Remus Valeriu
Giorgioni realizează o frescă a mării, depășind limitele de timp și spațiu,
pipăind eternitatea și problema puterii absolute, mărirea în termeni obișnuiți.
Este o epopee amplă, în stilul operelor clasice. Curajul său este de admirat
într-o lume care își caută nișa de existență, omițând tainele vieții așa cum au
fost ele stabilite inițial. Marea este pântecul din care s-a ivit viața, un dar
revelat. Pentru mulți viața este un mister, dar marea l-a făcut posibil în mod
real prin energia divină.
Remus Valeriu
Giorgioni* denumește cartea Marea, o
frescă livrescă**(Ed. Palimpsest, 2018)
prozopopee, folosind un termen
profund, menit să lege viziunile mundane într-o singură viziune.
Imaginea este
grandioasă, desfășurată pe mari spații spirituale, înglobând marile mituri,
tablourile biblice, știința de a vedea în perspectivă, tehnica vederii cu
inima. Tablourile se derulează unele după altele ca-ntr-o tragedie antică, ele,
însă, au și ceva din rigoare tablourilor prezentate de marii profeți, de cartea
ultimă a Bibliei, Apocalipsa.
Succesiunea este bine construită, riguroasă, poetul devine un văzător al frământărilor din existența
vizibilă și din spatele scenei. Povestea mării este tulburătoare, tentantă,
aduce bucurie și teamă. Este o teamă specială, teama de măreția Creatorului,
Cel care ține marea în control. Personajele aventurii spirituale sunt
cărturarul, poetul, Noe, Ulise, Ahab, Hercule, Ghilgameș, corăbierii, zeii de
serviciu în veacul pierdut și regăsit, furtuna și, bineînțeles, Marea… Preluând
numele Creatorului din literatura Vechiului Testament din Biblie, personajul
suprem este Iehova (YHWH), Dumnezeu
în control, cel care deschide
perspectivele. Epopeea se bazează pe viziunea iudeo-creștină asociată gândirii
filozofilor antici și tehnicii literare a literaturii sapiențiale. Limbajul
practicat demonstrează că Giorgioni a parcurs numeroase cărți dedicate
subiectului, că plusează pe rigoarea teologică și pe tăria filozofiei. El punctează
ideile și folosește versul solid, pe unele locuri lasă liber un umor fin, de bună
calitate. Este un hâtru căruia îi place să povestească și să lămurească mitul
ca fiind ceva normal într-o lume supusă schimbărilor, o lume sub furtună. Ca
spectator al epopeii el simte că puterea mării este relativă și marile tablouri
se vor dovedi a fi tablouri lichide, greu de prins în rama unui prezent
satisfăcător pentru toată lumea. El a ales cu grijă cuvintele și știe puterea
lor de a pătrunde în inima cititorului.
Volumul este
structurat pe mai multe nivele:
·
Prolegomenele
Mării;
·
Acasă la zei;
·
Ghilgameș și
Marea;
·
Mărirea și
Marea.
Cartea începe cu
prezentarea Mării, personajul contradictoriu, cu putere și fără putere
simultan, cel care dinamizează narațiunea. Temele sunt serioase, profunde și
implică cititorul în dramă. Povestea se clădește pe infinitele povești care
s-au structurat în cărțile scrise de-a lungul timpului și în medii culturale
diverse. Poetul navighează liber pe un spațiu spiritual absolut, pus la
dispoziție de la Creație.
Volumul se
dorește o expunere riguroasă, de natură științifică la nivel spriritual, așa
cum s-a consolidat de-a lungul timpului și cum a tentat numeroși intelectuali.
În Prefață Cornel Ungureanu susține despre
Remus Valeriu Giorgioni: „Studiile biblice n-au rămas fără ecou în literatura
sa: e vorba de o pregătire culturală care îl îndreaptă către un anumit fel de a
gândi lumea („erezia”), de a scrise poezie, eseu, de a comenta într-un anumit
fel literatura” (p. 5). Cu alte cuvinte, autorul își asumă o mărturie
originală, bazată pe principiile teologiei, are curajul să abordeze teme
controversate, precum problema evreiască, soluția finală pentru omenire,
poziția de eretic raportat la marea masă a literaturii, preocupat de fenomenul
credinței implicate până la ultima consecință, refuzând ritualul obișnuit,
dobândit prin repetare. El se luptă cu morile de vânt de pe Mare, pentru a
definitiva un proiect poetic mai amplu,
asumat cu mult curaj. Cartea are un motto preluat din Cartea Iov, Septuaginta, punând în lumină tainele profunde ale
vieții și morții. În corpul volumului sunt incluse ilustrații color dinamizând
enigmele. Avem și o scurtă prezentare a poetului, activ în peisajul literar,
redactor de jurnale, colaborator la mai multe reviste literare, prozator solid,
cu mesaj pătrunzător despre lumea de astăzi, marcată de tragedii și migrația
oamenilor dintr-o zonă în alta a lumii.
Marea este fiara
care domină scena, ea stăpânește peste vii și peste morți, sunt trepte lichide
și cimitire fosforescente. Poeții prezintă narațiunea lirică, au devenit
corăbii rătăcitoare, purtând poverile lichide, zidesc altare, pătrund în
gropile abisale. Există și o Mare spirituală, dincolo de fresca imediată,
trecătoare. Marea are o demnitate aparte, sunt păduri lichide, altarele ei apar
peste tot. Viziunea este dominată de memoria culturală tezaurizată cu grijă de
cărturar (Borges). De remarcat faptul că poetul scrie denumirea cu literă mare,
acordând o atenție specială termenului.
Pe această Mare
cărturarii ies în larg, imaginile se mișcă sub puterea viziunii lichide și ea,
este un tron pe roți, se văd galaxiile deasupra ca o prezență a infinitului.
Un titlu
inspirat: Acasă la zei. Poetul reia
ciclul Creației permanente, muncile grele ale slujitorilor, obârșiile și
secretele de început. Zeii sunt și ei aduși în prim plan, fac legătura
superficială cu cerul de la Geneză, pregătind apariția decisivă a lui Iehova.
De observată că
există o Casă a Mării, că Iahve este
pus în locul central, dincolo de furtuni și fântâni marine. Sunt trecute în
revistă civilizațiile lumii, de la lumea lui Zalmoxe la universul religios al
Ierusalimului, cu deschidere spre universul imens în care Dumnezeu controlează,
în adevăr, toate lucrurile în dinamica lor.
Remus Valeriu
Giorgioni își continuă sigur pe el povestea, are instrumentele necesare să
definească meandrele unui univers lichid care atrage focul, aerul, pământul,
elementele vieții.
Vântul transcrie
narațiunea cu atenție, atinge limitele lumii cunoscute. Desigur, vântul este
simbolul Spiritului care mișcă
valurile…
Poetul scrie:
„Ca obiect de apă/ Marea e strâns legată de numele ei/ ca privighetoarea de
cântec/ Cum cântărețul pe Mare se simte/ cotropit de imaginea ei: un discurs/
purtat de vânt pe-ncrețitele creste,/ lichidele sale alei” (Marea și Cartea, p. 19).
Aventura are în
plan dominat Creatorul, Ghilgameș este un personaj dominat, prietenul său
Enkidu participă sub tensiunea epopeii, Marea prezintă tabloul: ”Deasupra de
Mare, în limpezi zilele ei/ stelele dimineții strigau,/ aclamau și băteau din
palme/ sărbătorind întronarea lui Iahve/ definitiv/ peste zei!” (I. Întronarea lui Iahve, p. 97).
Când Marea ia
act de cunoașterea lui Iahve, ea tremură din temeliile mucede ca piftia, se
confundă cu Măreția, abisul se deschide (Un
act de cunoaștere, p. 116).
Preluând o
viziune din marii profeți (Isaia), poetul, după ce s-a dat cu capul de pereții
nopții, căutând, are revelația: „Iehova cu poala mantiei Sale/ lungi și largi
și adânci/ acoperă Cerul/ Pământul și Marea care/ spumega printre stele și
stânci” (Iehova pe tron, p. 145).
O imagine
copleșitoare: Marea este și ea o corabie navigând pe mările cerului, scufundată
în mit, dar este și un mal în timpul lichid. Istoria pământului este ascunsă în
unde, marea picură peste case și oameni, ca într-un tablou de la Geneza (Marele episod pontic, p.118).
Finalul cărții
se încheie cu imaginea unui nou cer și a unui nou pământ. Remus Valeriu
Giorgioni citează din cartea Apocalipsa,
cartea descoperii lui Iisus, a celui care a făcut/ face legătura dintre om și
Cer, cel care a umblat pe ape, dominându-le.
A fost o vreme
când Marea nu exista, iată și povestea în viitor: o vreme va veni și când ea nu
va mai fi. Refacerea lumii sub alte
coordonate, iată misterul, chiar dacă a fost o vreme în care Marea și-a ridicat
armada, zeii, amiralii, vânturile…
Este o ieșire în
Calea Lactee, o salvare divină, un portal, cum inspirat scrie poetul.
Constantin
Stancu
* Remus Valeriu
Giorgioni, scriitor român, născut la 2 decembrie 1952 în Fârdea, jud. Timiș.
Absolvent al liceului și al cursului de Studii biblice al BIMI Chattanooga,
Tennesse (1994-1998). Redactor de ziare și reviste din zona Banatului, redactor-șef
la revista „Actualitatea literară”. Colaborator la reviste de cultură și
literatură din țară și străinătate, membru al Uniunii Scriitorilor din România.
A publicat mai multe cărți de poezie (Te
caut, 1991; Din rostirile pelerinului,
1992; Norul de martori, 1996; Ferestre în cer, 2011; Pisarul și vântul, 2012; Arhitecturi selenare, 2018 etc. A scris
romanele Cei șapte morți uriași,
2014; Cartea lapidată. Mihail Sebastian
și problema evreiască, 2016 etc.).
Referinţe critice
În volume: Olimpia Berca, Dicţionar al scriitorilor bănăţeni, Timişoara, Editura Amarcord, 1996; Aquilina Birăescu, Diana Zărie, Scriitori şi lingvişti timişoreni, Timişoara, Editura Marineasa, 2000.
În periodice: Ion Gheorghe, „Luceafărul", 26 mai 1984; Alex. Ştefănescu, „SLAST", nr. 23, 1985; Eugen Dorcescu, „Orizont", nr. 11, 1992; Alexandru Spânu, „Luceafărul", nr. 31, 1995; Eugen Dorcescu, „Orizont", nr. 11, 1992;Gheorghe Grigurcu, „Contemporanul", nr. 7, 1995; Constantin Buiciuc, „Steaua", nr. 7-8, 1995; Constantin Buiciuc, „Reflex", nr.4-5-6, 2003; Ştefan Manasia, „Tribuna", nr.18, 2003; Olimpia Berca, „Reflex", nr.7-9, 2006 ş.a.
În volume: Olimpia Berca, Dicţionar al scriitorilor bănăţeni, Timişoara, Editura Amarcord, 1996; Aquilina Birăescu, Diana Zărie, Scriitori şi lingvişti timişoreni, Timişoara, Editura Marineasa, 2000.
În periodice: Ion Gheorghe, „Luceafărul", 26 mai 1984; Alex. Ştefănescu, „SLAST", nr. 23, 1985; Eugen Dorcescu, „Orizont", nr. 11, 1992; Alexandru Spânu, „Luceafărul", nr. 31, 1995; Eugen Dorcescu, „Orizont", nr. 11, 1992;Gheorghe Grigurcu, „Contemporanul", nr. 7, 1995; Constantin Buiciuc, „Steaua", nr. 7-8, 1995; Constantin Buiciuc, „Reflex", nr.4-5-6, 2003; Ştefan Manasia, „Tribuna", nr.18, 2003; Olimpia Berca, „Reflex", nr.7-9, 2006 ş.a.
**Remus Valeriu
Giorgioni, Marea o frescă livrescă,
prozopoeme, 150 de pagini, București: Editura Palimpsest, 2018.
Foto: Remus Valeriu Giorgioni
Sursa: Revista „Banchetul”, aprilie, mai, iunie/ 2019
CE MAI asteptati, fratilor, va place maimult muntele decat Marea???
RăspundețiȘtergere