RECENZIE DE CARTE -
PIATA DE SEX SI DEZUMANIZAREA FIINTEI UMANE
Exista o piata a
animalelor, a produselor alimentare, a materialelor de constructie, printre
multe altele. Dar o piata a sexului? Ne-am gandit vreodata la asta? O piata
unde se vinde si se cumpara sex. Relatii sexuale contra cost. Daca va ganditi
la prostitutie va inselati. E vorba de noua revolutie sexuala care bintuie
printre tinerii americani intre 24 si 34 de ani si tine de casatorie. Aceasta e
probabil cea mai importanta revelatie care o aflam din cartea tocmai iesita de
sub tipar a sociologului american, profesor de sociologie la Universitatea din
Texas (Austin), catolicul Mark Regnerus.
Mark Regnerus e
bine cunoscut publicului din Romania datorita comentariilor noastre si a
materialelor lui care le-am publicat deseori in buletinele de informare AFR de
marti. Regenerus e crestin practicant, adept al valorilor crestine, si unul din
cei mai respectati sociologi contemporani privind evolutia valorilor,
sexualitatea, si familia in general. E cunoscut in principal pentru studiile
lui numeroase si profunde privind impactul casatoriilor unisex asupra copiilor.
Deja am publicat citeva comentarii pe marginea studiilor lui, toate confirmind
ceea ce e evident: casatoriile homosexuale au un impact profund negativ asupra
copiilor.
De data asta Mark
Regnerus revine in publicistica cu o carte, nu un studiu. O carte care nu
dezamageste. Ne-am obisnuit sa vedem in studiile lui Regnerus o documentatie de
rigoare. Documentatia care sprijina teoriile principale din noua lui carte
tocmai publicata e la inaltime si de o rigoare aparte. Ideile fundamentala ale
cartii sunt usor de dibuit chiar din start, din titlul cartii: Cheap
Sex: The Transformation of Men, Marriage, and Monogamy (Sexul
ieftin: transformarea barbatilor, a casatoriei si a monogamiei).
Idea fundamentala a lui Regnerus
este ca revolutia sexuala a comodificat sexul, l-a transformat intr-un produs
care se vinde si se cumpara. Sexul a
devenit atit de accesibil si ieftin astazi, incit putem vorbi de existenta unei
adevarate piete a sexului. Trei parghii ori aspecte tehnologice au generat
aparitia acestei piete: pornografia, contraceptivele si serviciile de dating
online.Conform studiilor lui Regnerus, atit barbatii cit si femeile isi fac
bine calculele inainte de a se lansa pe piata sexului. Femeile cauta barbati cu
bani ori refuza barbatilor relatii sexuale doar daca li se promite ceva in
schimb. Iar barbatii cauta femei care nu sunt interesate in a aduce pe lume copii
ci de a fi dispuse sa intretina relatii sexuale. Piata asta a sexului isi are
principiile ei. Din fericire pentru femei, zice Regnerus, exista o cerinta mai
mare pentru femei din partea barbatilor decit a barbatilor din partea femeilor.
Ceea ce duce la o consecinta evidenta: femeile isi negociaza disponibiliatea de
a intretine relatii sexuale cu barbatii. Iar barbatii care nu pot plati pretul
recurg la pornografie. Asta e tabolul familiei generatiei tinere americane
intre 24 si 34 de ani.
Recomandam cartea lui Regnerus
tuturor celor interesati de subiect. Nu stim de nici o alta carte care si-a
propus, si a reusit, sa protretizeze atit de profund si documentat declinul
familiei si casatoriei in lumea occidentala transformind casatoria intr-un
contract fondat pe sex. Am ales, insa, ca in loc ca noi sa facem recenzia
cartii Cheap Sex, sa traducem in
romaneste o recenzie a cartii deja facuta de un profesor de drept american,
Helen Alvare’, care si ea impartaseste concluziile si observatiile lui
Regnerus. Traducerea a fost facuta de ParinteleEmil
Ember, AFR Baia Mare. Ii multumim. Versiunea in engleza a recenziei o puteti citi aici: https://ifstudies.org/blog/mapping-the-new-mating-market-a-review-of-cheap-sex
Cartografierea noii piete de imperechere: O recenzie la Cheap
Sex
Sociologul Mark Regnerus in noua
sa carte, Sex ieftin: transformarea
barbatilor, a casatoriei si a monogamiei traseaza cu grija o harta a
preferintelor si practicilor sexuale printre americanii cu varstele intre 25 si
34 de ani. Pentru acest demers, autorul
a folosit baze de date recunoscute, cercetari si studii sau istorii personale
colectate de la cercetatori renumiti, pe aceasta tema.
In zilele noastre, sunt
nenumarate eforturi pentru a intelege sau a aborda variatele fenomene observate
pe teritoriul activitatii sexuale, casatoriei si a paternitatii. Multi dintre
noi sunt deranjati de aceste trenduri noi, in vreme ce altii le incuviinteaza,
pretinzand doar un bun control pentru a pazi alegerea personala in materie de
sex si a evita ranirea. Aceste practici include: declinul „intalnirilor”, mai
mult sex ocazional, cresterea concubinajului, amanarea casatoriei, un numar
mare de copii crescuti in afara casatoriei si o mare rata de consum
pornografic. Cartea lui Regnerus trebuie citita indiferent daca doar ne temem
de aceasta evolutie sau doar dorim un mai bun control pentru a ocroti
libertatea.
Mai departe, importanta aceste
carti este intarita de remarcabilul fapt ca primul „girant” al ei este Anthony Giddens, cel mai renumit
sociolog al secolului XX, si autorul reperului Transformarea intimitatii. Regnerus se bazeaza pe capodopera lui
Giddens, care in 1992 descria profetic aparitia unor relatii sexuale alterate
intr-o lume unde sexul este disociat de finalitatea sa procreativa. In acelasi
timp, documentele lui Regnerus acorda o atentie deosebita consecintelor
negative din prezent si viitor ale acestui nou stil de viata sexuala.
Sexul
se ieftineste
In Sex ieftin, ipoteza lui Regnerus este ca actul sexual a devenit mai
„ieftin”: „mult mai accesibil la nivel mondial, la un pret mai mic decat a fost
vreodata in istoria umanitatii”, pentru ca (prin contraceptie sau avort),
raportul sexual devine infertil sau sarcina poate fi curmata inainte de
nastere. Mai mult, barbatii nu mai trebuie sa peteasca atat pentru a face sex
si sexul solitar – masturbarea – „este acum, prin folosirea pornografiei
digitale, capabila sa mimeze sexul in cuplu mai realist decat inainte”. Autorul
evidentiaza trei factori de progres tehnologic care au facilitat sexul ieftin:
contraceptia, pornografia si intalnirile online (care fac dobandirea de sex
ieftin mai „eficienta”). El concluzioneaza ca sexul ieftin „inunda piata” si
are „o influenta profunda asupra modului in care americanii, barbati si femei,
relationeaza intre ei, care se rasfrange asupra altor domenii”.
Aceasta ipoteza, in schimb,
depinde de pretentia ca barbatii si femeile se angajeaza sa isi „schimbe”
comportamentul privind sexul. Autorul documenteaza din plin aceasta ipoteza,
aratand ca barbatii si femeile au preferinte si limite diferite in materie de
sex, in medie, barbatii dorind mai mult sex decat femeile. Un exemplu pe care
il da este ca femeile nu platesc niciodata barbatii pentru sex. Femeile au ceea
ce barbatii isi doresc in acest domeniu si de aceea sunt „portarii”
sexului ; intr-o relatie consimtita, sexul se petrece, atunci cand femeia
decide ca este momentul. Inainte vreme, cand femeile depindeau de situatia
economica a barbatilor, acestea in general tindeau sa pastreze sexul pentru a
asigura fidelitatea si casatoria. Azi, cand femeile ocupa 50% din piata muncii
si peste 50% sunt absolvente de studii medii, nu mai exista motive pentru a
amana sexul. Pur si simplu sexul devine
„mai putin important”. De fapt, deoarece femeile sunt mai putin rare in
„comertul pentru sex”, ele pot pretinde un „pret” mai mare si sa se simta mai
dorite si mai apreciate – cel putin pentru un scurt timp. De asemenea, ele
percep din ce in ce mai mult ca daca vor o relatie de lunga durata si eventual
sa sa se casatoreasca este mai bine sa consimta la a avea raporturi sexuale
pentru a incepe acest demers. In „comertul
mariajului”, barbatii sunt mai rari, mai ales pentru ca ei nu sunt constransi
de perioada fertilitatii ca si femeile.
Contraceptive,
pornografie, dating online
Apoi, Regnerus examineaza
relatiile intre contraceptie, pornografie, intalnirile online si comertul
modern de imperechere. El explica cum contraceptia separa raportul sexual de
gandul la casatorie. Din cauza diferentelor sexuale, aceasta inseamna ca sunt
mai multe femei in partea celor pentru casatorie si mai multi barbati in cea
pentru sex. Aceste cifre inseamna raritatea femeilor in prima tabara si cea a
barbatilor in cea de-a doua tabara, ceea ce afecteaza „preturile”.
Privind pornografia, Regnerus subliniaza ca intr-o era digitala cu ecrane
plate si sunet ambiental pornografia face sa dispara decalajul intre raportul
sexual real si cel fals. Pornografia este de obicei insotita de masturbare, in
special la barbati, care este extrema sexului ieftin. Autorul estimeaza ca
pornografia este responsabila pentru retragerea a 9 pana la 15% de barbati de
pe piata imperecherii si a mariajului, procentaj in crestere. Unii barbati
inlocuiesc pornografia cu raportul sexual real si unii se simt nepregatiti sau
nedemni pentru casatorie din cauza dependentei de pornografie. Femeile pot de
asemenea sa refuze parteneriatul cu barbati care folosesc pornografia.
Regnerus identifica aspectul cel
mai important al intalnirilor online
este ca au capacitat oamenii sa aleaga mai eficient printre optiunile sexuale si romantice. Practic,
a devenit „un sistem foarte eficient de livrare a sexului ieftin… Este ca un
platou de oameni”. In consecinta, descurajeaza investirea intr-un partener care
pare imperfect, si incurajeaza
parteneriatele bazate pe sex, care se suprapun, pastrand deschise optiunile.
Victimele
- copiii
Unele victime si consecinte ale
sexului ieftin sunt familiare mentalitatii publice: 1) femei care vor sa se
casatoreasca mai devreme, 2) copii – pentru ca stabilitatea parteneriatului
parintilor este indeaproape asociat cu inflorirea pe termen lung si 3) mariajul
in masura in care este asociat cu bunurile economice, emotionale si sociale
variate. Ipotezele despre efectele secundare posibile lansate de Regnerus vor
fi si mai controversate, pentru care ofera indicatii empirie si o analiza
atenta. Aceste efecte posibile includ: posibilitatea ca piata de imperechere
dificila sa determine din ce in ce mai multe femei sa incerce parteneriatele
unisex; o mai scazuta preocupare in randul barbatilor pentru o mai buna
educatie si pentru locuri de munca; si reducerea afilierii religioase. Atat
aici cat si in descrierea noii piete de imperechiere, autorul este atent sa
arate beneficiile pe care unii le percep atat in practica sexului ieftin cat si
in efectele lui posibile.
Iar pentru viitor? Regnerus
sugereaza ca sexul va fi in continuare perceput ca foarte legat de fericirea
omului si de libertate, si probabil va deveni si „mai ieftin”. El crede ca
mariajul va scadea si poliamoria, nu poligamia, va creste. Totusi autorul nu
crede ca eforturile teoriei genului privind schimbul sexual din barbat in femeie
si vice versa vor reusi. El insista ca acestea sunt adanc intiparite in natura
omului, si nu sunt nicidecum artificii culturale.
Viitorul
pietei de sex
Pentru cei fericiti cu noua piata
de imperechere, Regnerus are vesti bune: „nu va temeti, noile realitati
relationale nu dispar”. Pentru religii si reformatori care spera sa creasca
pretul sexului, vestile sunt dificile. In timp ce credinciosii practicanti
evita sexul ieftin, ei sunt departe de unitate in aderarea lor la invataturile
relgioase. Bisericile crestine, pretinde autorul (bazandu-se in parte pe
lucrarea sociologului Andrez Cherlin) sufera din cauza lipsei de cateheza, a
tendintei catre un individualism terapeutic expresiv si un nou accent pe
sprijinul impotriva membrilor provocatori. Si astfel este putin probabil sa fie
inlaturat valul sexului ieftin.
Mai mult, argumenteaza autorul,
femeile – „portarii” sexuali – se simt prizoniere ale unei dileme clasice, in
care motivarea lor individuala de a respinge sexul ieftin este foarte slabita.
Nu au mijloacele necesare pentru a forma un acord unitar despre cum sa creasca
pretul sexului pentru a-si satisface preferintele mai des.
Pornografia si intalnirile online
nu dau semne ca ar disparea. Si mai recent standardele personale pentru a
contracta o casatorie – incluzand standarde mai inalte pentru venituri si
pentru compatibilitatea emotionala si sexuala – sunt tinute pe scara larga.
Ganduri
finale
Este foarte dificil sa critici
harta lui Regnerus sau declaratiile sale atente privind trendurile viitoare.
Pentru cei care spera sa limiteze sexul ieftin si efectele sale negative,
cartea este o rama pentru actiunea viitoare. Religia – pe care autorul o identifica drept ultima institutie capabila
sa lupte impotriva sexului ieftin – trebuie sa accepte realitatile
relationale cu care se confrunta membrii bisericii si sa le vorbeasca mai franc
si mai direct.
- Femeile care se opun sexului ieftin vor trebui sa gaseasca o cale de a coopera una cu cealalta si sa iasa la tribuna mai des.
- Barbatii – avantajati pe timp scurt de sexul ieftin, dar dezavantajati de-a lungul timpului – vor trebui sa isi adapteze comportamentul.
- Avocatii pentru copii – a caror structura familiala este de obicei stabilita in momentul actului sexual – vor trebui sa gaseasca o cale pentru a repune la loc gandirea centrata pe copil in mentalitatea despre sex.
- Legiuitorii din societatea pietei libere vor trebui sa faureasca un demers acceptabil si constitutional pentru a limita pornografia si sa reformeze educatia sexuala si programele de contraceptie pentru a furniza un consimtamant informat.
- Fiecare din aceste sarcini este mare si descurajanta.
Regnerus concluzioneaza acceptand
ca nu toata lumea va fi de acord ca sexul ieftin inseamna ca „unele lucruri
importante au fost pierdute sau se indeparteaza”. Dar spera ca „toti putem fi
de acord in privinta a ceea ce se intampla in viata omului din punct de vedere
social si sexual”. Aceasta carte este cea mai importanta incercare de a descrie
fenomenul sexului ieftin in societatea americana si de aceea cadrul pentru
orice cale viitoare.
Sursa:
ALIANTA FAMILIILOR DIN ROMANIA
Str. Zmeica nr. 12, sector 4, Bucuresti
Tel. 0741.103.025 Fax 0318.153.082
www.alianta-familiilor.ro
Str. Zmeica nr. 12, sector 4, Bucuresti
Tel. 0741.103.025 Fax 0318.153.082
www.alianta-familiilor.ro
office@alianta-familiilor.ro
14 septembrie 2017