sâmbătă, 7 septembrie 2024

Despre proza lui Ladislau Daradici... Câteva note de Radu Igna

 

            Prin lumea noastră cea de toate zilele

 

           Ladislau Daradici (n.1957), profesor de limba și literatura română în orașul Deva, este un reputat poet, prozator, critic literar, membru al Uniunii Scriitorilor din România, Filiala Alba-Hunedoara. A debutat în 1992 în revista Luceafărul, editorial în 2000 cu volumul de povestiri fantastice Întâlnire cu cei care au fost.  Au urmat an de an volume de poezii, proză, cinci volume de critică literară. Este prezent în revistele literare,  răsplătit cu mai multe premii.

Ladislau Daradici

           Volumul Chiulind de la ora de moarte (Editura Ideea Europeană, București 2018) este al treilea ciclu din cele 100 de povestiri începute în 2010. Primele două, Călăuzitorul de suflete și Ultimul uriaș din Zarand, au apărut 2014. Citim în Prologul cărții: „Cele treizeci și trei de parabole din acest volum închid, prin urmare, cercul celor o sută, variante ale lor fiind publicate deja în reviste…Și dacă în destinul meu au existat răstimpuri care m-au îndepărtat de mine însumi, mărturisesc că aceste povestiri m-au readus pe propriul meu făgaș, apropiindu-mă de propria esență” (p.6).

            Parabolele din acest volum (dar și meditații asupra timpului sortit muritorilor), par a fi legate funcțional unele de altele, fiecare ducând la un efect neașteptat, spre un scop unic, aducerea cititorului în lumea în care trăiesc personajele sale, cu incidente din trecut pe care le interpretează ca pe un simbol. Astfel personalitatea autorului-personaj se conturează cu fiecare povestire, copilăria, grija părinților pentru educarea sa, lumea în care s-a format, cea a cărților, „figuri miraculoase cu care viețuim”, până la adultul călător nu doar prin propria sa țară. Asta nu înseamnă că proza aceasta este absolut autobiografică. Ca acțiune, prezintă o problemă, nu o soluție. Tonul comentarilor este unul calm, detașat, simțim atitudinea sa față de  subiectul în discuției

Cugetările de la începutul textelor conturează de fapt ideea centrală a cărții. „Oare asta am fost și suntem noi, o înșiruire de creaturi fugare răspândite pe un peron an de an, pe măsură ce ne înstrăinăm de noi înșine, așteptând, în cele din urmă, să ne regăsim în același ultim tren al călătoriei noastre?”. (p.43).    

Radu Igna

 

Cartea  aceasta  este o și o adevărată monografie a vieții rurale, cu  obiceiuri, credințe, iubirea ce a dus la trăinicia familiei. Suntem aici  noi și cei din totdeauna. (vezi Transilvania sau despre morți numai de bine) Naratorul plecat în lume își revede locurile copilăriei. Tatăl său este înțeleptul satului situat între două șiruri de coline. În partea dinspre răsărit, se află cimitirul, casa din deal, cea a morții, cea din vale, a vieții. Totul în acest sat era rânduit cum se cuvine.

              Paradoxal, cele mai semnificative lucruri în viață rămân ființele pe care le-am iubit, poate chiar detestat, devenim astfel prizonierii propriilor tipare.                         În A fost odată o mătușă, înmormântarea mătușii Iustina, autorul ne introduce în lumea noastră cea de toate zilele: trăim pentru că ne-am născut, dar nu știm când și cum vom părăsi această lume. Povestirea, constituită din patru părți, cimentează personalitatea femeii, harnică, credincioasă, vorbea mereu despre Dumnezeu, truditoare ca toți ceilalți din zi în noapte, dar „Suferea de o duzină de boli imaginare. Îngrozită că toată noaptea i-au cântat cucuvelele, prevestitoare a morții, s-a îmbrăcat în grabă în haine de sărbătoare  și a plecat cu trenul la Sebeș unde trăia fiica sa, gândind că în oraș nu cântă cucuvelele. A coborât din tren și în fața gării  a fost lovită de o mașină.

          Dan, coleg și prieten, al naratorului, pasionat de pescuit pe Mureș, sare în valurile nervoase să-și salveze un prieten. A sărit să-l salveze. Și sărit a fost.

Dieter, prieten din copilărie, coleg de liceu, revine în țară din Germania după 40 de ani, la întâlnirea foștilor colegi de liceu. E vesel, plin de viață, fericit în iubita sa Germania unde s-a refugiat în tinerețe. A murit în ultima noapte a șederii sale în casă părintească, împăcat și din păcate singur.

Un copil  pasionat de lecturi, în drum spre școală, vede un om spânzurat într-un prun, un bărbat de cel mult 50 de ani. Imaginea spânzuratului îl va rămâne în minte pe viață. (Dilema unei dimineți reci și cețoase). O bună parte a povestirii nu are legătură directă cu moartea și starea băiatului, cât cu lumea în care trăiește.

 

În Să vrei să mori de frumusețea vieții, Aurelia, de 78 de nai, soțul Toader, de 87 de ani, se scoală în fiecare dimineață odată cu zorile să hrănească animalele. Toader plecă pe malul Mureșului  să culeagă urzici ca  Aurelia să facă o zeamă. O găsește  în casă, în scaun cu capul  sprijinit de brațul stâng.  Era acolo, dar viața  o părăsise. „Dacă ea nu mai e, îi spune Toader vecinei, eu nu mai am de gând  să mai izbăvesc pe aici. Luni a fost înmormântarea Aurelie, miercuri  a murit și el (p.148). În ultima scenă există o frază memorabilă: …nu există lucru mai cumplit și mai trist într-un destin de om decât să fii singur

Toți știm că trebuie să murim, dar să  ne rămână totuși numele și ceea ce am agonisit noi și  cei de înaintea noastră. Tanti Mărioara (Răni și blesteme), „o mână de femeie trudită de ani, aproape frântă în două”, văduvă de mulți ani, se dușmănește cu  niște vecini că i-au luat  din pământ. Nepotul o întreabă uimit: „Și-ți trebuie bucata aceea de pământ?!” - Nu, dar era pământul nostru, l-am moștenit de la părinții mei”. Convinsă că așa e în viață, până la urmă trebuie să mori, îi zice nepotului venit în vizită: „Când vei mai trece pe aici, să pui o lumânare și pentru mine”.(p.130).

Există spre sfârșitul cărții o povestire care iese din obișnuitul lumii tradiționale, ducându-ne în misterele imaginarului/absurdului. Povestirea se întitulează Săcămaș sau o zi mai urâtă de cât moartea. Preotul și preoteasa satului, de pe  malul Mureșului, pleacă însoțiți de Ionică, prostul satului, să culeagă prunele din livadă. Ionică terminase patru clase dar nu știa să citească, dar era îngrijit  și harnic. În timp ce scuturau prunele, o creangă lovindu-l în cap, s-a prăvălit  pierzându-și cunoștința. L-au urcat repede în căruță și au pornit să-l ducă la spital îngroziți că ar putea muri. Ceea ce urmează e de domeniul fantasticului. Pe drum a deschis ochii și a pus: „În nici o predică, de a dumitale, părinte, nu ai vorbit vreodată că trebuie să găsim calea prin care să greșim mai puțin. Iar după Voltaire, deși îndoiala este neplăcută, certitudinea în schimb e de a dreptului  caraghioasă”. Uimiți, preotul și preoteasa  își pierduseră graiul. Tot drumul până la Deva a vorbit astfel. La spital  a vorbit ca un savant. Medicii l-au adormit ca să-l opereze. A doua zi când s-a trezit, era același Ionică analfabet și tembel. Își amintea că a pățit ceva neplăcut, că ziua aceea  a fost  mai urâtă decât  moartea.

Textul final Visul  nostru cel de  toate zilele, ne readuce la începutul cărții.  Omul și visele sale salvatoare. Ileana din satul Lejnic își plânge copilul înecat în Mureș. L-au căutat oamenii multe zile, a vegheat malurile. Nopți întregi a fost chinuită de vise. Maica Domnului i-a arătat locul în adâncul apei unde zace  trupul copilului. „M-am rugat, părinte, căutându-l în vis, îndrumată de  Fecioara Maria. Și în adevăr, spre uimirea satului, trupul se afla acolo” (p.188). Cugetarea din final: „Cei care cred că se întorc din moarte se întorc de fapt din  pst-mortem, căci dacă și moartea e izvor al visului, oare mai  contează atunci cum să trăiești?”.(189).

 

Există două observații pe care le putem face în legătură cu aceste povestiri. În primul rând că autorul folosește metoda similară cu cea găsită în fabule și parabole, în care evenimentele, personajele sunt echivalente cu altceva care să ne conducă la adevăr, care în realitate poate asuma multe forme. În al doilea rând, despre concepția autorului. Le-a scris nu doar pentru tristețea faptelor, că oglindesc modul de viață cu sfârșitul ei neașteptat, ci o filozofie moștenită de la străbuni: să trăiești, cât ți-e dat cu demnitate, știind bine că mai devreme sau mai târziu, fiecare om trebuie  să plece din această lume, în ciuda faptului că „Ne agățăm mereu de ieri în căutare de certitudini și stăm mereu cu ochii ațintiți spre mâine…”.

În esența ei, cartea este și un amplu eseu despre tradițiile, credințele în lumea rurală transilvăneană, cu precădere în satele de pe Valea Mureșului.

                                                                

                                                               RADU IGNA 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu