marți, 7 februarie 2023

Dumitru Hurubă, FOSFOR ȘI PSIHIATRIE. Proza ca fotografie a zilei în Municipiul Gaița

 

Cronica de zi cu zi din municipiul Gaița

 

Consecvent crezului său literal, Dumitru Hurubă propune cititorului cartea Fosfor și psihiatrie, un roman al actualității imediate, apărut la Editura Vatra veche în anul 2022. Moralist și umorist cu substanță, consacrat prin numeroase cărți dedicate perioadei de tranziție, el ne introduce în atmosfera investițiilor necesare în localitatea Gaița, una de referință pentru perioada de transformări haotice prin care trec, în general, localitățile din România după „loviluția” din 1989. 

Localitatea este una ipotetică, un patent literar, care coagulează starea socială a localităților mici și mijlocii supuse regulilor economice promovate de la centrul politic, în căutarea unui nou sens presupus posibil. Investițiile se derulează prin Institutul Perspective, Explorări, Licitații și Fezabilități, unul înființat special pentru realizarea noilor obiective, pe baza fondurilor europene care vin spre românii uniți în cuget și interese patriotice. Investițiile au nevoie și de un aeroport, dar și de un spital. Gaița trebuie să intre în rândul localităților reper cu „terenuri de sport în pantă” (conform strategiilor ministeriale personale, promovate de presă). Spitalul este musai de psihiatrie, o specialitate la modă și necesară în această perioadă de extaz autoimpus. Viața reînvie sub presiunea unei democrații de conjunctură, manipulată de indivizi de toate culorile politice și toate interesele, fără a viza și interesul public. Reținem atmosfera din institutul nou înființat: „Totdeauna ziua de marți, datorită unui miraculos mister, era socotită ziua de lâncezeală, ziua în care cam toți colegii de birou, fie discutau teme-flecuștețe, fie se prefăceau a fi extrem de ocupați cu ordonarea hârțoagelor de pe birou, de prin sertare sau fișete…” (p.71)…


Titlul romanul este dat de temele abordate. Fosfor - de la necesitatea materiei prime pentru chibriturile cu măciulie de fosfor, o investiție strategică apărută pe valul entuziasmului investițional. Industria era specifică societății acum câteva sute de ani, focul avea nevoie de „dispozitive” pe măsură. Fosfor, ceva luminează în întunericul programat cu știință și artă. Psihiatrie - de la acțiunea cu energii nebănuite, la limita demenței sociale, ca ingredient spre căutarea sensului pierdut în istorie. Plus că parte din acțiune se petrece în spitalul de specialitate din „municipiu”… O nebunie de ultimă oră, la promoție „planificat” economică.

Cum apare și pandemia, vaccinarea persoanelor se face la spitalul de psihiatrie, dotat pentru noile împrejurări, spitalul devenind centrul de comandă al acțiunii. O soluție socială pe măsura noilor perspective. Loc minunat, cu dotările corespunzătoare vremii… Paradigma socială este bine conturată și desenată de autor pentru crizele de toate felurile. Implicate în realizarea noilor investiții sunt personajele clasice ale scrierilor lui Dumitru Hurubă, ele se transformă - și iau noi chipuri, și noi măști, potrivite pentru noua situație: Arhip Varvigeanu, Ioncelul Pristache, Ruslan Victorețu, Luana Vocescu, Andricuț Strecheanu etc. Limbajul se adaptează situației ivite, cu tente de comedie umană. Nu lipsesc personajele feminine, ele aduc sarea și piperul în colectivul preocupat de fenomenul investițional. Aluziile cu iz sexual abundă în vorbirea curentă a personajelor, o pată „spirituală” în viața lor de zi cu zi, sarea și piperul colectivului bine închegat de interese personale...

Directorul instituției este un tip aparent stăpân pe situație, mimează autoritatea de stat cu artă și știință ocultă, de un viitor opac, directorul Ciorloiu, nume cu rezonanță specifică, după cum ne-a obișnuit autorul. Funcția se regăsește în numele personajului, ca detentă arivistă.

Scriitorul folosește toate mijloacele umorului: dialogul, situații, falsa cultură, falsa credință, limbajul, numele personajelor, hilarul, ludicul, găselnița celor suficienți și autosuficienți, amestecul de cuvinte românești și engleze sau citate latine, povestea haioasă care dinamizează acțiunea, locul aparte (Gaița, spitalul, institutul) unde se desfășoară tablourile narațiunii. În vâltoarea actelor democratice, personajele votează dacă Luana, femeia fatală din comunitatea formată ad-hoc, este domnișoară sau nu. Un vot cu greutate și sinceritate maximă, până la absurd.

În schema investițională din Gaița, apare Forul, elementul care simbolizează puterea politico-administrativă specifică, expresie a birocrației, formalismului, superficialității și hilarului, care gestionează managementul investițional cu forța „greierului” în dauna furnicii. Forul a fost un simbol al dictaturii, centralele industriale ceaușiste înainte de 1989, acum Forul poate reprezenta agențiile de dezvoltare, agențiile de plăți sau departamentele ministerului de resort. Tradiția se păstrează, continuă, se modifică special pentru fondurile venite de undeva, de sus, apanaj a statului paternalist venit cu soldații sovieticii în 1944 și ulterior. El simbolizează lipsa de responsabilitate a participanților la noile activității, numele reprezentantului Forului este bine coagulat prin persoana lui Viermorel, nume tip pentru acest gen de eroi ai tranziției pe bandă rulantă.


Acțiunea se țese în jurul lui Andricuț Strecheanu, el devine directorul noilor investiții. Dacă la început aveau ca scop realizarea unor sere și a unei fabrici de conserve, sub presiunea birocrației și noii „viziuni” economice, obiectivele devin o fabrică de scobitori și una de chibrituri cu măciulie de fosfor. Noile investiții, de un banal absolut, departe de interesul public, arată direcția în care se mișcă dinamica socială. Umorul presează asupra realității, de aici dinamismul personajelor în căutarea noilor situații fragile și imposibile. Personajul refuză postul de director al structurii investiționale, dar, sub presiunea colectivului, acceptă și devine directorul care poate trece la acțiune, un accept popular în comunitatea de manageri ai nimicului. Era nevoie de fosfor, și-l obține din Zombia, noua destinație a investițiilor din Gaița. O are alături pe Luana (p. 146), se va atașa de aceasta în urma delegației. Evident, Andricuț Strecheanu (nume destinat pentru a fi director) are și o fișă, ca pe vremuri (p.144), pentru a demonstra că este managerul de încredere, cu dosar solid, bine verificat pe orizontală și verticală. 

Umoristul, cu atenție și acribie, descrie ieșirea în lumea bună, a globalismului antreprenorial, a localității Gaița, municipiu de referință: „Situația s-a schimbat radical odată cu instalarea noii democrații de tip occidental-capitalist cu unele apucături transatlantice, așa că a început îmbăierea în lapte de vacă Milca, iar ca mămăligă folosindu-se miere recomandată și livrată engros de Europa Liberă”… (p.5).

În valul schimbărilor de tot felul, se trecere la disponibilizări, iar pentru a se realiza este necesar ca disponibilizații să fie „sănătoși” (pp. 29-30)… Nu oricum, responsabilitatea față de oameni pare a fi maximă, așa se ajunge la spitalul de psihiatrie pentru vaccinare, locul unde se adună „crema” colectivității.

Lista celor puși pe liber vine pe canalul Forului, unii cer ca lista să fie cântată de Orfeliana, secretara de serviciu, la dispoziția directorului. Ludmila nu apare pe listă pentru că este blondă, are postul de economist-grafolog, de perspectivă…

Discuțiile la spitalul de psihiatrie despre lumea în care trăiesc personajele  sunt ample, ele vizează istoria culturii sub o notă de falsitate și ilar, cu trimiteri la texte care nu au fost citite niciodată, doar auzite pe ici pe acolo… Malraux este „fustangiul de la aprozar”, cel cu secolul al XXI-lea, care va fi sau nu religios - iată întrebarea…

Sau altă trimitere de „abis” spiritual: „-Deci, domnu Varvigeanu, continuă Ioncelul, prin poarta Raiului probabil că vei putea să-l vezi pe Moise șezând în vreun colț de grădină, cu spatele spre Pomul Cunoașterii, spunând din când în când: <<- Ay, Doamne-Doamne!, și cât m-am chinuit să scriu Poruncile alea!... Că de-aș fi avut laptop – ehe… >>” (p.43).      

La spital, asistenta Tania este minunea lui Dumnezeu, viagra (adică sexi la maxim) pentru eroii de la Gaița, cea care le administrează „blegomazin” și „feroberbitum” (p. 62), cu atenția cuvenită pentru eroii zilei…

Spitalul pare a reda scenele de la televiziunile la modă, cu dialoguri halucinante, cu trimiteri la „marea cultură” pentru a impresiona, cu avantajele intrării în UE, dar numai pentru unii, cu tentele falsei politici sociale, cu acuzații și ziceri cu ștaif. Dialogurile dintre personaje sunt savuroase, autorul știe să puncteze pentru efecte maxime, să reia teze și ipoteze vehiculate în mass-media pentru manipularea oamenilor, pentru a-i ține captivi „scenaritei”, care face ravagii printre curioșii de profesie și frustrații de serviciu…Se vorbește mult, nu se comunică ceva util…

Un roman așezat, atins de umor și ironie, scris de Dumitru Hurubă, în nota stilului său „hurubian”, acțiunea desfășurându-se sub presiunea dialogurilor vii, un teatru în proză despre lumea în care trăim, cu centru în municipiul Gaița… A fost un exercițiu literar intens pentru autor, menit să-l țină în formă, chiar dacă pe unele locuri reia unele idei din cărțile anterioare. Totul face parte din rețeta de umor și morală abordată de scriitor. Stil pe care și l-a asumat și care a fost închegat în cărțile sale anterioare: Rezervația de zăpăciți (1995); Amanții gaițelor cu cap de struț (2008); Biroul dușilor de-acasă (2013); A.D.P., Agenția Dușilor cu Pluta (2017); Scenarita (eseuri, 2016) etc. Editura Vatra veche are meritul de a fi susținut cu generozitate proiectele literare ale scriitorului, de a promova umorul și satira ca gen aparte, cu impact pentru cititorii în căutarea identității civice, a perspectivei în viață.

La final, avem câteva date biobibliografice despre Dumitru Hurubă, menite să ne ofere o perspectivă literară asupra operei sale, cu trimiteri la revistele de cultură în care au fost prezentate referințe critice despre cărțile sale (G. Dimisianu, Mircea Mihăieș, Alex. Ștefănescu, Florentina Hojbotă, Valentin Silvestru, Dan Culcer, Iulia Argint, Constantin Stancu, Al. Florin Țene, Eugen Evu, Ioan Evu etc.). Dan Culcer nota la debutul scriitorului (1986): „Textele pe care ni le propune acum Dumitru Hurubă, construite cu economie de mijloace, încercă să mențină echilibrul estetic dificil între realismul tenace, ironia blândă și sentimentalismul unor situații, prin decupaje epice inteligente și prin finaluri neașteptate”… D. Dimisianu reținea, referindu-se la comentariile TV din revista „România literară”, că textele lui Dumitru Hurubă sunt o „cronică a vieții noastre de zi cu zi, prea adesea covârșită de absurd și comic involuntar”…

Cu alte cuvinte, texte șampanizate, acompaniate de empatie umană și dinamism clasic și modern, cu accente ludice…

 

 

Constantin Stancu

 

*Hurubă, Dumitru, Fosfor și psihiatrie, roman, 166 pagini, Târgu Mureș: Editura Vatra veche, 2022.         

    Text apărut în Revista „Vatra veche”, nr. 1/2023

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu