INVITAȚIA SCRIITORULUI LA O PORȚIE DE VIAȚĂ
SAU PROZA SCURTĂ ȘI ACTUALITATEA TRANZIȚIEI
Scriitorul Radu Igna ne oferă o porție de viață prin cartea de proză scurtă Poftiți, domnilor!, apărută la Editura Marist din Baia Mare în anul 2024. El reia ciclul de texte din cărțile anterioare cu noi teme, noi idei, noi personaje. Este o istorie actualizată a vremurilor de tranziție. Atent la ceea ce se petrece în societate, în familie și pe plan personal, povestirile sale aduc o notă de luciditate în epopeile zilnice. Titlul este semnificativ, este oferta pe care societatea de consum, suprapusă peste cea de tranziție de la un sistem social la altul, ne-o prezintă zilnic. În fond, fiecare poate deveni un consumator de ținută în aceste vremuri, contribuind la dinamica socială. Oferta este mereu valabilă, insistentă, surprinzătoare. Maestru al dialogurilor dintre personaje, ideile sunt bine puse în rama cuvintelor de fiecare zi. Ele reflectă poziția oamenilor față de paradigma socială în care trăim.
În general,
acțiunea se petrece în localități de provincie (Sudolmă, Vadul Alb), cu oameni
atinși de speranțe mari, de așteptări și mai mari, de puțină căldură din partea
comunității, apăsați de birocrație și întâmplări neprevăzute. Destinul lor este
mereu pus la încercare. Cu eleganță și discreție, finalul povestirilor oferă
soluții neprevăzute, ludice, străbătute de un umor fin.
Temele au o
anumită tensiune între obiceiurile trecutului și noile reguli sociale,
personajele se adaptează mai greu, autorul le observă reacțiile, vorbele,
speranțele. Este lumea de lângă noi, cu așteptări care nu mai vin în ciuda
ofertelor evidente. Nu totdeauna lucrurile se leagă, ofertele nu țin seama de
beneficiar, ele au un ritm al profitului și parvenitismului. Există un drum în
noapte, întâlniri între bărbați singuri și femei care pot oferi un statut
social bun, un om la locul potrivit, chiar autografe pentru politicieni
necunoscuți, case de vânzare la oferte venite pe neprevăzute. Apoi emigranții
spre alte zări, în căutare de locuri de muncă, apăsați de dor, pendulând între
statornicie și aventură. Este explorată și lumea gunoierilor și a câinilor
maidanezi în localitățile de provincie, cu organizări sociale inedite și
surprinzătoare. Omul străzii are o istorie a lui, se luptă pentru existență cu
acei câini maidanezi, flămânzi și ei. În fond, resturile de produse alimentare
și de tot felul, rămase de pe urma consumului la care avem oferte, spun multe
despre lumea în care trăim în însingurare și apăsați de probleme sociale.
Funcționarul
de la cadre, Gheorghe Dobrin, este bine înșurubat în procedurile de analizarea
angajaților. Iese cu greu din tipare. Nu vede schimbările din jur,
aranjamentele care se fac peste capul său, sub influența vremurilor
imprevizibile. „Pe scurt, m-au acuzat de incompetență și rea voință. Pe mine, Gheorghe Dobrin, care am
fost douăzeci și opt de ani apreciat pentru competența profesională și politică
în administrație. Nu pot să sufăr indivizii care chicotesc împotriva forurilor
conducătoare. Că de ce așa și nu așa!” (p.12). Monologul interior este abrupt,
el reflectă o mentalitate creată în timp, rigidă, legată de proceduri, de idei
înghețate. În ciuda, schimbărilor, funcționarul se consideră mereu la datorie,
zi de zi…
În localul
„La doamna Stela” – titlul unui text – se perindă multă lume. În căutare de
locuri de muncă, Vasile, a reușit să se adapteze noilor cerințe, migrează în
străinătate și reușește să câștige o situație socială. Povestea lui la „un
pahar de vorbă” și o cafea, este tipică pentru o pătură socială în căutare de resurse.
Evident, întâmplări neprevăzute îl duc în situația să piardă mult. O
aventurieră, Natașa, îl jefuiește, personajul rămâne într-o situație incertă.
Comoara sa s-a evaporat, soția îl aștepta cu banii, e nevoit să caute o altă
destinație în străinătate, pentru alți bani. Vasile își spune povestea cu
naturalețe, parcă astfel de întâmplări se petrec uzual, au devenit banale.
Într-o lume în tranziție, fiecare își caută locul, stările, speranțele.
„Dimineața, parcă nu puteam deschide ochii. Am strigat: Natașa, unde ești? Hai
repede că aș mai avea, aici în pat, știi tu ce, cu tine. Natașa nicăieri. Eu,
singur în camera aia, acum însorită. Hainele îngrămădite pe scaun. Mercedesul,
nicăieri. Cobor furios în hol. Cei de la Recepție parcă nu și-au revenit din
somn. Tânăra aceea blondă? A ieșit… Mercedesul acela negru, din parcare? A
demarat în zori… ” (p. 64). Doamna Stela ascultă povestea și notează în caiet
consumația… Vasile este bun de plată… Totdeauna va exista un Vasile care va
trebui să plătească prețul.
Epoca de
tranziție pune oamenii în situații neprevăzute, doamna Hermina Herman,
Georgescu după căsătorie, a devenit un funcționar potrivit la locul potrivit,
cunoscând limba germană s-a realizat la fabrica de bere. Dar vremurile în
schimbare, cu noii acționari, privatizarea aducând noi planuri, necesită ca
doamna Hermina să poată folosi zilnic limba franceză. Femeia se adaptează,
învață noul canal de comunicare, apelează la un profesor, ia meditații. Apoi
limba engleză și tot așa, pentru că l-a finalul povestirii, doamna Hermina să
fie nevoită să învețe limba spaniolă. Aceste schimbări de planuri aduc
tensiune, stres, neliniști. „Vorbește perfect germana, scrie pe calculator
versiunea românească a textelor trimise de la Viena, unde compania își are
sediul. În mai puțin de o oră, mapa cu documente se află pe masa directorului.
Tot ea face și cafelele, ceaiurile, conform solicitărilor domnilor din
conducere, amenajează sala pentru consfătuiri, întâlniri, vorbirile la telefon
în limba germană. Într-un anume fel, se poate accepta ideea că doamna Hermina
se confundă cu fabrica” (p. 45).
Nici
politica nu este exclusă din tablourile de tranziție, autorul a scris o carte
despre „orașul nostru”. Domnul Gheorghe Hențanu dorește un exemplar, dar cu
autograf. Cartea, însă, nu este pentru familia solicitantului, este pentru
șeful băiatului de la București, dar, ghinion, domnul nu cunoaște numele
șefului, e nevoie să alerge acasă, pentru a afla numele. Autorul, după lungi
discuții, ia decizia: „Scrie dumneata ceva acolo, privind cum pedala grăbit pe
mijlocul trotuarului” (p. 53). Politica vine în urma problemelor din familie.
Solicitantul povestește despre copilul său: „Când nu bea e om ca tot omul. Dacă
vi le-aș spune pe toate, ne apucă noaptea. Acum doi ani, în primăvară, a intrat
la mine în cameră și a început să mă strângă de gât, că nu-i dau bani… M-am
eliberat cu greu și am fugit pe stradă… Trei luni am locuit la un prieten.
Venea toată ziua, că ce am cu el… De atunci avem fiecare camera noastră. Cum se
face seară, încui ușa…” (p. 52).
Exemplele
pot continua, Radu Igna are darul de a povesti pe scurt despre oameni, destine,
situații, schimbări de tablouri din viața socială. O face în cuvinte directe,
cu atenție la detaliile care pot semnala esența temei. Fraza curge blând, cu
sensuri multiple, deși personajele văd doar un singur sens. Este familiar cu
cititorul, este apropiat de personaje, are mereu o soluție pentru ieșirea din
situațiile inedite. Prin cartea de proză scurtă, el continuă narațiunile
începute în cărțile anterioare, cum ar fi Armonia
Snack-bar (2000) sau Lazăr nu mai
vine (2005). Face parte din galeria prozatorilor ardeleni care au avut
substanță în cărțile scrise și publicate. Mesajul este unul lucid, mulat pe o
realitate cunoscută, uneori refuzată sau ocolită. Doza de umor sau morală dau
schițelor o dinamică aparte, lectura are un final care se deschide spre inima
cititorului. La finalul cărții, avem câteva date bibliografice despre scriitor,
prozator preocupat de partea serioasă a vieții.
Radu Igna,
profesor, scriitor, publicist, om al culturii în cetate, este un model pentru
scriitorii de astăzi, un „dascăl” pentru cititor, un iubitor al literaturii.
Născut la 6 noiembrie 1934 la Glodghileşti, Hunedoara, are perspectiva
timpurilor, simte acut drama, căutările, bucuriile omului de astăzi. Iată că
proza scurtă are în scriitor un bun reprezentant, textele prezente ne redau
viaţa de veşnică tranziţie de la superficialitatea de fiecare zi la viaţa
mișcată, a individului clasic, aflat pe holul istoriei. Atmosfera din spatele
scrierilor este cea a României de astăzi în căutarea unei identităţi pierdute,
a oamenilor în cătarea timpului pierdut şi a viitorului sperat. Opera
scriitorului merită citită pentru că poezia
locului, umorul, memoria ca moștenire, bunul
simț, ne fac mai buni, iar un răsărit de soare în aerul rece de munte din
Ţara Haţegului developează o lumină ireală peste cei ca au fost, ce sunt, ce
vor fi… Texte scurte, percutante, ne aduc în realitatea necesară „eroului” de
tranziție și ne cheamă la veghere în pădurea de mesaje și manipulări.
Constantin
Stancu ©

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu