sâmbătă, 4 februarie 2017

Lucian Gruia: Câine în rugăciune



Dragostea rămâne, furia trece


Lucian Gruia dedică fiului său, Emil, cartea de proze scurte Câine în rugăciune, o carte publicată la Bucureşti: Editura Deliana, 2009. Poet de talent, eseist, cronicar, un scriitor pasionat cu adevărat de fenomenul literar, Lucian Gruia îşi dezvăluie talentul şi ca prozator. Aceste proze scurte anticipează pe romancierul Lucian Gruia. Cartea cuprinde treisprezece povestiri profunde, abordând teme aparent obişnuite, dar cu trimiteri la lucruri de esenţă. Textul este dinamic, autorul nu ocoleşte faptele pline de farmec sau durere din viaţa sa, abordează evenimentele simplu, dar în spatele script-ului sunt trimiteri profunde despre lume, despre univers, sensul într-o lume bolnavă, mitul ca realitate dureroasă, viaţa la bloc, viaţa de familie, pasiunea pentru pescuit sau literatură, pasiunea pentru artă în sensul larg, adopţia unui copil, etc. Monotonia naraţiunii se destramă în prezenţa misterului bine edificat. Temele sunt accesibile: urletul unui câine, aniversări inevitabile în istoria personală a fiecăruia, cadourile necesare în zi de sărbătoare, bolile care ne macină timpul şi oasele, ultimul tren care trece prin viaţa noastră, moartea tatălui.

Cartea ne prezintă la final câteva referinţe critice despre cărţile scrise de Lucian Gruia, apoi o fişă biobibliografică.
Autorul a debutat ca prozator cu o carte interesantă şi un titlu cu nuanţe poetice: Culorile neliniştii (Bucureşti: Editura Eminescu, 1997).
Câine în rugăciune este o carte în care realitatea pare pătrunsă de magia unei chemări la o supra-realitate. Titlul este dat de prima proză scurtă, acolo scriitorul descrie o întâmplare tulburătoare cu un câine vagabond care nu avea labele din faţă, deşi cu un handicap fizic evident, reuşea să se hrănească stând parcă în rugăciune, iar porţia de mâncare şi-o apăra de ceilalţi câini flămânzi urlând. Urletul avea efect, puterea ţipătului într-o lume în cădere este simbolul echilibrat pentru artistul de astăzi căreia îi mai rămâne doar atât. Tema este abordată în arta modernă fie de pictori, fie de scriitori, sau dramaturgi.
Lucian Gruia îşi fixează spaţiul în care se desfăşoară povestirile: Dej, oraşul natal, locul unde apa timpului a furat chipul şi inima scriitorului, locul plin de miracole văzute sau nevăzute. Trecerea anilor pune o presiune existenţială asupra naraţiunilor, lumea se schimbă, dar Dumnezeu rămâne acelaşi. „Acum, după ce am rămas doar cu Fratele Petre, vă pot spune cu mâna pe inimă, că admirând pentru prima oară un răsărit de soare deasupra deşertului, m-am convins de existenţa Demiurgului”.
Autorul este şi un pasionat pescar, legătura cu natura, cu anotimpurile şi cu limitele individului prins în mandibulele istoriei recente, fac din povestirile pescăreşti metafore despre condiţia umană frântă de ritmul trepidant al evenimentelor imprevizibile. Alături de oraşul natal, raiul pierdut, se află Gherla cu salba de lacuri pregătite pentru pescarii care trăiesc între realitate şi poveste pescărească. Probabil povestirea Biserica din adâncuri, bine primită de critică şi apreciată, este cea mai profundă. Povestea de dragoste petrecută cândva prin anii 1241-1242, pe timpul când tătarii invadau aceste meleaguri cu violenţă, este una care rezistă eternităţii şi care marchează localnicii de pe malul lacului Săcălaia. Josca-bacsi este păstrătorul secretului, autorul intră în povestire firesc, mesajul vechi, parcă pierdut, se materializează într-un medalion simbol, dragostea rămâne, furia trece...
Prozele lui Gruia pun în lumină o altă dimensiune a realităţii, scriitorul se descurcă tot mai greu în economia de piaţă, lumea imaginară însă îi este la îndemână, prieteniile se leagă cu diverşi scriitori, ideile lui Constantin Brâncuşi îl marchează, iar forţa mesajului marelui sculptor este irezistibilă pentru scriitor. De asemenea, refuzul de a continua activitatea de avocat a tatălui, fuga de o meserie riguroasă şi stresantă, apoi dragostea pentru soţie (Maria) şi pentru copil (Emil) ne dovedesc faptul că artistul este inadaptabil şi nu poate înţelege răutăţile oamenilor marcaţi de dinamica socială complexă şi dură în care cele spirituale s-au topit.
Povestirea Greierii dintre blocuri sugerează prezenţa acestora în spaţiul urban, marcat de betoane, pădurea de betoane ascunde greieri, unii nu-i aud, poetul, da, urechea lui pare formată la mesajul venit din natura pierdută de generaţia celor care trăiesc într-o lume artificială. „Dar ce-i asta? Greierii sosiţi din toate părţile îşi încep salturile nupţiale frenetice. Se încinge un balet de coşari minusculi veniţi din altă lume”. Omul normal şi-a pierdut simţul pentru mesajul eternităţii pus în evenimente efemere...
Proza Morminte în soare (titlu poetic, de volum de versuri) propune cititorului marea trecere a omului, moartea tatălui ca întâmplare copleşitoare pentru fiul Lucian. „Dimineaţa acesta nu a mai răsărit soarele. O pânză neagră, uriaşă, a acoperit jumătate de univers. A murit tatăl meu”. Scriitorul notează peste câteva pagini de amintire: „Oare Dumnezeul nostru atotputernic va putea aduna toate particulele şi undele biologice risipite în întreaga noastră existenţă regenerând fiinţa întreagă (trup şi suflet) pentru Înviere? Va exista Viaţa Veşnică promisă de Biblie?” De reţinut acest gând care străpunge conştiinţa în faţa morţii evidente, o moarte proiectată în ochii celor care rămân, generaţiile se schimbă inexorabil.
În povestirea Iluzia unui pansament scriitorul plonjează în lumea lui Brâncuşi, viziunea artistului total îl marchează: „Cum să-mi educ voinţa ca să descifrez gândurile lui Brâncuşi înregistrate în univers? Nu-mi pot încheia cartea dedicată idolului meu, până nu elucidez taina marelui său proiect, din păcate nerealizat – Templul eliberării!” 
Fiecare proză scurtă are o cheie, Lucian Gruia are capacitatea de a vedea dincolo de aparenţe, viaţa este un dar care merită acceptat aşa cum îl primim. Oricum, ne vom trezi, la final, cu un medalion, nu vom afla dacă l-a mai purtat altcineva sau este unic... Construcţia fiecărei naraţiuni este onirică, suprarealistă, marchează cititorul atent şi avizat. ...Şi sensibil la frumuseţea risipită în monadele universului.
Acest stil de a scrie proză are rădăcini în literatura universală precum la J.L. Borgese, ori Mircea Eliade în literatura română, iar mai nou, tehnica este abordată de Ioan Barb în Oraşul scufundat sau Ladisalu Daradici în Călăuzitorul de suflete... Literatura română se îmbogăţeşte cu noi cărţi care schimbă paradigma în aceste vremuri ale informaţiei totale...
Lucian Gruia şi-a găsit locul în univers, acolo pulsează greierii pe planeta din Templul eliberării...


Constantin Stancu