vineri, 26 octombrie 2018

Gheorghe Dăncilă: Iubirea și poezia. „Geografia trupului femeii este una captivantă, tema nu este nouă, aventura pune stăpânire pe mintea bărbatului, primejdia aduce argumente, drumurile pot declanşa mari descoperiri …Continentul plăcerii este pregătit pentru adolescentul sclav care nu are cenzură, care refuză condiţia sa în timp, pentru a realiza marea sa călătorie, indiferent de direcţie, de sens …călătoria spre altceva…”



IUZII CU ABIS ŞI CÂNTEC

Gheorghe Dăncilă se aruncă în valurile iubirii carnale cu simţuri deschise şi cu trupul bolnav de ochi şi de vedere, de prea multă vedere, adică. Volumul de poezie deschisă Cântece din Sodoma, Editura Unirea – Alba Iulia, 2009, este un volum care intrigă şi cheamă la reevaluarea fiinţei umane.
Plonjeul acesta în abis, în sine şi în ideea de femeie ca femeie pur şi simplu, îl face bărbatul bolnav de vremuri, cel care doreşte să evadeze din lume în carne, căutând miracolul creaţiei, a trupului făcut din ţărână trecătoare, este ieşirea, paradoxal, în sine, blocajul în raiul simţurilor şi iadul lipsei de gând.

Trupul devine, astfel, insulă, e un naufragiul pe pluta Meduzei, bucuria valului care te izbeşte, soluţia ultimă a omului care fuge de sine, alergând spre frumosul iluzoriu.
Tema principală a volumului este iubirea pătimaşă, fără şansă, clipa unică alunecoasă, clipa de mercur, grea, căzând în inimă cu greutatea nopţii…
Titlul volumului este aproximativ, aparent exact pentru poemele sădite pe pagina albă, de fapt tema nu abordează devianţele ca în Sodoma cea istorică, ci iubirea oarbă, de adolescent furibund, pregătit să se autodistrugă, o temă interesantă în occident prin anii 50 – 60, când tinerii nu găseau ieşire la problemele lor, nu găseau soluţii pentru viaţa zilnică, ei urlau în piaţa publică iubirea neînţeleasă, de fapt potenţialul uman extraordinar refuzat de societate, la acel moment …Sunt actori emblemă, sau artişti de marcă ai epocii care au fixat în memoria colectivă tiparul rebelului liniştit pe insula sa, trupul, în ţara sa, iubirea…
Erosul brutal, iubirea aceasta carnală e de fapt călătoria poetului, călătoria bărbatului spre un teritoriu interzis şi dulce, păcatul are gust dulce la început, otrava se amestecă atent cu mierea vieţii ….
„ Priveşte-mă, eu, cinicul, zăludul/Îţi caut Nordul şi îţi caut Sudul/Şi Tropicul îl trec să ajung Polul/Şi ca soare să îţi fac ocolul … / Vreau să descopăr drumul către Indii,/Calea Mătăsii voi găsi-o unde/Văd carnea ta cu formele-i rotunde …”
Călătoria aceasta e una măreaţă, poetul este descoperitor de noi continente, de noi drumuri, strâmtorile ascund primejdii, piscurile aduc plăceri …
Geografia trupului femeii este una captivantă, tema nu este nouă, aventura pune stăpânire pe mintea bărbatului, primejdia aduce argumente, drumurile pot declanşa mari descoperiri …Continentul plăcerii este pregătit pentru adolescentul sclav care nu are cenzură, care refuză condiţia sa în timp, pentru a realiza marea sa călătorie, indiferent de direcţie, de sens… călătoria spre altceva…
Bărbatul trăieşte iluzia puterii, se pune în postura olarului, a creatorului care modelează materia, sunt stări exacerbate pe care erosul le poate provoca, forţând limite, simţuri, gânduri, tulburând fiinţa. Dar sentimentul e prezent.
„ Eu sunt olarul dornic de lucrare/Şi vreau să am în faţă lutul gol/Să-l modelez cu patima mea mare/Şi harul meu imens să-şi intre-n rol/Privesc desenul suplu de urcior/E senzual şi e provocator./”
Sau poate iluzia zugravului, cel care zugrăveşte cupole florentine, ori ceruri româneşti, în căutarea purităţii, a întoarcerii la vremea limpede, copil cu vederea curată …
„Rămân zugrav, sunt cerului fidel/Închipuind delicii bizantine/ În carnea jună, ce-o socot model/ De zugrăvit cu vrerile din mine/”
Istoria nu scapă celui bolnav de iubire, celui pornit să ardă în carne, sunt alte ritualuri, alte timpuri, alte personaje, flori, uitare, cântece din toată lumea, parada culorilor, simfonii carnale, colinzi, apariţii noi – noi ţări, iluzii, cuvinte în flăcări, uneori dure, alteori metafore cu polen, chiar vorbe veninoase, blesteme, iluzia prezenţei îngerului …
În toate se invocă arta, arta ca metodă de a penetra frumuseţea aparent tainică, de a redescoperi stropul de nebunie din bărbatul care iubeşte fără cenzură:
„Frumoaso, caut raiuri de vânzare/Sunt negustor, nu saltimbanc de circ/Am aur şi argint şi pietre rare/ Şi cumpăr scoici cu perle mici de sfârc,/ Iar ochiu-mi lacom cântăreşte bine,/… apoi, brusc, „Şi amiroasă a lumini de sus” …
În acest joc acceptat de scriitor ca un mod de a redescoperi vremea trecută şi de a forţa puterea fiinţei de a se întregi prin celălalt, e multă tristeţe, e alunecare poetului în senzualitate, pentru a-şi proteja fiinţa de căderea din lume, ritualul de a dobândi noi energii şi motivaţii pentru o altă geografie, poate mai bună, evitarea răului cu alt rău, aparent agreat de orice cultură …
Se regăsesc în poeme ritmuri interne din Miron Radu Paraschivescu, Tudor Arghezi, ori Emil Brumaru, sau  Marin Sorescu.
Gheorghe Dăncilă a dorit cu fiecare cântec să moară frumos, iar noi să-l invidiem pentru viaţa secretă de îndrăgostit, îngropat în iluzii şi fantezii, în anotimpuri şi vers, în alb şi otravă, în formă şi neformă …
Poet discret, autorul a mai scris, aparent, în atiteză şi alte volume: Muntele cu zei, Scara la cer, Plângerile lui Iov, Grădina cu îngeri, Liniştea cu sfinţi, Ţara cu prooroci, La porţile cerului şi altele, a tradus din Khayyam, Shakespeare, Verlaine, Esenin, Vigny, intrând în contact cu poezia tumultoasă a unor poeţi de referinţă ai literaturii universale, a scris pentru copii: Corabia lui Dumnezeu, Poveşti cu pui
Volumului îi lipsesc, însă, acele poezii care sunt un imn al întâlnirii dintre două fiinţe în sensul suprem, spiritual, lipirea celor două părţi care ar putea forma întregul, el şi ea, Iş – Işa ( o traducere aproximativă din ebraica veche ), părţi complementare care permit ieşirea din trup …şi întâlnirea în fiinţa supremă, creată de Dumnezeu.
Poate va mai fi o poveste de iubire scrisă de Gheorghe Dăncilă, pentru a îmblânzi leii, păşind peste şerpii iluziilor necesare …


Constantin Stancu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu