Inteligența
poetică și poezia lui Virgil Todeasă
Un titlu
surprinzător și profund: Omul presupus…
Vine dintr-o
stare aparte, poetul în fața realității pe un peron imaginar. Un om care ar
putea fi altfel, un om care ar putea arăta altfel. O șansă ratată? Un noroc
dantelat?
Virgil Todeasă
în cartea Omul presupus*, apărută la
Editura Școala Ardeleană în anul 2017, face un tur poetic de forță și
realizează o imagine modernă a ființei. Poetul ca privitor, caută sensul.
Într-un limbaj
minim, amintind de poemul minim scris de Octavian Doclin, decantat prin viziunea școlii de la Alba Iulia, poetul ne
propune teme incomode, revelații, semne. Făcând economie de cuvinte scăpate din
lesa lucidității, autorul trece prin filtrul propriu lumea, trage concluzii
ferme și dure, face definiții ale imponderabilului. Realitatea ar putea fi
pipăită, efectele vieții pur și simplu se simt în fiecare vers, direcțiile spre
alte dimensiuni se deschid brusc, uneori brutal. Poetul se teme de sentimentele
sale, evită emoția pură pentru a se arunca în tehnica faptelor cu greutate. O
credință disimulată străbate poemele, frica de adevăr, în sensul bun al
cuvântului, provocată ființa la noi peisaje. Între titlul poemului și poem se
stabilesc legături subtile, niciodată epice. Narațiunea este abolită de dragul
esenței. Fragmente de realitate, lucruri concrete, ființe abrupte, invadează scena:
un strigăt, animalul, fântâna, timpul,
păianjenul, apele negre, apele nopții, zorile, nisipul, caleașca etc.
Acestea sunt
dublate de o viziune personală, aproape de știință, în formule distilate până
la limită: dr. Tulp, Geneză, zgomot de
fond, încifrare, debarcader, inima, scenariu, zbor, nimicul… O filozofie
discretă care pune în mișcare poemul… Din toată această mișcare este extrasă
iubirea, dorința, saltul…
Un poem ar un
titlu paradoxal: Zero dinamic… „Timpul
este piramidal – nisip spulberat/ mișcarea provine din zero/ deodată, floare și
frunză/ lumea este făcută cu mintea” (p. 88).
Este captat
misterul creației, acolo apare omul-penumbră…Sugestia
este apăsătoare: este Iisus, este Adam, sunt oamenii care stau în piramidă, cu
Dumnezeu în vârf? Finalul decantează mesajul: „vorbește-mi,/ vorbește-mi despre
ceva ce există” (p. 88).
Volumul începe
cu nașterea poemului/ universului: Strigătul:
„am văzut spiritul/ care-și primește trupul său/l-am văzut cum fuge,/ cum
sare în gol de pe munte,/ cum își ridică brațele -/ cum zboară și strigă: am
trup, am trup…” (p. 5). Descoperirea de
sine, spirit și trup, saltul peste istorie, semnul vieții…Sugestia este dusă la
maxim, a rămas puțin jar în cenușa vorbelor. Între poeme există o legătură
secretă, se caută, se împlinesc unele prin altele. Despre operația necesară
poetul afirmă: „o să-l trag de halat și-o să-l întreb/ despre frumoasa sa
lecție de anatomie” (Dr. Tulp, p. 8).
Versurile probează influența artei în viața de zi cu zi și relațiile dintre
ramurile artei.
În mintea
copilului există ceva tragic, până la disoluție, omul este programat să
distrugă: „copilul demontează păpușa/ se pregătește să demonteze și oamenii/ și
capra cu trei iezi” (Euristică, p.
9).
O temă abruptă,
persistentă și copleșitoare este timpul. Mereu invocat de poet, mereu fugind de
el, mereu cerșind timp, cât mai mult timp. Poemele sunt stoarse de ultimele
clipe, acolo se află secretul a toate. Zilele
au denumiri arbitrare, manivela fântânii este o moară de timp, ca o pasăre de
pradă timpul, salvatorii au venit la timp, timpul este o dimensiune sau nu,
mizeria asta de timp, există și un poem dedicat: Ceasul de aur…
„sunt bogat - /
am primit ceasul de aur/ îl țin în văzul lumii, strălucește ca soarele/ nu mă
despart de el nici noaptea/ stă pe noptieră, e mâna mea dreaptă/ nu mă lasă să
dorm, bate și plânge/ curge peste noptieră ca o fiere Dali-formă/ din creierul
meu lipicios – fluturi de noapte…”(Ceasul,
p. 66).
Ideile sunt puse
în albumul personal cu rigoare, e rigoarea care așteaptă certitudini. Iată
câteva file din acest album: „să te trezești cu femeia perfectă,/ aceea la care
nu vei ajunge niciodată” (O tulburare,
p. 16); „la întâlnirea cu pruncul/ adultul este o entitate de întoarcere” (Geneză, p. 25); „ascunși sub amprenta
nea arsă de timp” (Degetul, p. 36);
„pe scările de serviciu/ tava urcă cu bunătățile lumii (Etajul, p. 35) etc.
Individul este
presat de un zgomot de fond persistent, copleșitor, semn că universul se
deplasează, strivește ființa: „în mine trăiesc mai mulți indivizi,/ dar nu pot
juca o partidă de dublu/ și nu pot cânta la patru mâni,/ de fapt, nu pot cânta
deloc/ cineva ascunde clapele - / muzica băltește în creierul meu vinețiu (Zgomot de fond, p. 29).
Pentru poet
orizontul este închis: „știința mă face să cred în robotul ascuns/ din
tenebrele trupului meu” (Pervertire,
p. 71). Știința ar putea fi un model de succes, ceva, însă, îi scapă esențial,
la pantograf pierde din piesele sale…
Ultimul poem
maschează taina, secretul: „creierul meu alunecă printre numerele mici de
ruletă/ de la o vreme parcă umblu pe molecule/ am inventat nume, am numit
lucruri, am definit/ molecule – bile de rulmenți, capete sparte” (Tempoul, p. 90). Totul merge încet, până
la dispariție, vântul risipește numele celui care este implicat în mecanismul
universului…
Se arcuiește o
umbră neagră peste viața din poem, este un pesimism bine temperat, deși există
dinamism, deși există un păianjen care pândește…
„nu te
îndrăgosti de mine/ pentru că nu știi ce urmează…// numai eu pândesc zorile/ și
picăturile argintii din plasele nopții” (Păianjenul,
p.10).
Poetul Aurel
Pantea scria despre poezia lui Virgil Todeasă: „Poetul Virgil Todeasă posedă,
ca un adevărat tactician al revelației, arta de a insinua enigma în realitățile
cele mai ignobile. Plăcerea lecturii acestor poeme provine din sesizarea
inteligenței poetice” (ultima copertă).
Lorinczi
Francisc-Mihai definește poezia lui Virgil Todeasă ca o „probă de rezistență în
spiralele imaginarului” (Lorinczi Francisc-Mihai, Cuvinte pe nicovală, Ed. CronoLogia, 2018, p. 84). Tot el reține:
„Poetul face incursiuni profunde în conștiință, acolo unde se întâlnește omul
cu sine însuși, cu dramele sale, în spațiul sensibil al imaginarului, cu
reverii estetice, cu diferite chestionări despre libertate și destin, limite și
nelimite, îndoială și credință” (Cuvinte
pe nicovală, p. 85).
Definind omul ca
esență, Todeasă scrie/ descoperă: „copilul percepe lumea în ansamblu, / dintr-o
dată/ se mișcă în simboluri/ și asimilează pe rând cuvintele…/ nu există nici
moarte și nici viață – el este totul/ nimicul se dezvoltă pe această premisă” (Eul, p. 10).
Constantin
Stancu
*Virgil Todeasă,
Omul presupus, poeme, 95 pagini,
Cluj-Napoca, Școala Ardeleană, 2017.
Sursa: Revista „Vatra veche”, nr. 6/2019 / Nicolae Băciuț
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu