducă tehnicile insinuării până la
răbufnirea în purul imaginar. Prozele lui sunt autobiografice, dar implicarea
lor politică le poate face biografice pentru oricine” (Cornel Nistea în Opinii
critice, Cluj-Napoca: Editura Casa Cărţii de Ştiinţă, 2014, p.49).
Cornel Nistea
reţine în Profeţiile Pytiei: „Totul se petrecuse ca-un vis şi-am întins mâna să
văd dacă mai era acolo. Nu mai era. Să fi fost femeia aceea frumoasă doar în
dorinţa mea, în visul meu?, mă întrebam mereu” (p.6).
Prin aceste
cuvinte exacte, prozatorul îşi stabileşte limitele textelor sale. Urmăreşte
apoi linia, drumul, căldura urcă prin fiinţa cititorului până schimbă planurile
şi miracolele… De la apa colorată la rigoarea codului genetic, de la Pytia la
femeia iubită, de la moarte la viaţă, de la absolut la ridicol…
Constantin
Stancu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu